Jo det stämmer att träningen kan vara ganska tuff för utställningshästarna. Det jag inte fattar är varför det nödvändigtvis skall uteslutas att de inte är ridna/ridbara. Många av dem rids även under övriga året även om det endast är skogsridning, vilket inte alltid är så bara. Mina hästar t.ex har alltid klättrar i berg och trampat skogsmark antingen med ryttare eller fria i sina kuperade hagar. De visas även på utställningar med toppoäng. I år tänker jag visa ett sto (om det går som jag planerat) som verkligen har presterat i flera år på tävlingbanor och dessutom är väldigt arabtypisk och som grädde på moset har ett vackert dishat huvud. Jag är övertygad om att hon kommer att dansa fram med svansen i topp och hon är verkligen en bruksarab. Kanske inte vinner men i topp kommer hon att vara. Ett annat sto (som kanske många känner till) rids väldigt mycket och är som bäst när hon ridits inför en utställning. Hon placerar sig alltid itoppen. Vinst eller en bra placering. Så varför döma ut utställningshästarna som ev. oridbara. Visst finns det oinridna men det innebär ju inte att de är oridbara. Det var inte meningen att framhäva mina hästar så här men jag blir bara så upprörd ibland. Jag tycker att dom presterar väldigt bra. Mellan varven får dom föl, sen ev ridning, sen ev utställning med därtill hörande träning. Och dom är friska, viga och smidiga. Och jag är inte ensam om detta. Men jag anser egentligen inte att detta är någon över sig prestation utan det är en självklarthet att en häst skall klara av detta. Nu vill jag veta vad prestation innebär, kriterierna för det. Ha en trevlig lördagkväll.