Läs helheten. Det handlar om att med högre utbildning är man sannolikt mer benägen agera tills man fått adekvat vård, man är mer van att navigera i myndighetssvängen, man har större självförtroende gentemot myndighetspersoner. Blir man hemskickad med Alvedon stannar man inte vid att skriva om det på internet och få en massa förslag om att ANMÄLA. Man funderar i stället ut om det finns någon annan vård att söka. I en del fall kanske det betyder att man får gå helprivat, för några år sedan tvingades jag göra det och la 6 000 kr på ett halvår på min migrän - men jag hade råd så det var inget annat att göra.
Vad tänker du själv att det beror på att lägre utbildade får sämre vård? Även om jag tycker att vården bara är ett spår i det här, frågan om klassklyftor är större.
Jag kan ta ett exempel från ett annat område, barnomsorgen. Säg att en förskola ska läggas ner i Bergsjön i Göteborg, det sker mer eller mindre i tysthet. Säg däremot att en förskola ska läggas ner i Linnéstaden. Föräldrarna river ner himmel och jord, de organiserar sig, överklagar, mailbombar tjänstemän och politiker, kontaktar massmedier osv. De är helt enkelt mer vana vid att hävda sin rätt, mer bekanta i myndighetssvängen och ena jobbiga jävlar. Och sådant kommer ofta med mer utbildning.