de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KallaMigBecca
  • Startdatum Startdatum
Sv: de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

jag undrar om det är inavel eller linjeavel om man betäcker ett sto med Baloubet du Roet som även är hennes farfar?

Jag har hittat en unghäst tillsalu där pappan och morfadern är helbröder...

Men jag har lärt mig att vid linjeavel så är det gyllene talet 6, alltså är det bäst om hästen finns på båda sidor i 3je led, eller i andra + fjärde led, eller då först + femte led.

I fallet med unghästen jag nämde så är ju den linjeavlad på 5, 3+2 men jag vet inte om jag tycker det är så lämpligt att linjeavla på både stoet och hingsten som i detta fallet. :grin:

*KL*

Hade en diskussion med en premieringsförättare på ponnyraser för ett tag sen, om just linjeavel och vad det ska vara bra för. Han listade några hästar som han ansåg var värda att linjeavla på, och hade en hoper argument för att man inte ska linjeavla på några andra. Tycka vad man vill om det, men jag höll med om det mesta han sa, förutom att min grundtanke är att undvika alltför tät linjeavel i största möjliga mån. Jag anser inte att man måste linjeavla för att få bra avkommor, det beror helt och hållet på vilka stammar man för samman och vad man vill ha för avkomma.

Jag anser inte att man måste linjeavla för att få bra avkommor, det beror helt och hållet på vilka stammar man för samman och vad man vill ha för avkomma.

Och det håller jag helt med om! Om man kan lite om stammar kan man ju kombinera egenskaper som kan finnas inom olika linjer och få fram det man vill ha! Så gör jag i alla fall.

Jag har en som är Robin Z-Dammen-Robin Z. Det borde väl räknas som ganska tätt?

På islandshästar är linjeavel rätt vanligt, men så är det ju en rätt stängd avelssituation också. Min hästs farfar, har två helsyskon till föräldrar. Han är också känd för att nedärva vissa egenskaper rätt starkt (!) och blev hederspremierad för avkommor. Gammal artikel här:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm

I Sverige har det ett par gånger förekommit att mor betäckts med son. Det finns några fina föl som har samma hingst ee/eu, men det är mycket vanligare.

Jag har en som är Robin Z-Dammen-Robin Z. Det borde väl räknas som ganska tätt?
Personligen skulle jag inte köpa en häst som är "linjeavlad" så tätt (i det fallet ser jag det som inavel). Det är helt enkelt för stor risk att hästen ärvt någon av Robin Z's sämre egenskaper (tex sjukdomsanlag mm)

På islandshästar är linjeavel rätt vanligt, men så är det ju en rätt stängd avelssituation också. Min hästs farfar, har två helsyskon till föräldrar. Han är också känd för att nedärva vissa egenskaper rätt starkt (!) och blev hederspremierad för avkommor. Gammal artikel här:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm
Tänk om någon på buke skulle göra så... skriva en tråd, "Jag ska använda mitt stos bror som avelshingst på henne :)"... vilket ramaskri det skulle bli :D :D :D

Jag vet inte riktigt själv vad jag tycker om fenomenet, men faktum är att det är inte helt ovanligt Island. Å andra sidan får man inte glömma deras selektering av föl - det som inte är bra slaktas rätt ofta vilket kanske gör att det verkar funka bra ...

Själv ser jag dock gärna Ofeigur i stammen ;)

Och det håller jag helt med om! Om man kan lite om stammar kan man ju kombinera egenskaper som kan finnas inom olika linjer och få fram det man vill ha! Så gör jag i alla fall.
:bow:

Nu vill jag inte påskina att jag är jättebra på olika stammar, och sägas bör väl att jag har ett föl här som har samma hingst på 3 ställen i stamtavlan - men enligt ovan nämnd premieringsförrättare så är det en av hingstarna som man i så fall ska linjeavla på. (Samt att han förekommer flera led bakåt, inte tätt inpå.)

"KL"

Passar på att slänga in en fråga här. Har ett halblodssto som ska betäckas med stammen e: Leuthen 1 - Landgraf 1
ue: Elizar 614 - Unikum 429

Hittade en hingst med stammen: e: Lansing - Landgraf 1

Blir detta för nära? Och OM det går är Landgraf bra i två led isf?

Komm gärna med andra hingstförslag, jag har hjärnsläpp o kan inte bestämma mej. Fölet är i försäljnings syffte så vad skulle ni tro blev
gångbart.

Elizar var son till Unikum, så mamman har väl inte samma farfar och morfar?

Men gud, tänk om vi människor gjorde så? USCH!!! :crazy:

Till viss del görs ju det... Det är t.ex fullt lagligt att utan särskilt tillstånd gifta sig med sin kusin, alltså samma morfar/mormor alt farfar/farmor, Det kan även (av länsstyrelsen?) ges tillstånd för halvsyskon att ingå äktenskap/registrera partnerskap.

Däremot inte sagt att jag är för linjeavel, tycker att man iaf ska se till att inte dubblera närmre än i 3:e led utom i undantagsfall

Senast ändrad:

Jag har inte så bra koll på avel överhuvudtaget, men här i Finland var det ett stort katastrof när traktorn kom och tusentals finska hästar slaktades. "De enda" som fick leva var travare och många linjer bara försvann. Nu är finska hästens genetisk bakgrund ganska sned och enligt min åsikt borde man hålla alla möjliga linjer levande, även om hingsten/stoet själv är inte ngn super individ. Om det kommer ngn genetisk sjukdom så är man i d..p s..t med bortrotningen. Också lösa benbitar och sommareksem är ju mycket obehagliga egenskaper som dyker upp oftare och oftare i "rena linjer".

Det där med isländsponnyer och slaktade fölisar är ju sjukt!?:mad: Säkert får man sina fina o rena femgångare sålda i den här generation men vad händer med rasen i den femte eller femtonde generation??:eek:

En sak jag har funderat på nu ett tag är det här med linjeavel. Är inte det egentligen samma sak som inavel? och hur "tätt" är det godkänt att lijeavla för jag såg för ett tag sedan ett sto som var linjeavlat på Donnerhall där stoet var e don romantic(e don schufro ee. donnerhall) ue donnerhall är det verkligen godkänt att ha linjeaveln så här tätt?

Det finns igen lag mot inävel for djuren, och bara social tabu igenom homo sapians (people)
Common sense säjer att inavel "is asking for trouble"
Go till tråden:
EU och Paint Avel. dar kan ni se bilderna om vad kan hander med inavel.
Arizona

Elizar var son till Unikum, så mamman har väl inte samma farfar och morfar?

Nej, stoets pappa är Leuthen 1 vars pappa är Landgraf 1
stoets mamma är e Elizar som är e Unikum

Man brukar skriva pappa och morfar med - mellan, därför såg det konstigt ut så jag undrade.

Ok, mitt fel :o

här i Finland var det ett stort katastrof när traktorn kom och tusentals finska hästar slaktades. "De enda" som fick leva var travare och många linjer bara försvann. Nu är finska hästens genetisk bakgrund ganska sned och enligt min åsikt borde man hålla alla möjliga linjer levande, även om hingsten/stoet själv är inte ngn super individ.
Naturligtvis hamnar man i en annan situation när det handlar om att rädda en ras... då kanske man tvingas linjeavla hårdare för att överhuvudtaget rädda rasen. Dock brukar man blanda in helt fräscht blod när det gäller att rädda raser också, från en ras med närliggande exteriör och mentalitet.

Det där med isländsponnyer och slaktade fölisar är ju sjukt!?:mad: Säkert får man sina fina o rena femgångare sålda i den här generation men vad händer med rasen i den femte eller femtonde generation??:eek:

Var det här riktat till mig? Det jag försökte förklara är att det ofta är en långt hårdare selektering på Island; det som inte är bra slaktas. Därmed så blir det inga fler generationer efter en sådan individ.

PS. En islandshäst är en häst ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 376
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 649
Senast: Lipperta
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka