de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KallaMigBecca
  • Startdatum Startdatum
K

KallaMigBecca

En sak jag har funderat på nu ett tag är det här med linjeavel. Är inte det egentligen samma sak som inavel? och hur "tätt" är det godkänt att lijeavla för jag såg för ett tag sedan ett sto som var linjeavlat på Donnerhall där stoet var e don romantic(e don schufro ee. donnerhall) ue donnerhall är det verkligen godkänt att ha linjeaveln så här tätt?

Sv: de här med linjeavel, vad är godkänt och inte?

Det finns såvitt jag vet inga specifikationer i djurskyddslagen om hur tätt du får linjeavla. Sen är det ju så att man riskerar att inte få sitt djur sålt om man linjeavlar för hårt.

Linjeavla är ett måste ibland och gör man det rätt så innebär det bara att man dubblar dom goda egenskaperna,dock ska man vara medveten om att man ÄVEN dubblar dom dåliga sakerna,så görs det på rätt sätt så blir det riktigt bra,det är ju ganska vanligt både på hund o häst.
Men man ska kanske hålla sig borta från far-dotter,mor-son och halv syskon,det är vad jag kallar INavel

Inom "min" ras är det rätt många som linejavlar/inavlar. Exempelvis har vi en godkänd hingst som har samma hingst som farfar och morfar. :crazy:

Vet inte om man kan kalla det "ett måste" att linjeavla. Är många individer inom rasen släkt så blir det ju svårt att låta bli, men man kan ju försöka!

Ingen aning. Han godkändes hösten 2006, så de första avkommorna kommer i år. Om han nu betäckte några ston 2007. Det har jag inte 100 % koll på.

Men jag läst nån annan stans (kommer inte ihåg vart) om en hingst som betäckte sin mamma.. borde de inte finnas regler för sådant?

Hingsten Rote Boldt 425 betäckte sin egen mamma Nejlika. Jag vet inte om det blev någon avkomma, men uppfödaren Sixten Pohl hade haft mödernelinjen i generationer och visste antagligen vad han gjorde.

vad jag förstått är det inte så vanligt inom ridhästaveln? inom travet är det dock vanligt.

Men jag läst nån annan stans (kommer inte ihåg vart) om en hingst som betäckte sin mamma.. borde de inte finnas regler för sådant?
Regler skapade av och kontrollerade av vem? Rasföreningen? Jordbruksverket? Staten? Ska det vara brottsligt att linjeavla för hårt? Vem ska kontrollera att reglerna följs?

Det jag försöker poängtera är att det inte finns några instanser som har rätt att ålägga någon straff för det här. Det är djurskyddslagen som gäller, och den är väldigt allmänt skriven, på gott och ont.

Inom PRE är det mera regel än undantag att man linjeavlar. Man har gärna samma hingst(häst) på både mödernet och faderns sida. Förutsätter så klart att det är en bra häst. PRE:n består av olika linjer. Det "finaste" är ju att avla rent. Ju renare blod ju mera linjeavel.
Vi avlar gärna efter denna tradition. Fast inte i första eller andra led...

Vet inte om man kan kalla det "ett måste" att linjeavla. Är många individer inom rasen släkt så blir det ju svårt att låta bli, men man kan ju försöka!

Mitt sto är ju släkt med alla svenska hingstar som finns till avel. :crazy: Några förvisso först i femte led, och där kommer ju frågan, hur långt bak räknas det som linjeavel och var går gränsen för när det inte är det?

Ex. om stoet och hingsten har samma häst i härstamningen, men först i femte led, så avkomman får samma häst i sjätte led? Eller tidigare? Gäller samma även om det är flera namn i sjätte led eller finns det en viss procentgräns för släktskap? *mycket intresserad*

En ras som fjordhäst är ju dessutom intressant då alla hästarna härstammar från samma hingst. :crazy:

Mitt förrförra connemarastos mamma hade Brantshammar Bell Dara som morfar och farfar om jag inte minns fel (därav namnet, Double Belle :D ).

I det fallet får jag nog säga att det var synnerligen lyckat, avkommorna är nästan "stämplade" med Bell Dara om du frågar mig. Stoet själv var unghästchampion som ung (nähä).

Självklart, måste man linje avla, för att bla hålla kvar dom bra linjerna, hämta tillbaka något som har gått förlorat, men även förstärka något som är bra.

Det går inte att bara tillföra ny linjer, tillslut finns det ingen röd tråd kvar i stammen.

Jag har ett sto efter D-Day och han har Donnerhall i andra led, då Donnerhall är far till Donnerschwee, som är far till D-Day. Jissus, hoppas att ni förstår er på det jag just skrev. :rofl:

Jag har ju ett par drömhingstar som antingen har Donnerhall som far eller väldigt nära i släkten. Hade det varit fel att lägga en hingst som t ex Don Primero på Wilma eller hade det varit OK?

Jag skulle aldrig komma på tanken att inte linjeavla när det gäller Ridponny och welsh sek B som vi Bl.a föder upp.
En av våra hingstar är far till många avkommor som har samma farfar som morfar. En är godkänd hingst och far till en av Hollands främsta ridponnyhingstar.
I Welsh är det så att man håller sig till samma linjer och då linjeavlar man.
Inom ponnyavel talar man om att det är den enda vägen till avelsframgång!
Jag har ett sto vars mor är helsyster till avkommans farmor, det är en riktig super individ! Linjeavlad på alla håll, henne betäcker vi med hingst som endast innehåller en av de hingstar som finns i stoets stam....

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 376
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 649
Senast: Lipperta
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka