De har börjat bråka i stallet...

F

fälttävlansnörd

Mina hästar, alltså. De har alltid kivats lite när de är dags för fodring, kraftfodret är deras lyckostunder. Jag har ju en del i att de faktiskt gör så, en morot nu, lite hästgodis då osv. :o

Jag har kraftfoder, godis m.m liggande i samma rum, så de räknar nästan med godis om man öppnar den dörren, även om de inte alltid får godis när jag varit inne i foderkammaren.

De har alltid varit gulliga mot varandra annars, det är inget gnabb dem emellan så länge de inte är dags för mat. Jag tror knappast att det beror på hunger, de äter ju ALLTID hö innan de får kraftfoder i minst tjugo minuter.

Det finns inget galler framför boxarna, så en idé är förstås att installera galler. Men samtidigt känns det så trist att behöva göra det när det egentligen handlar om fem minuter per dag som är jobbiga.

Hittills har jag inte brytt mej, för de har bara varit så att de lagt öronen bakåt å bitit efter varandra lite småirriterat, inte jätteargt. Men idag small det till ordentligt, första hästen reste sig varpå den andra pep högt, vänder sej om och slår bakut i väggen (som är mellan dem) första hästen reser sig igen, fast högre och fäktar med hovarna på gallret och andra hästen sparkar i väggen två, tre gånger innan jag vaknar ur min trans och kastar mej fram och skiljer dem åt genom att kasta ut ena hästen på gången.

Jag blev så himla rädd. De får inte hända. De kan ju skada sej båda två! Tänk om de fastar i gallret :crazy:, eller sparkar sönder väggen... Nu måste jag lösa det här. Det är ju för att de kommer åt varandra de börjar. Men som sagt, trist att sätta galler när de egentligen kommer överens, men säkerheten ska fan före nu.

Har ingen bild på stallet, har inte Paint heller. Men tänk er en boxrad. Det är galler mellan boxarnas skiljeväggar, men ut mot gången och framför dörrarna är det inget galler.

Så, lite tips. Eller är det bara att åka och köpa galler imorgon?
Och snälla, inga påhopp nu tack. Jag har inte haft problem
med att de blivit arga förut. De har bara "retats" lite. Gud, jag känner mej så himla dum. Varför har jag inte satt upp galler tidigare för. Jag är så rädd att de ska hända dem något.

Sv: De har börjat bråka i stallet...

Det beror ju lite på hur du har dörrarna, men mina boxar har dörrarna brevid varandra, och då har jag bara en övre gallerdörr, som jag kan öppna åt sidan. Då är det ju bara att stänga den före du ska fodra, så kan de ju inte nå varandra. Sen när de äter å det är lungt är det ju bara att öppna dem.

Om du inte har för stort mellan rum mellan gallren så ska de ju inte kunna fastna om de slår mot varandra. Men det är ju klart inge roligt om de slår och härjar vid fodring.

Försök att ha fodret klart så att det går snabbt att ge dem, så hinner de inte trissa upp varandra.
Och en idé kan ju även vara att iaf minska ner på godbitarna??

det är ju inte säkert att du måste ha gallret för alltid, kan ju räcka med en period, tills det lugnar ner sig lite.

Låter vettigt. Tänkte lite på de här med att de kanske lägger av om man har galler tillfälligt, så ev. imorgon om det hinns med åker vi till Höök's och köper två elastiska grindar. Annars får jag hitta på någon tillfällig lösning till efter jul.

Imorse löste vi det så att ena hästen fick äta på gången på morgonen, när jag red en häst fick den andra äta och nu ikväll
så var stallägaren gullig nog att släpa med sin karl ut i stallet, så
medans hon stod och vaktade mina hästar hämtade han mat och la
in i krubborna. Så idag var det lugnt, kanske är det en början att de
båda två fick sin mat i lugn och ro idag, och märkte att de inte
behöver försöka slåss om den.

Nyårslöfte 2005/2006: INGET GODIS UR HANDEN, ENDAST I KRUBBAN OCH I SAMBAND MED FODRING, SAMT SOM BELÖNING
NÄR MAN LASTAR!

Hoppas att det löser sig, verkar ju vara lite mkt pyssel att fodra dem annars:smirk:
Nyårs löftet tror jag kan hjälpa en del faktiskt!

vad bra, jag har samma problem. vi har en D-ponny och ett varmblod brevid varann. D-ponnyn blir galen och sparkar i väggen som en vilde. den andra har alltid vart snäll och lugn . men nu har han också börjat sparka i väggen och håller på.

vi har galler men ändå.. ponnyn fick igenom mulen en gång och fastnade och höll på att bli hysterisk.. det var läskigt! fas´t nu har vi att annat lite annat galler men jag antar att de gör så för att de ska få maten först av alla..

Jag har fått gå ifrån galler mellan boxarna till hela väggar ända upp i takhöjd. Just på grund av att det blir osämja vid matdags mellan mina något kinkiga dräktiga ston. Men hittills så har det inte behövts sätta galler mot gången. Jag har i och för sig höga väggar på 140 cm ut mot gången.

Du kan väl prova med en boxgardin mellan boxarna så att du begränsar sikten för dem att se varandra.

Ett tygstycke med krokar så kan du tillochmed ta ned och upp vid behov.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka