Debutera med äldre häst?

M

Mahorka

Jag har bestämt mig för att köpa en läromästare efter att ha ridit mammas unga häst i ett par år, har främst varit inriktad på dressyr.

Men efter att ha startat en prova på är jag sugen på att tävla lite i distans. Men..jag har hittat en underbar läromästare, 15 år gammal arab, tävlad msv dressyr. Skulle man kunna starta honom i distans, efter lämplig träning förstås? Jag skulle nog vilja hålla mig på 50 km nivån, och om jag fortfarande tycker det är kul genomföra 80 km. Ingen elitsatsning alltså!!

Är hästen för gammal för det..? Den är skadefri och i full tävlingskondition (dressyr..), pigg och glad.
Tacksam för råd!!! :bow:

Sv: Debutera med äldre häst?

15 är ingen hög ålder.
Rider du lungt och tränar hästen rätt så borde 80km inte vara några problem.

/Linnea

Jag tävlade ett 19årigt sto i sommras! Hon genomförde en CR och en 50T. Hon var klar att gå upp på 80km. Inga skador el. dyligt på henne iaf! Så visst kan du tävla en 15åring, det är ju rena ungdomen :angel:

Vad bra! Jag var lite osäker.
Tack!

Var det hennes första distanstävlingar?

jag ska tävla min medryttarpålla (varmblod, 19år, sto) i vår :) träningen går jättebra, och hon klarar finfint att gå/trava låångt. hon har iofs gått en hel del trav innan, men. detta blir hennes första distanstävlingar. så länge du/ni tränar rätt och så, ser jag inget problem med hästen du hittat :) !! lycka till :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Stekspaden
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar