H

Haanna

Idag gjorde jag och hästen våran debut i en LC:1 med 61,85% och vi hamnade precis utanför placering då näst, näst sista ryttaren puttade ner oss. Supernöjd är jag! :banana:
Hästen, 19 år, har gått western i hela sitt liv och har då väldigt markbundena gångarter. Detta ska vi försöka jobba med men är det någon som har bra övningar för att få mer schvung i steget?

Sv: Debut

grattis super kul :) jätte duktiga :banana:
vågar mej inte på några råd för det finns så många "proffs" :confused:
korta tygeln lite och ridframåt kanske:o

tack!! :D

Om jag kortar tygeln mer och rider ännu mer fram blir han bara högre i formen och det behöver han inte vara just nu utan han är jättebra i formen även om steget är väldigt markbundet..

Ville bara säga grattis! VAd kul!

Har nog inga bra tips, då jag verkligen inte ser mig som så bra, men jag tänker spontant på at 'rida på' ordentligt och kanske hoppa sockercuber och välplacerade cavaletti för att få hästen att dels förhoppningsvis ha kul (inte att den inte har det nu dock alltså) och dels för att jobba upp nån slags styrka när den lyfter, men jag har aldrig behövt träna så egentligen så vet inte om det är nån bra ide haha!
(ni som vet feel free att rätta mig, som sagt vet verklgien inte men spontant tänker jag på att bygga styrka i steget och få in rejält med 'frammåt/kul' typ)

Tack!! :D:D

Han tkr att det är skitkul att hoppa småhinder o bommar så vi ska jobba vidare med det! :D
Men tänkte mer spec bomövningar lix..

Rid mycket över bommar när du tränar dressyr också, och lägg dom inte så jättetätt utan att hästen får ta ut på steget ordentligt över dom, du kan även lägga upp ena änden av bommarna på en sockerbit eller något så att det är lite högre på ena sidan så att han får träna på att lyfta lite mer på benen :)

Rid mycket över bommar när du tränar dressyr också, och lägg dom inte så jättetätt utan att hästen får ta ut på steget ordentligt över dom, du kan även lägga upp ena änden av bommarna på en sockerbit eller något så att det är lite högre på ena sidan så att han får träna på att lyfta lite mer på benen :)

Tack för tipset!

Ja med , debuterat . Fast bara på träningstävling. Rider normalt western, så vi är lite långsamma o markbundna. red LC:1. Fick 95 poäng av 150 hur dålig är man då?
Red sedan träningstävling i hoppning osså. Aldrig hoppat , hästen har inte sett ett hinder. Hoppade 6 hinder utan problem, men de var putte små. Skoj va de i allafall. Kan nämnas att jag gjorde allt detta i westernsadel. ASG:D. Det är otroligt skoj att prova på någonting annat . Mycke utvecklande.

för det första: grattis! :D

tempoväxlingar och övergångar är mitt standardtips. får du koll på dom så har du kommit långt. hästen blir lydig, smidigare och mer elastisk. det kommer garanterat höja era poäng! :) övergångar och tempoväxlingar kan man också variera enormt så att det blir roligt. plus att du kan kombinera det med övningar som skänkelvikning, böjda spår mm.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 576
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka