”De kvävs till döds”

Sv: ”De kvävs till döds”

Att toxinet skall finnas i hösilage med ts över 50% är nästan lika uteslutet som att det skall finnas i hö.
PL

Så enkelt översatt betyder det att ju blötare hösilagset är desto mindre risk att dom får botulism?

Hur är det med Hösilage som fått torka i tex solen så att det är som hö i konstistensen, vågar man ge detta? Eller ökar risken då, kan man blöta det för att minska risken?

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Nej ju torrare dess mindre risk!
Vad man gör med hösilaget efter det att man öppnat balen o släppt in luften har ingen direkt betydelse.
PL

Dina säkerhetsåtgärder är inte relevanta när det gäller botulism.
PL

Du säger att hennes säkerhetsåtgärder inte hjälper?
Konstigt att Slu:s utfodrings experter tillsammans med vetrinärer där sa precis tvärtemot.

Att botulismbakterien kom från jorden alltså kunde den finnas både i hö och hösilage, men den behövde en miljö som gynnade dens tillväxt för att kunna växa och föröka sig. Vilket den kunde få både i en hösilage bal eller en höbal som står ute i en hage och blir lite nertrampad i leran.

Och bland dom konstaterade botulismfallen som dom räknade upp åt inte alla dom hästarna hösilage.

Dom diskuterade även just detta med att botulism bara skulle finnas i en/hö-silage som en av fodermyterna som inte är korrekt.

/Camilla

Så enkelt översatt betyder det att ju blötare hösilagset är desto mindre risk att dom får botulism?

Hur är det med Hösilage som fått torka i tex solen så att det är som hö i konstistensen, vågar man ge detta? Eller ökar risken då, kan man blöta det för att minska risken?

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Ja när det gäller just risken för botulism så är det bättre ju torrare hösilaget är.

Men den hygieniska kvaliten blir lidande om man har för torrt hösilage. Så hösilage med TS på 70% är inte bra även om risken för botulism minskar.

OK att slå med hög stubb minskar risken.
Skillnad på att inte gå i hösilaget o att inte låta hästarna trampa ner det i leran. I leran kan det bli tillräckligt syrefattigt men då har man även ruttet foder!
Man kan inte se på balen när man öppnar den om det finns toxin i den.
PL

Man kan inte se på balen när man öppnar den om det finns toxin i den.
PL

Nej, håller helt med om att man inte ser på balen om det finns toxin i den, men man kan minska riskerna genom att se till att hantera fodret på ett sådant sätt att det inte blir en gynnsam miljö för dom att växa.

/Camilla

Här blir jag förbryllad. Borde inte risken minska vid vaccination?
Jomenvisst. Men jag undantog dom vaccinerade hästarna, eftersom dom av förklarliga skäl ska hållas utanför denna uträkning.

Till TomasN!

Varför tog du inte med övriga siffror? Den realistiska siffran för risk (grundad på trådens uppgivna antal) är en på tiotusen hästar. I mina ögon en skrämmande hög risk!

LIA

Hur stor hästpopulation räknar du på?
Det exjobb som gjordes i ämnet för ett tag sen talar om en risk på 0,03% vilket blir ung en på 30000.
PL

Senast ändrad:

Du kan inte undanta hästarna som äter hö, finns hästar som bara får hö inte äter ensilage, där man misstänkt botulism. Hästarna ska rent teoretiskt kunna gå på bete och få botulism.
Den överlägset största källan är silage.

Och även vaccinerade hästar ska kunna bli drabbade men i mildare form.
Såvitt känt har ingen fullvaccinerad häst drabbats. Fullvaccinerad= 3 gånger!

Ska visserligen fortfarande inte finnas någon häst som fått sin andra grundvaccinering och blivit drabbad men enligt dom studierna vi fick se, så visste dom inte om det berodde på vaccineringen eller slumpen eftersom det inträffar så få fall av botulism som det gör.

Det finns en äldre tråd i ämnet där utförliga uppgifter i ämnet redovisas. Något för alla motståndare till vaccination borde ta del av.

Nej, håller helt med om att man inte ser på balen om det finns toxin i den, men man kan minska riskerna genom att se till att hantera fodret på ett sådant sätt att det inte blir en gynnsam miljö för dom att växa.
Varför anstränga sig, om risken är så mikroskopisk som en del här gör gällande? "Risken är så liten att den knappt finns", eller hur Tage Danielsson uttryckte det...
Allvarligare, om man har vaccinerat så slipper man ligga vaken om nätterna och beräkna riskkalkyl eller hänga över axeln på bonden när han skördar. Är det inte värt dom 300:- per häst??

LIA

Utgick från 300.000 st hästar, vilket brukar vara en vanligt förekommande siffra.
I övrigt beträffande matematiken så hänvisar jag till mitt inlägg # 6 samt tidigare tråd i ämnet.

Jag tycker att man, för att få relevanta siffror, endast tar med dom hästar som befinner sig i riskzonen.

LIA

Jag vaccinerar nu! Den lilla risken som finns vill jag aldrig i mitt liv ska drabba mina älsklingar!

KL..

Personligen tycker jag att det känns mer olustigt att köra i mina hästar formaldehyd och kvicksilver än den lilla risken att dom ska få botulism. Men sen har jag även gått tillbaka till hö.

Till TomasN!

Varför tog du inte med övriga siffror? Den realistiska siffran för risk (grundad på trådens uppgivna antal) är en på tiotusen hästar. I mina ögon en skrämmande hög risk!

LIA

Det verkar inte som om du heller har några säkra siffror så en diskussion om 10 000 eller 30 000 är ganska meningslös.

Jag tycker nog inte att en risk på en på 10 000 är skrämmande hög heller för den delen. Sen kan man fundera på hur stor risken är om man har kontroll på foderproduktionen. Vilken TS på ensilaget har det varit på det fodret som gett upphov till botulism tex? Hur mycket beror på slarv i foderkedjan?

Nej ju torrare dess mindre risk!
Vad man gör med hösilaget efter det att man öppnat balen o släppt in luften har ingen direkt betydelse.
PL

Självklart är det så, det var nog mitt huvud som hade tillfälligt semester igår.

Fick av någon anledning för mej att TS betyder något helt annat är torrsubstans.

Tack för ditt svar, då behöver jag inte vara onödigt orolig för mitt hösilage som var som hö redan när jag fick av plasten....

//Domino_s

Tack för ditt svar, då behöver jag inte vara onödigt orolig för mitt hösilage som var som hö redan när jag fick av plasten....

//Domino_s

Inte för botulism nej. Men det finns en massa andra anledningar. Det är inte bra med silage med FÖR höga TS-halter heller =/

Saxat från SVAs hemsida:
Vaccinet har använts under många år och kommer från Neogen® Corporation, USA. Precis som andra Clostridievacciner (t.ex. tetanussvaccin mot stelkramp) är BotVax™B ett vaccin med god effekt mot sjukdomen i fråga. De botulismfall i Sverige som har verifierats på häst, har samtliga orsakats av C. botulinum typ B, vilket är det toxin som vaccinet har effekt mot.

TS härinne står även för trådskaparen.

JAg har flera hästar och har valt att inte vaccinera. Bla för kostnaden relaterat till risken som jag också menar är LITEN.
Nu skall jag vara lite provocerande i diskussionen riskstorlek:
Om 1 på 10000 är stor, enligt dig, hur tänker du då på att skaffa barn. Där riskerna att få ett sjukt barn anses liten men tittar man på siffrorna så handlar det om 1 på 1000 1 på 700 och sådana siffror och då är det alltså liten risk.

Underbara lättlurade hästägare :) och fantastiska marknaden :)
När får vi se ett vaccin mot fång som dödar fler hästar i månaden :)
aj, fan det går ju inte att vaccinera mot, det är ju ägaren som är orsaken :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året var ryttaren Wendy Ross och hästen Floyd från USA ”outrider” under Elitloppshelgen. I år kommer Ross tillbaka, men vilken...
Svar
0
· Visningar
395
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är mitt i rehabiliteringen efter sin hjärtattack och muskel- och nervsjukdom, myastenia gravis. I dag körde stjärntränaren Stefan...
Svar
0
· Visningar
481
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
374
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama