I

Instant

Hur höga är hinderna i den lättaste (debutant) klassen?

Jättetacksam för svar!

Sv: Debutant

Vissa hinder kan vara lägre, men i allmänhet så ligger hindrena i terrängen på 90 cm och om de är lägre så har de oftast en annan svårighet. Lycka till ! :D

I fälttävlan är det knappast höjden som ställer till det eller är avgörande på något sätt, alla frågar alltid efter höjden och så blir dom oftast helt chockerade när dom kommer ut och ser hur breda (eller långa kanske det heter) hindren faktiskt är och hur långa språng hästarna faktiskt måste hoppa ibland även i debutant. Det är oftast inga problem för hästarna utan mer för ryttarna iof ;)

alla hinder är inte på maxhöjd, utan svårigheterna kan ligga i annat, ex upp/nedhopp, vatten, längd, ev gravar osv

I ponny klasserna ligger hindrena på 70 i terrängen och 75 på banhoppningen.

och dressyren?? vilken nivå?? vad ingår??
i terräng hur många hinder??
på banan hur många hinder??

rider man allt på en och samma dag??

tacksam för svar då jag inte kan nått om fälttävlingar??

Titta gärna i den nålade tråden överst. Där står svar på en del av dina frågor. Antalet hinder i terrängen brukar väl vara runt 15 tror jag, banhoppningen runt 8. Ja man rider oftast allt på samma dag, men det finns tävlingar där dressyren och hoppningen är på en dag och terrängen på en dag. Tips! Läs på ridsportförbundets hemsida under fälttävlan. Ta reda på när det ordnas en tävling nära dig och åk dit och titta. Man lär sig mycket på att vara publik!

Njä det tycker inte jag. Det beror på vilket program man rider.

Finns ju LB program i dressyr som är lättare tex.

det beror kanske på vad man har svårt/lätt för :idea:

men i ft-dressyren ska man ju rida volter på ca 15 m tex. och det är ju lägre krav än LC.

i min värld är LC och LB same shit :p så det kanske är som du säger.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttaren Sofia Sjöborg är övertygad om att hinder 21D i terrängritten passerades enligt reglerna. Det tyckte inte tävlingsjuryn. Därför...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
106
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18