defekter hos painthästar?

em76

Trådstartare
”Risken med för hårt urval av karaktärsdrag i aveln” debattartikel i Hästfynd ”Strumpor och bläs är exempel på o-pigmenterade fläckar på hästar. Vissa djur som har stora o-pigmenterade fläckar på huvud och kropp kan ha mentala defekter. Tillståndet med o-pigmentertade fläckar är länkad till defekter i både syn och hörsel. Även om o-pigmenterade fläckar inte alltid signalerar på neurologiska defekter så är det nästan säkert att när man avlar på två Paint hästar, som har stora o-pigmenterade fläckar, orsakar det problem med avkomman.”
Ni som har quarter- och painthästar, har paint mentala defekter och defekter i syn och hörsel som inte quarter har? Jag hade aldrig hört talas om detta förut.

Det finns de som påstår att bukskäckanlaget i dubbel uppsättning (dvs synliga bukskäckar) skulle ge dövhet.

Men det är inte sant. De bukskäckar jag träffat har hört minsta prassel ;)

Däremot fanns det en linje skäckar i australien som var döva, men jag tror det var en slump att den defekten råkade följa en homozygot skäckhingst. Precis som att många silverhästar i USA som går tillbaka till en viss Rocky Mountainhingst har ögonfel. Det är ju inte FÄRGENS fel, men färgade hästar kan förstås också få genetiska defekter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka