De nya reglerna i TR.....

M

marie326

Har ni koll på de nya TR reglerna som gäller från nästa år......Alla andra tävlingsgrenar håller på att utveckla sporten, körningen TR kommite´gör tvärtom... Jag tycker det är jättebra med endagarstävlingar, dels för tiden och dels för att komma ut på många nya ställen, dels för att jag inte behöver vara ledig från jobbet så mycket-dessa försvinner from 2010. Att det sedan är för konditionskrävande för hästarna-ja men det kan man inte lagstadga att kuskar ger sig ut innan de är redo för just den tävlingen de anmält sig till!!! Det är ju den enskilda kuskens ansvar att träna sin/sina hästar för att delta i just den tävling han/hon anmält sig till!! Om det nu är så jobbigt att tävla en fullständig endagars tävling så kanske man inte skall ha alla delmomenten i lätt klass på en dag, men kanske i msv??? Vad säger ni????

Sv: De nya reglerna i TR.....

Tyvärr känner inte alla kuskar sina hästar såpass bra, speciellt i lätt klass. Har själv kört en endagarstävling men då var precisionen "inbakad" i maraton. Tyckte hela dagen blev rätt stressig, fanns ingen uppstallning och jobbet dagen före blev desto mer. Jag tycker det hör till att träffa kuskar, kunna umgås och titta på andra när man är på tävling, för att inte ens tänka på att hinna ta hand om hästen ordentligt, ha allt putsat och fint till start, hinna gå maratonbanan så man kan köra den på ett bra sätt osv...

Men då säger jag inte att vi inte kan ha endagsaktiviteter, typ en precisionsbana eller att få köra dressyrprogram. Har för mig att man skulle lätta lite på reglerna om att bara köra en gren men har inte alls satt mig in i det. Men tävling tycker jag nog ska vara riktig tävling. Det mår både kuskar och hästar bättre av. De som åker på endagarstävlingar, gör man det för att göra något roligt med sin häst eller gör man det för att tävla?

Så, endagarstävling med dressyr/precision - helt okej! Men med maraton, minst tvådagars!

Jag håller inte riktigt med dig, faktiskt. ;)

Jag, och många andra förstås, har tävlat i Lagserien där det ibland är dressyr + maraton med inbakad precision på en och samma dag. Jag tycker inte att det är så hemskt, men kanske har jag haft turen att starta dressyren tidigt så att jag har haft mer tid till maratonmomentet, jag vet inte. Men jag är rätt drillad på att starta flera klasser samma dag eftersom jag ofta tävlar i Rid och Körklubben Shetland där vi ofta har 3-4-5 olika discipliner att välja bland för de vuxna kuskarna. (Dressyrkörning, precision, tömkörningsdressyr, agility, och så vidare.) Ju mer man är ute och tävlar med flera klasser på en dag, desto mindre uppstressad blir man kanske. (Jag utgår från mig själv nu. ;) )

Jag tävlar gärna "bara" 2 klasser per dag, och särskilt om det är flera timmars väntan emellan (det mesta jag har haft var 4) för det är jag INTE van vid på tävling i RKS! Då går det i ett, ut från körningen och in till agilityn t.ex. :) Har man en häst, eller flera, som tycker att det är lika kul och som inte bryr sig om att byta disciplin med kort varsel så tycker jag inte att det blir så stressigt, faktiskt. Man slipper bli nervös, för det hinner man inte med...

Det var mycket per dag!! :D

Men det jag tänker är att det kanske inte ska vara en fullständig TÄVLING på endagars. Eller att man ordnar upplägget lite annorlunda än vad jag varit med på. Om man tex lägger ihop maraton och precision i samma bana och det går i lätt klass. Och då ska det kanske inte ge championatspoäng heller, eller kanske hälften av en riktig tävling?

I msv ska hindrena vara svårare och mer krävande för både häst och kusk samt att man ska köra två sträckor före hindersträckan. Nu har jag en relativt vältränad häst med otrolig energi i maraton men har vi kört ett komplett maraton i msv är han ganska trött efteråt, dressyren blir också mer krävande än lätt klass så jag hade inte velat köra dessa på samma dag + precision, som kanske i sig inte blir så ansträngande ändå för hästen. Sen behövs timmar i maratonhindrena för att kunna köra dessa bra. Gör man den msv klassen lättare då? Att en endagars msv då skulle kunna likställas med en två eller tredagars poängmässigt kan jag tycka misstämmer.

Ja, jag kanske får ändra mig lite då... Okej med endagarstävlingar i lätt klass om de har ett bra upplägg men i msv får jag inte ihop hur det ska funka. Men samtidigt kan jag tycka att det kanske blir mycket för nya kuskar som tävlar för första gången att börja på en endagarstävling. Om man inte har några rutiner och inte riktigt vet vad man ska göra måst det bli lite stressigt...? Sen det här med att vissa lättklassekipage inte är tränade konditionsmässigt bör tränare och domare ta ett större ansvar också och plocka av de som är för trötta om inte kusken själv inser det. Men jag vet inte hur stort problemet är på endagarstävlingar?

Bra att diskussionen kommer upp tycker jag. Finns även lite i http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=954406 .
Har själv bara tävlat endagars och då i lätt lokal klass och tycker att det passar mig utmärkt. Jag tycker om när det går undan och har inte upplevt någon negativ stress. Men då har jag ju bra hjälp av min groom med allt praktiskt.
Trötta hästar tycker jag att man kan se i alla klasser och alla typer av tävlingar så jag tror inte att det går att reglera bort med TR. Däremot har jag uppfattat att domare har fått klarare riktlinjer vad som gäller vid hård drivning osv och jag hoppas att det efterföljs. En parallell är ju FEI:s förbud mot ponny under 109 cm i internationella klasser. Om motivet är att hästarna inte orkar så anser jag att det är domarnas ansvar. Det är enda sättet att komma åt djurskyddsproblematiken (plus veterinärkontroller då).
Jag har förstått det som att endagarstävlingar kommer att vara tillåtna men inte ge championatspoäng enligt TR V 2009 (se ovan refererade tråd). Det tycker jag är rimligt. Dock är frågan om det kommer att arrangeras endagarstävlingar i högre klasser med tanke på kvalsystem.
Utan endagarstävling blir det svårare för oss med begränsade resurser avseende tid och pengar. Därmed minskar det antalet kuskar och man går stick i stäv mot körkomitténs mål.
Kanske är det en naturlig utveckling att körningen går mot en uppdelning i grenar och att varje kusk kan rikta sig mot det som passar den bäst. Det skulle onekligen göra allt både billigare och enklare och kanske höja nivån inom de enskilda grenarna. Men mångsidigheten skulle förstås riskera att gå förlorad.
/Björn

Det där med kuskar som inte inser att hästen inte är tillräckligt bra tränad för uppgiften är ju ett problem som är svårt att komma åt. Har man ingen erfarenhet av maraton så kan man ju inte uppskatta hur man bör träna för att förbereda hästen bäst. När jag skulle tävla maraton första gången hade jag hjälp av alla år inom galoppsporten för att bygga upp min häst på ett sunt sätt så att han skulle orka, men innan start var man ju ändå rätt nervös för att det skulle bli för mycket för honom. Nu galopperade han hela banan (där man fick galoppera i alla fall) och flåsade inte ens litegrann efter målgång, så för oss var det inga problem. :) Men hur ofta har man inte hört kuskar/ryttare säga "min häst är i utmärkt kondition" och ut ur transporten kliver en klart överviktig häst? :crazy: Så hur man får folk att skilja på "bra kondis" och "bra kondis" innan de har sett vad som verkligen krävs av hästen i maraton, det vet jag inte. Det handlar ju om utbildning i träningslära och det är det ju inte alla som har.

MSV har jag inte tävlat, så det kan jag inte uttala mig om. Men för lätt klass tycker jag som sagt inte att det är några problem med dressyr + maraton samma dag. Man kan ju alltid åka dagen innan och spendera hela kvällen på maratonbanan (om det är tillåtet) om man så önskar.

Frågan är ju dock om man som kusk/ryttare kan bedöma sin hästs kondition och utmattningsnivå genom en subjektiv bedömning. Enligt ett föredrag av Lars Roepstorff, vet och forskare på SLU är det inte fallet. Han refererade till sin egen studie där en av våra mest erfarna fälttävlansryttare och -tränare fick bedöma ett antal hästar efter träning. Jag tror att det var hästar han kände sedan tidigare. Överensstämmelsen mellan bedömningen och fysiologiska samt biokemiska markörer, d v s puls och blodprov etc, var mycket dålig.

Det är ju inte utan anledning som tävlingsveterinärer använder sig av puls och hudturgor (hur snabbt hudveck går tillbaka). Vissa hästar sliter till de dör medan andra är så lata att de knappt rör sig frivilligt. Det känner nog de flesta igen. Lars Roepstorffs slutsats var att intrycket av hästens utmattningsnivå mer har att göra med psyket än det faktiska förhållandet. Det satte i alla fall min världsbild på kant, men känns samtidigt logiskt! Då känns det också logiskt att rikta åtgärderna mot hård drivning och att fortsätta använda sig av veterinär i maraton.

Därmed är också stetoskop eller pulsmätare, rätt använda, ett effektivt hjälpmedel för skonsam och framgångsrik konditionsträning av häst. Men det är en annan historia.
/Björn

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner på puls, andning och hud efter hård ansträngning, men det gör nog inte alla. Som jag skrev tidigare så har jag jobbat inom galoppsporten i hundra år ungefär ( :angel: ) och där får man lära sig massor som man har nytta av även i andra grenar.

Självklart är det bra att ha pulsmätare vid träning, även vid körning. (Tyvärr verkar det vara många som tror/anser att bara trav- och galoppsporten "kan" använda sig av pulsmätare.) Inom t.ex. fälttävlan har det ju kommit mer och mer på senare år, så varför inte promota inom körningen också att en pulsmätare är ett bra hjälpmedel för att bedöma hur hästen utvecklas i träningen? Jag tycker att det vore bra att föra det vidare och gärna ihop med någon liten text om hur man använder pulsmätaren och hur man tolkar resultatet från träning till träning. Mer utbildning åt folket! :)

Först vill jag fråga marie, menar du det nya TR:ett som kom ut i år för några veckor sen? för om det är det så gäller det redan från i år och inte 2010, jag har inte lyckats hitta några ändrigar som ska gälla från 2010.

Personligen har jag inga problem att hinna med en enadagars tävling, tycker nästan att tre dagars tävlingarna är lite utdragna och blir lite sega framot sista dagen. Men visst hästen prestera ju bättre om den kan villa mera som på en fler dagars tävling.

Men om jag har tolkat det nya tr:ett rätt så kan man inte köra några fler endagars tävlingar om man har kvalat upp till lätt nationel? stämmer det eller har jag tolkat det fel?

Jag kan personligen tycka att en LB eller LA är lite klena det är liksom lite långt att åka för så lite tävling MEN jag tror att de klasserna kan bidrar till att flera pröva på att tävla i körning (och det var ju det som var målet) men jag tror att det kommer att bli risk för att flera hänger kvar i låga klasser än vad det var med det gammla tr:ett.

En pulsmätare är ju en jätte bra ide tror jag ska kolla upp det till den nya hästen, den jag hade innan kunde jag själv avgöra när han blev trött eller inte, han var liksom klok och sa det nästan till mig, men denna nya hästen är ett halvblod som inte ifråga sätter mig utan säger jag dra så drar han tills han stupar, och det är ju på både gott och ont, och själv känner jag mig lite pressad av det.

Om man delar upp körningen i sina olika grenar, som bjorn tror. Så försvinner en stor del av det roliga med sporten (enligt mig). Plus att jag tror att den enda grenen som kommer att bli kvar efter ett tag är maratonen, kanske konkörningen kommer bli kvar till en viss del, men dressyren lär nog försvinna helt tror jag (iallfall i som tävlingsform).

Om jag tolkade TR:ett rätt så kommer de ta bort vetrinär kontrollen mellan D och E sträckan. Stämmer det? jag tyckte att det verkade väldigt ologiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Om man delar upp körningen i sina olika grenar, som bjorn tror. Så försvinner en stor del av det roliga med sporten (enligt mig). Plus att jag tror att den enda grenen som kommer att bli kvar efter ett tag är maratonen, kanske konkörningen kommer bli kvar till en viss del, men dressyren lär nog försvinna helt tror jag (iallfall i som tävlingsform).

Åhh dressyren som är roligast att köra ju!! Hoppas det är nån fler än jag som tycker det så det finns nån kvar att tävla mot isåfall :D Fast precisionen hade jag kunnat skippa...:angel: Men hela grejen med körtävling är ju att köra alla grenar men sen är det kanske bra att i lägre klasser ge möjlighet till engrenstävlingar för att få in nya ekipage.

Har läst det nya TR och tänkte bara höra med er om jag förstått det här rätt (eller som ni...). Regional lätt klass borta. Lätt B och A körs alltid med max 2 grenar, det är den lokala klassen. Nationell lätt klass är som en gammal vanlig hederlig komplett lätt klass med tre sträckor i maraton. Nat msv är som vanlig hederlig msv klass. Elit msv ger större möjligheter till fler dressyrprogram. Elit svår klass är som en hederlig svår klass. Har jag förstått detta rätt?!

Om jag gjort det så finns ju chansen att köra enstaka grenar och endagarstävlingar bara i lokal lätt B eller A-klass? Är det någon som sett dressyrprogrammet för lätt B? Lätt nr 2, är det något nytt... för visst är det nr 3 som är det vanliga? Funderade över skillnaden på Lätt B och Lätt A, är det kanske som gammla lokal och regional (msv utan ökn och saml)?

Ja lite krångligt är det minsann...

De officiella tävlingar jag har varit på har alla haft "Lätt nr 2" som program, men det är förstås några år sen jag tävlade på annat än klubbtävlingar.

Ja men då är det nog så, att nr 2 är den vanliga och nr tre är den förenklade msv som körts i regional lätt klass tidigare.

Ja det är alltid krångligt att förstå TR när det är så mycket ändringar som görs på en gång.

Ibland undrar man ju hur de har tänkt när de har gjort vissa ändringar som tex uppklassningen. För att tex köra nationell MSV så ska man ha klarat 2 st lokal lätt B (som är den lägsta klassen) dressyr och maraton. Jag trodde att LättB skulle vara mer tänkt som en utbildningsklass och LättA och nationell lätt var mer de "riktiga" tävlingarna och som skulle kunna användas till kvalificering för att köra högre klass.

Tycker också det är konstigt att man kan starta en fullständig nationell MSV utan att ha behövt starta i alla 3 delmomenten tidigare.

Men jag förstår att det inte kan vara lätt att ta fram ett TR som fungerar perfekt och som göra att man får in massor med nya kuskar :)

Tänkte precis skriva att visst måste man köra en nat lätt för att få starta nat msv men kollade för säkrhets skull innan och tji fick jag! Det var ju väldigt konstigt håller jag med om. Men det har ju faktiskt öppnat möjligheten att köra lätt klass trots att man är uppklassad om man kör nat lätt klass ser jag nu också. Även fast det kanske inte är optimalt så ger det större möjligheter att tävla om man är uppklassad då det arrangeras fler lätt klass tävlingar. Jag tror ändå ändingarna kan göra lite skillnad och få igång fler, om bara arrangörerna hänger på nu och anordnar fler enklare tävlingar, bara inte de kompletta försvinner!

Kompletta tävlingar i lätt lokal klass(A+B) är ju numera ett minne blott. Likaså 1-dagars i MSV klass.

Jo precis. Ska bli väldigt intressant att se vad det gör för utslag! Men det dröjer väl till nästa år i alla fall...

Här sitter man och har planerat för en endagars, med maraton, och precision :) och vad får man höra...:) :)

Jag tycker det flöt på bra på johannesberg och i eskilstuna faktiskt.. så jag räds inte, och det är vad vår klubb orkar med som första tävling. Då vi har maratonbanan vill vi utnyttja den och hade vi kunnat hade vi bara kört maraton just pga tidspressen.

Jag har ingen aning om det nya TR:et ger mer kuskar. Men jag känner mig iallafall sporrad att tävla LA istället för LB, och ibland kanske man tom kan tävla både LB och LA på precision och dressyrtävlingar. För åker man 25 mil till en tävling vill man ju köra så mycket häst som möjligt.
ang endagars, så har jag inte råd att tävla mer, för att vara borta två dagar betyder för mig: fixa hästvakt, fixa ev barnvakt, hundarna får vi väl ta med oss, fixa uppehälle åt minst tre personer plus häst, med barn blir det minst 6 personer. Mat åt alla dem i 2 dagar. Det är ju inget man bara hostar upp. Eller? Om vi istället gynnat endagars hade nog fler klubbar vågat arrangera. Då hade man kunnat tävla mer på nära håll, vilket hade gynnat kördistrikten då en tävling alltid drar till sig utomstående som hjälper till.
Ang kondisen på hästarna, är det helt upp till kusken och jag är definitivt FÖR att överdomare och veterinär med lätthet ska kunna bryta ett ekipage som inte klarar svårighetsgraden. Problemet är väl egentligen inte trötta hästar, för målet när jag kör är ju att hästen ska bli lite trött, däremot drivning av trött häst ska vara strikt förbjudet.

Jag är glad att TRet fräschas upp då och då, det behövs, sen vad det blir av det vet jag inte, men nya idéer måste vågas provas!

ang endagars, så har jag inte råd att tävla mer, för att vara borta två dagar betyder för mig: fixa hästvakt, fixa ev barnvakt, hundarna får vi väl ta med oss, fixa uppehälle åt minst tre personer plus häst, med barn blir det minst 6 personer. Mat åt alla dem i 2 dagar. Det är ju inget man bara hostar upp. Eller?

:bow: :bow: :bow:

Exakt min mening.

Ang. trötta hästar så menar jag förstås de som är utmattade till en sådan grad att det inte längre är förenat med gott djurskydd och därmed utgör en påtaglig skaderisk.

Självklart måste TR ändras ibland. Målet måste dock vara att få ett gediget TR som är väl förankrat hos arrangörer och deltagare och med långt bäst-före-datum. Det finns inga som helst ursäkter att införa dessa omfattande förändringar retroaktivt under pågående tävlingssäsong!

En hälsning till körkomittén: (vilken redan mycket tydligt framförts på körmötet zon syd): Gör om, gör rätt!

En hälsning till körkomittén: (vilken redan mycket tydligt framförts på körmötet zon syd): Gör om, gör rätt!

Hur hade du gjort det annorlunda?

Sen till Jenny, som jag uppfattar det nya TR så tycker jag det ser ut att ge större möjligheter till endagarstävlingar, i lätt klass då, men tycker inte endagars passar högre klass än så. Men möjligheten att som du säger, kunna köra två dressyrprogram eller kanske dressyr/maraton-tävlingar gör ju att det finns fler möjligheter och klubbar kan arrangera det dem har möjlighet till och kuskar att åka ut vid fler tillfällen. Nu ska man ju bara lära sig dom nya begreppen :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka