Just det här känner jag som travnörd lite si och så inför – mestadels bara för att det låter som att motivatorn bakom förbudet är att det lätt blir märken, inte att det manas för hårt och/eller ovårdat. Det här kommer inte råda bot på att det finns individer som utför drivningar, vilket i sig inte är tillåtet enligt svensk travsports tävlingsreglemente. Det är små hand/armrörelser utan kraft bakom som gäller i Sverige och när vi lyckas reformera de som inte följer drivningsreglerna, då har vi tagit ett stort steg i hästvälfärden inom svensk travsport. Det här känns mer som en förändring som skyddar de som driver hårt, eftersom det blir svårare att upptäcka och svårare för banveterinären att agera i enlighet med tävlingsreglementet. Hellre att det syns tidigare än senare.
Inom montén som ligger närmast ridning så får ju inte spöet träffa ljumskar, huvud eller buken alls.
Det är svårt det här. Det går ju att jämföra med Norge där körspö är förbjudet men där finns det ju många andra fula drivningsalternativ såsom att driva hårt med båda tömmarna, rycka i munnarna, boxa eller till och med sparka emot hästarna. Nu brukar jag bojkotta trav från Norge annat än när det är Unionstravet, men jag har sett samtliga tillvägagångssätt användas frikostigt.