De andra hästarna hindrar min häst att komma till mig

A

Alma-Lena

När jag hämtar min häst i hagen går de andra hästarna emellan när hon kommer mot mig. De vill alltid stå först i kön. Stoet högst i rang måste då tas in till boxen och en annan häst måste jagas bort för att mitt sto ska kunna komma till mig. Vad göra, det är tidsödande och mitt sto blir bitet och illa hanterat av de övriga. Har någon erfarenhet av detta och tips om hur man ska göra. Enklast är det när vi är två så den ena jagar iväg de andra hästarna och den andra tar emot min häst, men det är ju inte alltid vi är två.

Sv: De andra hästarna hindrar min häst att komma till mig

Om hästen inte funkar i flocken skall hon inte gå i den flocken heller, tycker jag iallafall.

Hon har alltid funkat i alla flockar förut, hon är faktiskt en mycket lättsam häst i alla sammanhang. Detta började när en häst blev skadad och fick boxvila, så det har inte pågått jättelänge, men det är jobbigt ändå. Den hästen som jagar bort henne kan inte tas in från hagen, han släpps in när alla andra redan är inne. Möjligen kan det ha gjort att han inte vill släppa in henne för då vet han att han ska jobba?

Och jag funderar verkligen på att flytta henne, men skulle förstås helst slippa det eftersom vi har trivts där så bra allihop, men nu verkar min häst ha det sämre.

Frågan är om det verkligen är ditt arbete att hantera denna situation? Det är inte bara riskfyllt för dig utan för hästarna med.

Finns det inte tillgång till en annan hage?

Situationen är som byggd för att ge skador så om jag var du skulle jag fundera på flytt.

Jag tror inte att detta är ett problem utan lösning. Tvärt om har jag aldrig varit med om att det inte gått att lösa problem med folk och hästar i hagen. Hur reagerar hästarna på dig när du ber dem gå undan? Är de aggressiva mot din häst? Mot dig? Hur är din hästs sinnesstämning i situationen?

När jag fick min häst hamnade han med en mycket ranglåg häst som attakerade både häst och människa när vi hämtade in någon annan häst. De flesta tog till långpisk men det tycker jag är en dålig metod som inte löser något. Man ska kunna hämta sin häst utan hjälpmedel. Kan man inte det så bör man ta itu med det som är det egentliga problemet - hästens anledning till beteendet.

I mitt fall var den här hästen ranglåg och försökte hela tiden kontrollera allt och alla för att komma upp i status. Någonting mer måste det varit med honom då han i allmänhet var ganska oförutsägbar men det kom jag aldrig under fund med. Ägaren hade haft honom sen han var föl och pysslat med "nh" hela hans liv - han var då 4 år. Kanske var det just det som var problemet. :smirk: "Nh" är något som förundrar mig.

Iaf så gjorde jag som jag alltid gör och visar hästen att jag är en stark men vänlig individ som är mycket självsäker och trygg. Jag talade om för honom att jag var fullt besluten om att ta in min häst och att han inte var välkommen in i mitt revir (området runt mig, där jag också hade min häst).
En enda hämtning behövdes, nästa gång såg jag tydligt resultat. Det tog såklart några gånger innan han var helt trygg med vart min gräns gick, men sen behövde jag aldrig säga ifrån mer. Han gick på avstånd och kom han för nära behövde jag bara med små signaler styra bort honom. Han hade glada öron och var lugn och snäll. De andra hade inte samma framgång och fick drass med hans humör i stort sätt hela sommaren - fastän han oftare höll sig på avstånd när han fått känna på pisken.

Det som också blev en stor fördel var min egen hästs förtroende till mig. Han kunde snart vara säker på att jag skyddade honom när jag var där. Om hästen var påväg mot oss så satte jag stopp för dumheterna innan han kom åt min häst vilket gjorde att hästen kunde hoppa runt och hotas hur mycket han ville, min häst var fullkomligt trygg och gick med mig in.

Detta förtroende har också varit en fördel i senare situationer. Han kan utan problem käka kraft ur en hink trotts att en arg häst hotar på nära håll om jag är med. Och det gör att den hotande hästen lugnar sig också.

Jag anser att ingenting löser sig med våld. Jag skulle själv aldrig starta slagsmål med en häst för jag vet att jag har ingenting att säga till om mot deras 500kg. Jag slår/hotar inte heller människor när de inte gör som jag vill och hästar gör inte heller så mot varandra.
För mig är kommunikation det viktigaste och det betyder också att hästen ska veta att jag lyssnar på honom och inte bara tvärt om. Om jag kan övertyga hästen om att jag vet bäst så behöver jag aldrig oroa mig för varken min egen eller min hästs säkerhet i umgänge med andra hästar.

Det är tyvärr svårt att avgöra hur du ska gå tillväga då jag inte har hela bilden av din situation. Men vill du bolla vidare ideer så får du gärna pm:a. Jag tror inte att det bör gå så långt som att du måste byta stall.

Lycka till vad du än väljer att göra!

Detta är bara en tanke från min sida. Men kan det inte vara så att de andra hästarna ser inte dig som sin ledare därför anser de att de har rätt att chasa iväg henne. Om en av mina hästar chasar iväg min ranglåge när jag är närvarande, skickar jag iväg mobbaren med en hård blick mot manken. Sedan får de ranghöga stå och skämmas på håll medan jag pysslar med den ranglåga (som för övrigt är mitt kallissto)

Det kanske är svårt med andras hästar. Men värt att prova.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar