De första lastträningarna av föl/unghästar

Gaia

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska lastträna ett föl/unghäst de första gångerna (som alltså är helt gröna på lastning och inte är några "problemhästar")?

Går med in eller skickar in hästen medan du är kvar utanför? Går in och ut några gånger, eller stänger luckan med en gång? Godis? Lösningar på olika problem som kan uppstå? osv osv.

Sv: De första lastträningarna av föl/unghästar

Ger dem tiiiiid! Våra lastas för det mesta med mammorna några gånger. Då går mamman först in och sedan lockar vi in fölet. Trinité som fortfarande är skygg lockade vi in men stod kvar utanför transporten så hon inte skulle känna sig trängd. Tilia lockade vi in med godis genom att stå i transporten.

De behöver få tid att fundera första gångerna men sen har vi aldrig haft några problem med lastning. Unghästarna har vi ¨nästan alltid godis som uppmuntran till. Det fungerar mycket bra och det blir ingen stress. De rutinerade äldre hästarna går bara rakt på.

När jag lastade min häst första gången var han 5 månader, Och han hade mycket förtroende för mig eftersom vi var ute och gick små rundor när mamma var kvar i hagen. :p Stoet är livrädd för transporten och är nästintill omöjlig att lasta, så när jag lastade honom första gången var mamma i stallet och transporten en bit i från, vi var 3 personer när vi lastade honom första gången, jag ledde honom och han följde med efter en liten stund, stressade inte utan han fick ta den tiden han ville, och sedan när han hade gått in så väntade en hink med lite pellets! :p de andra 2 tog sakta upp lemmen, men han brydde sig inte mer än att titta lite och jag stod lugnt och pratade med honom. så har jag gjort och i dag är han jätte lätt att lasta, men jag följer alltid med honom in jag skickar inte in honom själv, men det beror nog mest på att vi inte har tränat på det :smirk: Lycka till! / Katarina

Lastar fölen ihop med stoet om det är möjligt. Annars alltid ihop med en lugn lastvan häst de första gångerna. Brukar aldrig vara några problem med lära dem gå av och på om man tar det lugnt och kör försiktigt så de får bra erfarenheter av transport och resor.

Jag ger dem tid.. och godis och pratar uppmuntrande med dom. så i går åkte min fölis själv för andra gången, han gick in utan nå problem de tog 5 min. ett steg i taget tog han, fick lite godis och tog ett steg till. hoppas de fortsätter då. han har aldrig blivit lastad ihop med mamman,

När vi lasstränade syrrans häst och grannens ardener, fick de ha transporten i hagen en tid. Med hö i, sen fick de i sin egen takt undersöka och upptäcka den.
Det var bara de två i hagen och de trivdes ihopp.
Efter ett tag lasstade vi dem vanligt.
Inga broblem när ardenern åkte iväg på premering med syrrans som sälskap. Syrrans har alltid varit lättlastad, även om det krånglat med annat.

Tja, jag stoppar helt sonika in dem i transporten..
Oftast är de så små första gångerna att det mer elelr mindre går bära på dem vid behov.

Praktiskt - men svårt när de väger 500 kg ;) ;)

*KL*

Jag lasttränar ALDRIG en föl/unghäst. Utan när det är dags att åka första gången så åker vi. Småttingarna är i princip aldrig några problem. De har inga referensramar, transporten är ytterligare en kul grej bara. Det är först senare ev protester brukar komma. Men ger man dem lugna, bra resor brukar de fortsätta tycka släpet är helt okej.

Att lastträna och gå in och ut etc är i min mening ett ypperligt sätt att få dem att börja krångla. Kort koncentrationsspann gör att de snabbt börjar tröttna.

Så, när det ska åkas första gången så har jag förvisso gärna en medhjälpare (har fixat det utan med dock, men föredrar hjälp). Jag knallar in med hästen, låt den ta tid på sig, nosa & skrapa på rampen eller vad det är, men i övrigt bara lugnt och bestämt knalla in. Mat i släpet. Medhjälparen stänger bak, jag sätter fast och stänger fram och sen åker jag.

det är inte länge de är så små ;)

Lär de sig att åka vettigt från början så behöver man inte slösa tid på lastträning av gammalhäst.

det är inte länge de är så små ;)

Fast jag räknar nog med att "små" är dom fram till ett år. Och då är det ju inga problem med att bära in i så fall. Fast dom brukar ju alltid tassa med snällt brevid mamman.
Och om dom som föl fattar att man åker släp därför att det tillhör en del av alla kommande "måsten" så kan dom som unghästar knata in utan fundering.

Som ett och etthalvt åringar så vet dom vad som gäller och kan det mesta om transporter.

Men vi lasttränar aldrig.

Våra ungar åker fram och tillbaka till gården och sedan runt bland olika beten här hemma.
Detta för att vi är lata och inte orkar gå ;)

Sedan blir det likadant när dom går på ettårsbete. Fast då lastar vi två på en gång så får dom sällskap.

På hösten sen när dom går iväg till inkörning så går alla på släp alternativt buss som
gamla V75 pållar.
Vilket är ett krav vi har att dom ska göra.
AM

Tack för alla svar!

Fortsätt gärna med era funderingar!

Faktum är att våra otränade importerade halvvilda camarguehästar så gott som aldrig är svårlastade trots att de med största säkerhet aldrig tränat lastning under sin uppväxt. Så jag tror inte heller man behöver göra så stor affär av det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.