Definition av kort/lång tygel

Kratus

Trådstartare
Hoppas att detta ligger rätt nu...

En sak som jag funderat på efter att läst en hel del trådar angående ridning (fritidsridning/dressyrridning) så känns det som om alla har sin egen definition av vad som är lång/kort tygel? Vad har ni egentligen för definition på det?

De flesta verkar tycka att kort tygel är när man nästan håller i bettet. (ok lite överdrivet kanske men ni förstår vad jag menar ;) )

Själv så tycker jag att den korta tygel är kort när jag har en jämn kontakt med hästens mun och jag fått igenom formen hela vägen bakifrån och fram så att hästen går i en "lämplig" form för dagen.

Hur kort den korta tygel är beror ju också på vilken häst det är vilken form den går i osv... När man samlat upp hästen så måste man ju också korta tygeln något mera? Så att den inte ligger och glappar mot halsen.

Min definition på lång tygel är när jag håller händerna vid spännet längt ut eller möjligtvis några cm in på tygeln.

Men hur definierar man då allt där emellan? är det lång tygel också eller är det olika grader av "kort tygel"?

Sen måste ju också själv längden på tygeln spela in ju längre tygeln är från början ju mer måste man ju ta upp den innan man får "kontakt".

Hmmm, hoppas att jag har utryckt mig så att man förstår och att det inte blir missförstånd på vad jag egentligen menat... (vilket brukar vara fallet när jag försöker förklara något... :crazy: )

Sv: Definition av kort/lång tygel

Jag tror att skulle jag definiera kort och lång tygel skulle jag säga att har jag kort tygel har jag direktkontakt med hästens mun (alltså genom tygeln, jag håller inte i bettringarna...:smirk: ). Har jag lång tygel känner jag inte munnen och hästen känner inte mina händer, det är slackt emellan liksom. Sen kan ju en tygel vara mer eller mindre lång (är det långa tyglar och kort hästhals är ju tygeln lång både om jag håller på mitten av tygeln och om jag håller vid spännet) och mer eller mindre kort, men har jag kontakt med hästens mun tycker jag att jag har kort tygel (sen kan ju det vara för lång tygel, men den är ändå kort liksom...).

Skulle säga att RIDNING:

på kort tygel innebär kontakt med hästens mun, möjligtvis med helt slaka eftergifter men direkt därefter återigen kontakt med munnen.

på lång tygel innebär att man endast tar en kort kontakt med munnen om alla de andra hjälperna inte fungerar - dvs typ som att man tar ett stort tygeltag när man rider på kort tygeln men inte får igenom de små fina hjälperna.

ang tygelläng så spelar det väl mindre roll, enda poängen med tygellängden är väl vilken väg man valt mot målet?

Jo, det är ju sant...

Men detta var ju bara en liten fundering jag hade. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar