”De kvävs till döds”

Sv: ”De kvävs till döds”

Tack för ditt svar, då behöver jag inte vara onödigt orolig för mitt hösilage som var som hö redan när jag fick av plasten....

//Domino_s

Delvis KL

Men inte kan torrt ensilage jämställas med hö annat än möjligen torrsubstansen? Jag hör ofta folk säga, jag ger HÖsilage och det är precis som hö.

Fodret är ju en gång konserverat och konserveringen måste ju förändra fodret? Någon?

Så otroligt dumt och okunnigt skrivet så det finns egentligen ingen anledning att svara på.

Ni som är mot vaccinering strunta i det då. Tycker man inte det är värt pengarna så än sen. Avliva då hästen direkt om ni drabbas så den slipper lida någon längre tid. Jag har som tidigare sagts en bekant vars häst dog i Botulism i höstas. Hon resonerade likadant... Hästen fick Hösilage med hög TS halt.... Tyvärr fick denna häst lida i några dagar innan den fick total svalgförlamning och avlivades.

Alla som skriver att hö ger lika stor risk: Det kan rimligen inte vara sant då det krävs en helt syrefri miljö för att Cl. Botulinum ska kunna bilda sporer och toxin.

Den provokationen var både smaklös och korkad. Är det på den nivån vi ska diskutera??

Fundera istället på hur folk kan köpa lotter och hoppas på storvinst när den chansen är en på flera hundra tusen.

Om du är för snål för att lägga 300:-/år och häst har du antagligen inte vaccinerat mot stelkramp heller? Och inga vaccinationer för familj, inga försäkringar osv?
Fast hästarna är väl försäkrade? Dom kan ju drabbas stelkramp eller botulism, så för säkerhets skull ...?? För pengarna är du ju mån om?

LIA, som fortsätter på samma nivå!

Men är din hemsnickrade statistik mer relevant än någon annan?
Vilken statistik?
Vilken annan statistik?

Om du med "hemsnickrade" menar dom uträkningar jag gjorde, så kom gärna med sakskäl varför dom skulle misstämma. Kan du inte det, så talar det för sig självt, som vanligt.

LIA

Japp jag har dem försäkrade i olika belopp, beroende på häst. Däremot så har jan under mina år nästan aldrig använt nån försäkring, som tur är.
Japp jag funderar också på hur folk köper lotter ibland, och jajamän jag har vaccinerat mot div saker. Men jag har också saker som jag inte inversterar i, som säkert andra tycker är ett måste, och jag tillhör den skaran som inte har kistan full med pengar utan måste väga inköp/investeringar mot kostnader.
JAg fördömer inte dem som gör den ena eller det andra, vilket du gör.
Och man kan få botulism genom att tex äta jordiga morötter, tex när man drar dem direkt från landet, men där kanske det är syrefritt??? Eller en annan sorts botulism???

JAg fördömer inte dem som gör den ena eller det andra, vilket du gör.
Och man kan få botulism genom att tex äta jordiga morötter, tex när man drar dem direkt från landet, men där kanske det är syrefritt??? Eller en annan sorts botulism???
I det här fallet ja, absolut. Att påstå att man inte har en trehundring per år att lägga ut på sin häst, för att försäkra sig om att man skonar den från den hemska död vi talar om, det har jag ingen förståelse för. Man skaffar inte fler hästar än man har råd med. Kolla på Lyxfällan!

Jag för min del torkar av morötterna innan jag äter dom, med hästarna är jag mer slarvig. Men dom är ju vaccinerade. :)

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året var ryttaren Wendy Ross och hästen Floyd från USA ”outrider” under Elitloppshelgen. I år kommer Ross tillbaka, men vilken...
Svar
0
· Visningar
395
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är mitt i rehabiliteringen efter sin hjärtattack och muskel- och nervsjukdom, myastenia gravis. I dag körde stjärntränaren Stefan...
Svar
0
· Visningar
481
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
374
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.