De nya reglerna i TR.....

Sv: De nya reglerna i TR.....

Ja, ungefär så :)

Jag är i stort positiv till allt som införts, framförallt till vagnsbredder, men jag vill att det ska gälla alla klasser inte bara i lätt klass, för så är det väl nu?

Och jag vill fortfarande att man ska få tävla en msv för att nästa gång få tävla lätt klass. Man vill ju tävla så mycket som möjligt på nära håll, och att bli uppklassad i en sån liten sport är ju löjligt. Snacka om att begränsa antalet starter.

För min del handlar det inte om att vinna, utan om att få bli bättre för var gång, och om någon bättre än mig väljer att möta oss amatörer så gör det mig inget, det kan sporra mig i mina ambitioner bara, och proffsen lär ju inte dyka upp ändå på en lätt klass för då skäms de väl :)

Begreppen: Jag tycker allting blev mycket klarare nu iom att jag tävlade hoppning på den tiden innan man införde det där med regional och lokal mm.Man tävlade i klasser helt enkelt. Så jag är glad att vi fått in begreppen la och lb, msv svår: istället för lokal och regional, nationell och internationell. Det kändes rörigt!

Fast nu kan man ju i alla fall köra nat lätt klass trots att man kört msv, men man får ju inte köra lb och la vilket är ett steg närmare det i alla fall. Den enda uppklassningen som finns är ju den från lokal. Det jag funderar över är om det kommer ordnas några elit msv tävlingar här uppe... det är ju få som startar och att köra den nationella sparar ju en hel del pengar.

Hur jag hade gjort det? Som jag skrev är jag inte mot ändringar principiellt. Det gäller bara att de är väl förankrade i sporten. Jag ser flera problem med hanteringen av TR V.

1. Ett exempel: Hur många år sedan var det man fick köra ponny med smalare vagnar än 125 cm? Inte många. När nya regler kom fick folk (inklusive jag själv) köpa ny vagn för 10 000-tals kr bara för att nu åter se de smala varianterna bli tillåtna.

2. Angående endagars har jag själv bara kört lätt lokal, vilket har gått utmärkt. Sedan har jag groomat msv endagars vilket gick lika bra. Om det skulle vara så att en majoritet av kuskar och arrangörer är mot endagars (vilket iofs inte är mitt intryck) så får ju andra vika sig. Det ligger i sakens natur. Huvudsaken är att man vet vad man vill och vilket syftet är.

3. Ett uttalat mål är att kuskar snabbare ska gå upp från lokal till nationell klass, därav endast två moment per tävling i lokal klass. (Se förbundets hemsida.) Det tycker jag är ett märkligt resonemang. För det första - vad är fel med att stanna i lokal klass om man trivs med det? För det andra - varför då ta bort endagars i nationell klass?

4. Ett TR måste förstås uppdateras ibland. Självklart är det bra med harmonisering av klasser mellan grenar osv. Kom bara inte och påstå att det är en fördel att man ändrar i TR med täta mellanrum för att sedan återvinna gamla regler när lusten faller på. Hästsport innebär för mig att arbeta mot långsiktiga mål. Lite svårt då om man inte vet vilket reglement man för närvarande använder (TR V 2009 infördes retroaktivt).

Jag tycker att körkomitténs mål i stort är ypperliga och tror att de kommer att leda till en utveckling av körsporten, om de följs d v s. När nya TR kom till tycks mycket tyvärr ha gått snett. Det är i delar allt för mycket av en elitsatsning, något jag inte tror varken särskilt många kuskar eller arrangörer orkar med. Som exempel kan nämnas svårigheterna att hitta klubbar som är villiga att arrangera ett SM. Jag är inte ensam om min åsikt. Läs gärna artikeln från körmötet zon syd i senaste ridsport om ni inte har gjort det.

Jag tycker det är en jättebra diskussion som borde föras på fler arenor och blir väldigt glad när jag läser alla åsikter. Jag föredrar diskussion före att sitta och gnälla på sin kammare över något man inte har försökt förändra.
/Björn

Diskuterade vagnsbredden idag också. Men faktum är att du behöver en 125 cm bred vagn i nat lätt klass så att du vid ej kompletta tävlingar kan ha en smalare vagn tycker jag inte ställer till det så mycket. De som redan tävlat och har en tidigare godkänd vagn lär ändå köra nat klass också, där den då måste vara 125 cm.

Endagars har väl inte försvunnit?! I lokal lätt klass. Att man sedan kört endagarstävling i msv klass väcker lite frågor hos mig... Har de delmomenten verkligen varit i samma svårighetsgrad som två eller tredagars? Är det i så fall verkligen förenat med god djurhållning?

Grejen med att man vill ha upp folk från lokal klass är ju att ligger nivån för högt där, alltså om någon som tävlat många år ligger kvar där, så "skräms" nya ekipage från att köra. Det ska dessutom vara så lätt att steget från att köra lite hemma till att tävla inte ska vara så stort. I lokal klass ska det vara busenkelt så man har lätt att lyckas. När jag började köra var lok lätt klass som den nya nat, med tre sträckor i maraton tex. Det var ju ganska mycket att hålla reda på som helt grön kusk. När man sedan gjorde den lokala klassen lättare innan den regionala kom blev hoppet mellan lätt och msv jättestort! Med det här nya systemet känns det som det finns fler steg så att man kan känna sig redo för den klassen man startar.

Ang ändringarna så har det ju inte förändrat förutsättningarna så mycket för etablerade kuskar, men det har gjort det lättare för nya att komma in i sporten. I år kommer ju utannonserade tävlingar hållas enligt de gamla reglerna så att det gäller även för i år kan väl inte påverka så mycket? Jag ser det snarare som att det ger större möjligheter att börja redan nu, utöver de andra tävlingarna. För den som kört lätt klass finns möjligheten att köra precis som tidigare, msv ekipage ges möjlighet att köra både med en och två vagnar samt valmöjligheten mellan fler dressyrprogram. Det enda jag kommer på som kan vara negativt är licenskostnaden, det är ett väldigt hopp där mellan lokal och nat. Något som verksamma kuskar nog inte reflekterar för mycket över (ett nödvändigt ont) men det kan kanske få folk att stanna kvar i lok lätt klass.

Hur menar du med att det nya TR är en elitsatsning? Tycker det om något är tvärtom...

Tycker också det är väldigt bra att disskutera så du får gärna säga emot om det är nåt du inte håller med om, eller om det är nåt jag missuppfattat i TR.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve