Deb. i ackumulatorhoppn?

Sv: Deb. i ackumulatorhoppn?

Såklart glömde jag att kolla vad som stod i TR igårkväll... Men det verkar ju onekligen som att det finns bättre klasser att debutera i.

Nu har jag TR här och kan citera.
Maxhöjden för klassen får överstigas med högst 10 cm på sista hindret och på de närmast föregående hindren med högst 5 cm.
Om man sen ska lägga till de fem centimetrarna det står om i Mom 381 så får man ha hindren tio centimeter högre, men det ska ju vara i undantagsfall.

Hur som helst skulle jag ändå anse att det ÄR en bra klass att debutera i. Men det beror ju alltid på häst och person.

hmm jag debuterade 1,10 igår på min medryttarhäst, är ju inte spec högt och hästen har ju tävlat 130 och tränat 1,40 så höjd är ju inget problem, bara jag som ska kunna rida han också :p Då tyckte jag att det såg väldigt högt ut på jokern för att vara 110, det kan ju förklara saken om det låg på 120, första hindret däremot var nog bara 1 meter.
Jag tyckte iallafall att det var en bra bana att debutera på, gick riktigt bra fast han nuddade jokern o rev då :p det var en såkallad "frankegrind"

Värsta jokern jag har sett ur "rivningssynvinkel" är en rund bom på flata skållor. Det behövdes inte mycket för att den bommen skulle falla kan jag säga. :smirk:

*knapplån*
Ja, det verkar ju vara en bra klass att debutera i förutom med tanke på +10 cm då. Men det ska nog egentligen inte vara nåt problem, då hon gått MSV:B innan och högre på träning. Vi kommer ju igång bättre ju längre vi kommer på banan, då känns det som man kan höja hur mkt som helst :D LB känns väldigt pluttigt så vi ska väl klara det. Menmen, beror också på hur många klasser hon trivs med att gå på ett meeting, om hon tycker det räcker med 3 är det självklart att vi väljer bort denna klassen.

Jag debuterade LA med den ena ponnyn jag tävlar i en ackomulator, jag tyckte det var perfekt, det börjar försiktigt o inga kombinationer!

Man behöver ju faktiskt inte rida fort heller...

Värsta joker jag sett var på ponny, EN smal, blå-prickig planka i luften och en vit bakbom. Jippi. Tomt under så när som på EN sketen, liten blomkruka i mitten. Alternativet var en väldigt tittig mur med hål i....

Om banbyggaren vill så kan en accumulatorhoppning bli hur svår som helst. Det står att hinderna ska bli högre och svårare allt eftersom på banan, och då brukar alla tittiga prylar komma fram.

Litenplutt skrev:
Är det lämpligt att debutera i en klass i ackumulatorhoppning (stavning?) ?
Jag debuterade 1.35 i en ackumulator klass, hindren blir ju högre allteftersom banan "går" sista hindret får väl ligga på +15 cm?
Visserligen hade jag ridit några 1.30 innan med bra reslutat, men hindren blev stora på slutet :D

Jag skulle nog kunna tänka mig att debutera en häst i ackumulatorhoppning... ja menar; man måste ju inte rida fort och oftast så står ju hindren så att man kan rida långa vägar. Vid sista hindret är det ju bara att strunta i jokern.. oftast så tycker jag att den vanliga 10:an är rätt snäll och i klass med resten av banan (utom möjligtvis första hindret). Dessutom så slipper man kombinationen om man ser den som ett problem.
Hoppas att det går bra.

:banana:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagskvällen gick en 1,45-hoppning av stapeln i Cannes i Frankrike. Två svenskar startade – och båda blev placerade. Klassen...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 249
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka