Deb. i ackumulatorhoppn?

L

Litenplutt

Är det lämpligt att debutera i en klass i ackumulatorhoppning (stavning?) ?

Sv: Deb. i ackumulatorhoppn?

jo det är väl ingen större skillnad tycker jag... bara sista hindret som man får välja imellan...

Jag hade inte debuterat med en sån bedömning. Eftersom man rider fort och svänger mycket (iaf om man vill vinna :) ). Däremot om du bara vill rida hästen på den höjden och ta det i er egna takt så.. fast då hade iaf jag valt en annan klass.

Både ja och nej. På min ponny hade jag inte gjort det, men på stora hästen kan jag tänka mig. En del anser att den är bättre och börja med eftersom man börjar snällt och det blir svårare/högre ju längre in i banan du kommer. Och sen är det ju inga kombinationer vilket kan vara ett plus också.

dom accumulator hoppningarna jag har hoppat har inte blivit svårare för varje hinder....( på 3 olika ställen i 120,125 och 130 har vi redit acc) dom har varit som helt vanliuga hoppningar som en A:O..... bara sista hindret är ju svårare (om man väljer det) jag debuterade 125 i en accumulator och det gick alledes utmärkt!

Jag tycker inte att det är någon större skillnad på acc. eller någon annan klass.
Som någon sa, att man rider fort är ingen skillnad från en A:0 och jokerhindret är valfritt. Fö. tycker inte jag att man kör någon snabb runda i debuten, vilken bedömning man än rider.

varför inte :) fördelen är ju att det inte är några kombinationer och känner man sig inte säker på jokerhindret kan man ju alltid ta det vanliga alternativet.

Ja. Inga kombinationer, det (ska) börjar lätt och blir svårare och svårare, man kan ju välja att inte hoppa jokern och man behöver ju inte rida snabbt och snävt om man inte vill. Så för att debutera en klass är accumulatorhoppning jättebra.

Men det är väl också det enda den är bra för... :devil:

Eftersom lägsta tillåtna klass för ackumulatorhoppning är 1,20 för häst och LB för ponny så beror det ju på. De flesta väljer att debutera på lägre höjd, men om ni på träning ligger över klassens höjd och är rutinerade på hoppning bara att ni av någon anledning inte tävlat förut så visst. Det är ju upp till dig som ryttare att rida lugnt och sansat ändå så att hästen/ponnyn inte blir avskräckt från tävlandet.

det kan ju vara så att man har ridit kanske massor av 110 men ska debutera tex 120 :idea: och då kan det ju vara lämpligt

i ackumulatorhoppning rider man en bana med endast enkelhinder, det första är lättast och sen blir hindrena svårare/större vartefter, och banan avslutas med ett jokerhinder som är extra svårt tex saknar marklinje eller har extra klurig anridning. finns även ett vanligt alternativ till jokern men det ger inte lika mkt poäng
man får 1 poäng för hinder 1, 2 för nr 2 osv, och 50 p (?) om man klarar jokern.
river man får man inga poäng för just det hindret man river.
mest poäng vinner, har flera lika är det tiden som avgör

Ah, jag ser att jag läste ursprungsinlägget lite för snabbt. Jag läste det som att 'debutera i ackumulatorhoppning'.
Här var det visst frågan om att debutera den höjden och då bör det ju inte spela någon roll att bedömningen är ackumulatorhoppning, bara man rider sansat och inte hetsar runt hästen.

Lite tillägg. Jokern ger dubbelt så många poäng som alternativhindret, alltså är det 10 hinder som ska hoppas ger alternativhindret 10 p och jokern 20 p. River man däremot jokern så dras poängen av. Vägran ger avdrag med 4 p. Även överskridande av maxtiden ger poängavdrag.

*knapplån*
Okej, tack allihop :) Det är så att jag kommer ha ridit massor med LB, ock just på den tävlingen jag tänkte debutera LA så är det accumulatorhoppning i den klassen. Men det står i TR (nästan helt säker) att sista hindret får överstiga maxhöjden med 10 cm. Alltså om jag startar en LA så är det 110, men att plussa 10 cm = 120. Det är ju högre, och dessutom är det ju min första LA. Men brukar sista hindret vara klassens höjd +10? Alltså i den här fallet 120?

Jokern kan vara högre. Är du säker på att det står sista hindret? Alternativet till jokern brukar såvitt jag vet inte vara högre.

Det normala är att (iaf på nationella där jag brukar rida acc) så överskrids klassens höjd på hela sista halvan av banan. Alltså säg att det är en 130 för att ta ett ex. Då brukar det börja med 120 för att sedan bli ett par 125 hinder sedan blir det 130, 135 för att sedan brukar sista två hinderna ligga på 140 detta om du bara rider den vanliga banan, jokern brukar sedan ofta vara ytterligare högre och ofta något mkt svårtaxerat eller smalt eller något som ligger mkt löst el dyl.
Nu vet jag inte om det skiljer på svårigheten iom att dessa ligger på nationella tävlingar (har faktiskt vad jag kan komma på inte ridet en enda acc på regional).

:eek: Jösses! Antingen har jag varit höjdblind, eller så... Nej, jag kan inte tänka mig att vi brukar ha så. Och FÅR man ha så enligt TR? Jag måste läsa när jag kommer hem märker jag. Att hindren får ligga fem över, okej. Men att de två sista hindren ska ligga tio över? Jag ser förmodligen ut som ett stort frågetecken nu... :confused: Jag kan inte tänka mig att vi haft så.

Lady_S skrev:
:eek: Jösses! Antingen har jag varit höjdblind, eller så... Nej, jag kan inte tänka mig att vi brukar ha så. Och FÅR man ha så enligt TR? Jag måste läsa när jag kommer hem märker jag. Att hindren får ligga fem över, okej. Men att de två sista hindren ska ligga tio över? Jag ser förmodligen ut som ett stort frågetecken nu... :confused: Jag kan inte tänka mig att vi haft så.

Enligt TR så får/ska accumulatorhoppningar gå på 10 cm högre hinder i slutet av banan. Just att man börjar på 10-15 cm lägre än klassen egentliga höjd och sen segrande blir det högre och svårare... tills man hamnar på ca 10 cm över klassens höjd. Eller så kan det både bli längre och högre faktiskt. Accumulatorhoppningen är ju en specialbedömning. Detta kan ju vara det som tar emot att debutera en klass i accumulatorhoppning, men det beror ju på vad man sitter på för häst.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 991
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagskvällen gick en 1,45-hoppning av stapeln i Cannes i Frankrike. Två svenskar startade – och båda blev placerade. Klassen...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 249
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka