Dax att ta b-licensen men...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tosen_85
  • Startdatum Startdatum
T

Tosen_85

Jag har fått reda på att man ska köra i fält vid körprovet. Kanske inte är så svårt som det låter men jag har ju aldrig kört i fält, jag har ju bara kört på öde skogsbilvägar och då bara med en häst.
Vi skulle ha ett kurstillfälle för att "kolla på det" innan det är dax för körprov, men fixar man att lära sig det på två timmar?

Nu antar jag att det inte handlar om några farter och jag antar att fältet inte behöver vara samlat till max, men lite nervös blir jag allt iaf.

Hur var det för er när ni skulle ta er licens? Hade ni kört i fält innan?

Sv: Dax att ta b-licensen men...

När jag tog min licens var det inget praktiskt, bara teori !

Som jag fattade det så har STC höjt kraven from i år på att man ska kunna köra i fält för att visa att man kan värma sin häst själv innan lopp.

vi hade ett körprov när jag tog min tränarlicens för lite över ett år sedan, vi skulle köra lite inne på stora banan för att visa vi klarade av att köra en häst.
jag vet dock inte hur mycke dom körde eller så för jag behövde inte göra detta eftersom jag tagit min kusklicens samma år..

jag tror du klarar det fint, bar du vet att du ahr bra koll på din häst så är det inga större problem med att vara med andra.. lycka till.. kram

Men har du kört häst mycket, vilket jag förmodar om du vill ta ut tränarlicens, så bör ju inte det vara så jädra svårt att lära sig att köra "i fält" heller. Hur svårt kan det vara liksom?

Jag har då träffat både en och annan både proffs- och amatörkusk som inte direkt varit något geni - kan de så kan du! Och för att ta tränarlicensen bör det ju inte vara några jättehöga krav...och som sagt var - kan de ta kusklicensen så nog sjutton kan du ta tränarlicensen!

Ja nog har jag kört en del, dock inte regelbundet dom senaste två åren pga småbarn. Innan dess körde jag minst en gång i veckan som variation till ridningen.

Haha jag kan ju säga att jag är lika nervös nu som när jag körde för första gången i mitt liv, å den gången gick det ju jättebra. Klarade jag av att köra för första gången i mitt liv som 7-åring så borde jag väl klara köra i grupp på bana för första gången i mitt liv som 23-åring :)

Klart att du gör.

Låna min livsdevis "Hur illa kan det gå?" och kör...

Min devis speglar min personlighet lite - folk runt om mig kan tycka att jag är en pessimist men många gånger hjälper det mig att ställa mig just den frågan. Analyserar man det värsta som kan hända så inser man ofta att det är värt ett försök!

I ditt fall - värsta värsta tänkbara scenario? Tja att hästen skenar och mejar ned andra på banan och att du och hästen dör. Hur sannolikt är det att DET ska hända? Inte sannolikt alls. Dessutom i princip lika eller mer sannolikt om du kör hemma i skogen.

Vilken är då den värsta mer sannolika konsekvensen? Att du gör bort dig och att folket på banan pratar om dig kanske. Men folk glömmer fort och inom ett halvår minns man möjligen vad som hände men inte vem som gjorde det... och ett halvårs pinsamhet kan väl licensen vara värd?

Den mest sannolika konsekvensen är ju ändå att allt går bra förutom någon liten fadäs kanske och att du får din licens!!!

Jag har kört snabbjobb på bana EN gång och jag skulle faktiskt inte tveka att gå kursen om jag hade häst så att jag hade någon anledning att ta licensen vill säga. Men den häst jag har vill ju inte STC ha in på banorna så då spelar det liksom ingen roll för mig... shiretrav är inte så vanligt...

Hej, tog min tränarlicens i december. Det var ändå på utbildningen ja går men ja tror de va likt de som man gör via travbanornas kurser.

Vi hade bokat en dag så att Kacke skulle komma och titta på oss när vi selade o körde och sedan lämnade han proven till min körlärare o så gjorde vi proven dagen efter! Inte de modernaste proven kanske men de gick ändå,(har för mig att man tagit bort nummerlapparna på huvudena på hästarna) :laugh: Dom borde se över frågorna lite! :D

Men som sagt, de vi gjorde var att köra 2000m i 1.40 tempo eftersom att vi hade brist på starthästar fick vi ta de tempot.. (Stackarna fick gå 4000m x 1.40.). Efter att den förta gruppen på 5 personer hade kört sina 2000m så kom de bort till oss så att vi bytte kuskar på banan (ingår i licensen) så fick vi 5 köra våra 2000m. De gick jättebra o alla klarade körprovet. Det var skit kul :laugh:

Så de vi gjorde var alltså sela, köra efter ett bestämt tempo och byta kusk.

Jag tror du kommer att ha ett BIG SMILE på läpparna när du har kört klart :D

Hm bytt kusk har jag aldrig heller gjort, men det hinner jag ju träna på innan det är dags för körprov.

När jag tog licens hade vi bara teori. Och så fick vi vara med en tävlingsdag, sitta med bandomarna, följa med veterinären, åka startbil, vara med startpersonalen vid voltstart osv. Det var det roligaste på hela kursen. Resten var mest genomgång av frågorna som skulle vara på provet. Man skulle ha ett intyg från a- eller b-tränare eller kusk/lärling att man kunde sela och köra fort. Jag har kört i fält förut så om vi skulle gjort det hade det inte varit några problem heller. Jag tror inte det kommer vara några problem för dig. Vilken bana ska du ta licens på? Är det inte olika beroende på det också? Jag tog min på Solvalla.

Senast ändrad:

Jag gick kursen på Skelleftetravet nu i höst. Det praktiska vi fick göra var att sela på full utrustning och testa byta kusk (+ skritta runt på stallplanen...).
Det jag fick höra om skärpta prov var att man nästa år skulle bli tvungen att kunna köra med klocka, och jag antar att det ingår i det praktiska provet då. Vet dock inte om alla banor följer det? Hittills verkar det ju ha varit väldigt olika på olika banor...
Tror inte du behöver vara orolig, jag hade aldrig gjort ett kuskbyte innan kursen, och det låter som att du har kört mycket själv och har koll på hästen, och får du dessutom ett tillfälle då ni tränar för att köra i fält så... Lätt att du klarar det! :laugh:

Lite trådkap, någon som vet hur mycket det kostar att ta ut licensen?

Jag kommer gå kursen i Rättvik.
Jag tror inte Romme har infört de nya skärpta reglerna än verkar det som på deras hemsida men då jag vill tillhöra Rättvik sen och har en kompis som ska gå kursen i Rättvik så har jag valt att gå den där.

Vi kommer glänsa på den där kursen ;)

Jag är inte orolig längre.. Jag längtar snarare :)

Klart vi kommer glänsa :)

Jag är faktiskt inte heller speciellt orolig längre, det värsta som kan hända är att jag råkar meja ner dig och din häst :p

Men om du skulle få för dig att köra med din pålla så borde väl inte du ska ligga i 1,40 tempo :confused:

Vad licensen kostar att ta ut tror jag beror på vilken bana du tar ut den på.

Haha.. nej kör jag med min så får vi vara glada om det håller 3 minuters tempo :P så får väl köra över mig när du varvar mig ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 664
Senast: machafuko
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 333
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 312
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar