Dax att slå näven i bordet?

Humelibumlan

Trådstartare
Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar och slutar se det som en rättighet att avla på sina hästar och istället se det som en skyldighet att avla på rätt djur?

Har nyligen varit i hästletar tagen (travhäst) och häpnar över vad folk egentligen avlar på för material, det är sto med stammar äldre än dinosarier som år ut och år in betäcks och inte en enda avkomma har rört på sig? De har lägre avelsindex än vad man trodde fanns och lik förbaskat fortsätts det att avlas? Varför?:confused:

Sen finns det en bunt ägare som inser att deras ston inte har i avel att göra och säljer som ridhäst, vad sker då? Joho, då används de till "ridhästavel" och betäcks allra helst med grannens skäckhingst? Med motiveringen att stoet är snäll och trevlig att rida? :mad:
Och jag vill så gärna ha ett föl, som jag sen absolut inte kommer att sälja och jag ska bara ta 1 föl.
Varför bara ta 1 föl om man anser att stoet har bra förärvning? Och om ingen av alla dessa ska sälja korsningarna, hur kan det då komma sig att det finns massa korsningar till salu? :confused:

Detta har jag förstått inte är något som bara handlar om travare, utan även andra raser har problem med folk som avlar på "skit hästar" som inte har i avel att göra, de har inget presterat, är sköra, har exteriöra avikelser och då spelar det ingen roll hur söta och snälla de är!

Är det ingen som hört talas om äftliga defekter och sjukdommar och exteriöra avikelser? :smirk:
Ingen som förstår att de hästar vi avlar på idag lämnar framtidens hästar och med det materialet det avlas på idag och med de krav vi har på våra hästar, så kan man väl med lite logik tänka ut vad som kommer ske med arten HÄST i framtiden. :cry:
Dålig avel ger dåliga hästar, de äftliga sjukdommar vi har idag kommer från avel på fel individer.:idea:
Sen om de duger att luffsa runt i skogen på är inget avels mål, de hästarna kommer ändå, man ska avla för elit på det bästa av de bästa.
Ston ska vara väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras!

Kanske dax att införa sterilisering av ston som inte passar till avel och bara sälja travvalacker som ridhästar.
Iallafall tills folk slutar producera skogsmullar :devil:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Håller fullständigt med dig, det finns alltför många människor som inte tänker överhuvudtaget.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

*Iallafall tills folk slutar producera skogsmullar*

tänk om man vill ha en skogsmulle häst då?

Alla vill inte tävla utan vill ha en trevlig häst att ungås med. Dessa människor kanske inte vill betala för en "tävlingshäst" med superstam.
Det måste finnas hästar till allas behov och plånböcker.

Hur tror ni att det blir nu då med alla värdelöst stammade hästar som kommer att produceras när aveln har släppts fri.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Därmed inte sagt att man ska avla på djur med ärftliga defekter.

Skulle vi enbart avla på sitat
* väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras! *

Så skulle nog mer än hälften av våra ston och hingstar få gå till de sälla jaktmarkerna. Eller grävas ner i skogen.

Det kanske vore in önskan men i praktiken ej genomförbart.
Tänk vad slakterierna fick att göra.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Tycker inte det är något fel att avla "skogsmulle" hästar, under förutsättning att stoet är exteriört korrekt och har ett bra temperament + att man använder sig av en godkänd hingst (el. åtminstonde avlesvärderad). Har stoet dessutom full stamtavla dessto bättre.

Man bör nog ha lite koll på stoets stamtavla också så att hon inte råkade vara den enda i sin "släkt" som inte var "3-bent och bindgalen";)

Som hobbyryttare är jag intresserad av en häst som kan hjälpa mig runt en 1,10 bana som max, som har lätt för att jobba i rätt form och är samarbetsvillig, som kan lunka runt i skogen bland älgar skidåkare och lösa hundar utan att bli "skvätten".

För det krävs ingen satsning på elit, och om jag hade ett sånnt sto som jag trivdes med så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betäcka henne och också välja hingst mer efter temperament och exteriör än prestation.

Jag är dessutom liten och "klen" så jag skulle dessutom försöka få fram en häst på ca 1,60 inte större, och det känns inte heller som elitavel när det gäller ridhästar.

Tror det finns en stor marknad för "skogsmullehästar" också, men all avel måste ske med eftertanke. Kajsa Vargs uttryck "man tager vad man haver" passar kanske i köket men inte i avelsarbetet.

Hej vad lång och luddigt det blev:o , men hoppas ni förstår vad jag menar.:smirk:


//Mirren
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Det kommer alltid att födas skogsmullehästar ändå! Titta på alla framgångsrika hästar du känner till, oavsett ras, så ska du se att många av dem har hel- eller halvsyskon som inte alls är lika talangfulla som den framstående hästen! Vet du t ex hur många helsyskon Briar har?

En utmärkt skogsmullehäst kan vara en travare som inte passar på travbanan, men samma häst har inte i aveln att göra.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

"Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar och slutar se det som en rättighet att avla på sina hästar och istället se det som en skyldighet att avla på rätt djur?"


"Ston ska vara väl meriterade, topp exteriör, passande psyke och betäckas med godkända hingstar som kompliterar stoet. Oavsett ras!"


Jag håller med dig, men undrar bara... var går gränsen för;

väl meriterad... vinst lätt klass? msv? svår? (eller motsvarande för travet - räknat i tider, kanske:D )

topp exteriör... 45 p? 40 p? 38p?

passande psyke... kunna hanteras av vem som helst i ALLA situationer och bara ta fram "vinnarskallen" när "elitprestation" krävs?

Om jag utgår ifrån de ston (ridhästar) jag känner till som är i avel så har de någon form av meriter antingen prestationsdiplom från treårs eller kvalitets och/eller egna tävlingsmeriter Lätt-Msv och/eller syskon med meriter. "Hyfsat" korrekt exteriör, från 37 p och uppåt, flera med diplom (av de jag kommer ihåg). De går att hantera utan problem i de flesta situationer och betäcks med godkända hingstar av samma ras.

Jag bor inte i hästavelns "mekka", bor i norrland, men jag tror/trodde att ovan beskrivna ston är vad som är vanligast i aveln i resterande del av landet också. Säljesannonser i t ex R*dsport är definitivt merparten av hästar med full stam. Förekommer "buskavel" så frekvent?:confused:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Jag förstår inte heller det här fenomenet med korsningsavel för att man känslomässigt vill ha ett föl efter sitt älskade sto. Inom hundaveln är det en självklarhet att både mor och far är meriterade, antingen i utställningsringen eller inom jakt, bruks osv.

Där är det inte lika vanligt med att ta valpar på sin tik bara för att man tycker så mycket om den, ändå finns det mängder med tillgängliga hanhundar om man jämför med hingstar. Kan det bero på att man vanligtvis inte bara får en valp, utan kan få 8 stycken? Och att det då kan vara svårt att få iväg de övriga 7 pga omeriterade föräldrar? Även om man bara får ett föl så ska man se till att det föl man låter komma till världen ska vara eftertraktad på sin marknad.

Avel ska leda till bättre hästar, hela tiden förbättringar!
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Håller med! Vem ska rida alla temperamentsfulla 170+ hästar som inte är begåvade nog för eliten? Många hobbyryttare är väl måttligt intresserade av en sådan häst? Och vill kanske inte betala för den heller.

En trevlig allroundhäst med "lagom" mkt gång och ett stabilt temperament är väl vad de flesta är ute efter?

Men tycker absolut att man ska avla på friska hästar! Både fyskiskt och psykiskt. Sen om de är skäckfärgade och 150 cm höga spelar väl ingen roll? Vad är det som säger att det är en "sämre" hobbyhäst förutom statustänket?
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Säljesannonser i t ex R*dsport är definitivt merparten av hästar med full stam. Förekommer "buskavel" så frekvent?
Inte så mycket just där, men gå och kolla nätannonserna!
I kategorin upp till 10 000 hittar man massor! I snäppet över, massa mer...

Jag gjorde det precis och blev paff att man kunde få ett Irco Mena - Mowgli sto för 15 000!
Varför i hela friden korsningsavlar man, när man kan få ett renrasigt, välstammat sto för en spottstyver!
(tur man har fullt i stallet)
mvh
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Och just det stoet har även en väldigt bra mormorsfar. Skulle varit väldigt intresserad av henne ifall jag haft möjlighet att hålla fler hästar.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

ha ha, ja det är ju inte utan att man börjar snegla på garaget! :D
Men så var det ju tiden...
mvh
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Görel skrev:
Det kommer alltid att födas skogsmullehästar ändå! Titta på alla framgångsrika hästar du känner till, oavsett ras, så ska du se att många av dem har hel- eller halvsyskon som inte alls är lika talangfulla som den framstående hästen! Vet du t ex hur många helsyskon Briar har?
En utmärkt skogsmullehäst kan vara en travare som inte passar på travbanan, men samma häst har inte i aveln att göra.

Kan bara hålla med!!!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

MYCKET bra sagt!!!:bow: Håller med fullständigt! Är bara så less på dessa oseriösa buskavlare. Om man däremot har ett syfte och mål med sin korsning för att få fram önskvärda egenskaper är det helt okej tycker jag men då ska det vara MYCKET genomtänkt och med MYCKET kunskap o erfarenhet i bagaget!
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Blir också trött på resonemanget gullig fölmärr till häftig skäck..
Eller liknande..
Typ..min fölmärr har kass gång (travmärr med noll prestation, 70 i index, 4 renrasiga kassa avkommor, och huggormar till föräldrar)
..så därför betäcker jag henne med trendig hingst..typ Zambesi eller häftig halvblodshingst..
Därför att jag vill skogsmulla..

År 3 så står det på Blocket:
HÄRLIG ridhäst (inte inriden) säljes billigt (5000 eller nåt)
P.g.a. Allergi/graviditet/ändrade förhållande säljer jag min älskade häst (till första bästa)
Utrustning medföljer (värt 4000 kronor)

Om man sedan ringer på dylik annons så kommer resten.
-Jo. Saluhästen är efter GÅNGARTSHINGST!!
- Mammans pappa har tjänat 2 miljoner..
(nu snackar vi avelsmarodörer som producerar slakthästar)

Blir bara trött på sånt.
Därför slaktar vi fölmärrar hemma av flera orsaker.
En av dessa är just detta.
Kass fölmärr av travarras SKA INTE in i ridhästavel.

Om någon då undrar om man får tag på en super märr av travarras??
Knappast. Är hon så bra så hamnar hon definitivt inte i slakthästavel.

Håller bara med. Vallaker till ridfolk!!
Eller tvångssterilisering.

AM
 
Sv: Dax att slå näven i bordet?

Skogsmullar blir det även efter ston och hingstar med utmärkt härstamning och exteriör, dock har uppfödaren iallafall ansträngt sig genom att titta på dessa saker, gissar även att skogsmullar med "bra" härstamning blir hållbarare eftrsom man tittat på t.ex benställningar etc och inte minst temperament.
Vi har själva inte vårt bästa sto (exteriörmässigt) i avel eftersom hon dessutom är vår bästa häst rent prestationsmässigt, dock är de ston som ska föla i år minst klass 1 hästar.
Värsta exemplet är de som använder triangelmärkta ston i avel med motivationen, eftersom hon inte går att använda så kan hon ju gå med föl. (sen kan ju en triangelmärkning bero på olika saker).
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 278
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp