Debutant klass?

Russis

Trådstartare
Hur "svår" är en debutantklass? Dressyrprovet? Hopprovet, hur höga är hindren (för häst)? Hur lång är terrängen? Jag vill veta allt!!

Sv: Debutant klass?

Dressyren motsvarar ungefär lätt D, banhoppningen 90cm, detsamma för terränghindren, alltså maxhöjd 90cm. Banan brukar vara ungefär 1500m.. Jag har hört att det ska finnas en klass under debutant fom detta år, en såkallad Intro klass, som ska vara ännu lättare, men jag vet inte om dom kommit igång med det ännu!
Lycka till!

Har faktiskt för mig att hoppningen är 100cm i debutant klass, dressyren motsvarar nog inte LD eftersom det inte finns. Vill nog säga att den motsvarar LC/LB.

Och jag vet att banhoppningen är 95 cm! ;)
Och skulle nog kalla dressyren LC-mässig, i närheten av LB är den inte.

Ja tycker att dressyren är strax udner LC nivå :p
Och LD finns visst!!! ;) Även om du aldrig sett det..
Precis banhoppningen är ca 95, terrängen ca90 cm.
På ponny är det runt 70cm..

Fast LB:1 är minst lika lätt som ett debutant program i ft med tanke på att du har både mellantrav och mellangalopp , så stor skillnad är det inte ;)

Vill nog klassa dressyren som så här:

90cm LC/LB (mer betoning till LC)
100cm LC/LB (inte stor skillnad från 90cm)
* LB/LA (Många övergångar + ryggning)
** LA/MSV (Öppna och sluta och enkla byten)
*** MSV (Öppna, sluta, ökade gångarater, samlad galopp och byten i språng)

Senast ändrad:

under LC nivå??? Vad har du ridit för program??

Nä LD i dressyr har jag aldrig sett, varken propp eller program till :)

Vita_N_6520 skrev:
Ja tycker att dressyren är strax udner LC nivå :p
Och LD finns visst!!! ;) Även om du aldrig sett det..
Precis banhoppningen är ca 95, terrängen ca90 cm.
På ponny är det runt 70cm..
OK i dressyr finns ej LD, bara i handikapp-ridning. visst är debutant-dressyren lätt. men att jämföra med LC, man tom minskar fr mellangalopp till arb galopp genom hörn i -97 programmet, sen som någon sa är hoppningen 95 cm, terrängen sedan 90. Klarar man LC dr och hopp och hoppar över det mesta i terrängen så har man nog en god chans att klara deb. men fr o m i år kan enklare kombinationer ingå, typ 1/2 coffin osv. Lycka till!

Dressyren ligger någonstans mellan LC-LB.
Jag tycker det är ett helt ok program att rida och lätt att lära sig utantill.
Domaren fokuserar mer på hästens lydnad än form jämfört med "vanlig" dressyr.
Jag tycker oftast att de dömer lite snällare i ft-dressyren.

Hopprovet ligger på 95 cm.
Det finns två hinder med relaterat avstånd, övriga är det inte.
Hindrena är oftast ganska snälla, vanliga rättuppstående, några oxrar och något plankhinder. Sist när jag var med var det faktiskt en mur också.
Banan är ofta ganska snäll med långa svängar och man kan rida på lite mer jämfört med vanlig banhoppning.

Hinderhöjden på terrängbanan är 90 cm.
Vattenhindret är endast nerhopp och upphopp ur vattnet.
Övriga hinder är vanligen stockar, plank, vägbom, rullar, något nedhopp, rishäckar, enkla gravar kan förekomma och oxerliknande hinder.
Jag har inte varit med om att några extrema titthinder har förekommit på debutantnivå.
Jag tror inte att det förekommer några relaterade avstånd heller.

Det får finnas relaterade avstånd i debutant men det ska vara enkla och bör ha max 2 st hinder med helst med 2 galoppsprång emellan med normala tillrättalagda avstånd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka