de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KallaMigBecca
  • Startdatum Startdatum
Sv: de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

Jeg kjenner mest til avel innom trav og P.R.E., og der er det veldig vanlig med tett avel. Innom P.R.E., så ser man på nesten alle stamtavler at det er avlet meget tett for så å "åpne" blodet igjen.
Om oppdretterne vet hva de driver med, er linjeavel det som skaper de beste avlshestene.

På trav blir det forsket mye på såkalt "x-faktor". Her går det ut på å finne en særdeles god hoppe, og få henne inn både på mor- og fars-siden. x-kromosonet kan gå fra hoppe til sønn/datter og fra hingst til datter. Altså ikke fra hingst til sønn. Slik avl gjør at man bevist får fram enkelte egenskaper, noen av dem svært viktige for løpshester.

Ser man på stamtavler på P.R.E. er det vanlig å krysse halvsøsken, far/datter osv. Da får man individer med svært "tett" blod. Disse hestene avler ofte meget godt når blodet blir åpnet igjen.

I halvblodsavlen er mitt inntrykk at de fleste er redde for å avle for tett. Jeg tror dette er bra innen halvblod, fordi de fleste oppdrettere som kjøper en hoppe for så å inseminere med en fremmed hingst, har ikke de samme kunskapene om linjene og hva de gir av positive og negative egenskaper, som f eks P.R.E. avlere, som kjenner sine linjer i mange generasjoner bakover.
Tilfeldig linjeavl/innavl kan nok være skummelt, for som oftest når man ikke har særlig kunnskaper om de linjene man avler på, så dobler man heller opp de negative enn de positive egenskapene.

Sv: de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

Menade inte såra ngn med att säga ponny. Jag har aldrig riktigt förstått att varför är de hästar, de är ju klart av ponnymått?!

Joo, men så pass tuff val av fölar kan ju leda till det att också såna fölar slaktas som kommer av mycket sällsynta linjer. Och med islandshäst har de bestämt att hålla rasen superren. Redan nu är deras genetisk bakgrund ganska homogenisk. Då borde man behålla alla möjliga släktlinjer levande, ens som "genetisk bank". Till och med om de inte duger som ridhästar.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 376
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 649
Senast: Lipperta
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka