*ler* det kanske till å med blir av detta drömstall
En stallkompis i nuvarande stallet känner en bonde utanför stan (i utkanten av en viss norrbelägen förort) som har mycket mark och ett gammal svinstall som står tomt. Han har i flera år funderat på att bygga om det till häststall och nu när de beslutat att höja hyran i mitt nuvarande stall frågade min stallkompis om bonden inte vill göra allvar av sina (detaljerade) planer och det vill han! Det är lite (minst sagt) upprört i mitt stall just nu
och som det ser ut nu är det 4-5 som är intresserade av att flytta med (väldigt löst dock, kan vara fler, kan vara färre) när bondens stall blir klart. Men det blir nog inte klart förrän till våren tippar jag.
Stallet ska totalt byggas om, vatten och el ska dras om och det ska byggas ett torkrum, en sadelkammare, en duschspilta och ett större utrymme för foder. Ska bli ca 6-7 boxar och en stor uppstallningsplats. Stallkompisen och bonden har varit och tittat på fält för hagar, mätt inuti stallet osv.
Det ska också byggas en padock och ett fält ska han lägga i träda som vi kan få bygga lite terränghinder på
Hagarna kommer bli av bra storlek och utevistelsen säkert lång. Dock kommer vi nog få hjälpas åt med jourer så det blir kanske ett utsläpp i veckan och en kvällsfodring, men det kan det ju vara värt (jag får halva resevägen ungefär).
Allt låter toppen, jag har kört förbi och tittat på gården och även om det är lite förfallet och vildvuxet just nu blir det säkert fint när allt är klart. DOCK (tänk på oss som är bortskämda som tusanmed TVÅ ridhus på nuv. stallet
) får man ju åka transport en gång i veckan och träna, men pållan kan behöva träna lastträning..
Men allt är i ett väldigt tidigt stadie, bara några dar sedan det bestämdes. Dock har stallkompisen och bonden nog planerat en hel del, de har tom bestämt genom vilken dörr hästarna ska släppas ut till hagen
Men hjälp vad jag babblar på denna tråd om foderrutiner
OM allt med stallet blir av som det är bestämt så är min förhoppning om foderrutinerna följande:
ca kl 7 morgonfodring hö först, sist kraft.
senast 8 utsläpp och i kallaste vintern nåt kilo hö i hagen direkt på morgonen.
ca kl 13 -lunchhö i hagen (via automatisk grindöppnare?)
ca kl 16-18 insläpp och fodring med hö och kraftfoder (antingen bestämt nån som har insläppet eller tar man in och fodrar själv? det får man ju diskutera)
ca kl 21 kvällshö och godnattpuss
Sån där grindöppnare pratade jag lite med stallkompisen om idag och hon tyckte det lät intressant -om alla är med på det behöver det inte bli mer än 400-450:- per person för att köpa en sådan. För lunchfodring kan ju vara svårt att hinna med för folk som jobbar.
Vad tycker ni om de tiderna?? nåt bättre förslag?