Bebben

Trådstartare
Jag har fått i uppdrag att bygga en databas. Det stora problemet nu är bara att jag inte har en aning om hur man gör det :crazy:

Den ska vara relativt enkel, ett namnregister i princip, där man kan söka och sortera efter olika kriterier.

Vilka program finns, och hur lär man sig egentligen att göra det?
 
Sv: Databas

Ska också göra en databas nu, och ska använda mig av Microsoft Access (eftersom det är det programmet som finns och används mest där jag ska göra den). Jobbade med det i ettan på gymnasiet (4-5 år sedan) och känner att jag inte alls kommer ihåg hur man gör...
Har iaf lånat lite böcker, sökt på internet och så har programmet rätt bra hjälpfunktion.
 
Sv: Databas

Ahh detta är en av sakerna som jag verkligen gillar.

Ska du köra ASP och det ligger på en IIS server så går MS Access bra om det nu inte är många besökare.

Är det många besökare eller ligger på en Apache server och du kanske ska göra i PHP så är MySQL ett väldigt bra databas.

MySQL fungerar bra också på ASP men det är inte alltid webbhotell som skickar med det gratis utan är tillägg.

De servrar som kör på Unix/Linux och PHP brukar nästan alltid skicka med en eller två MySQL databaser.

Återkom gärna om du har flera frågor.
 
Sv: Databas

Det beror på hur den ska användas. Ska du inte lägga upp den på webben utan bara vill ha enklast möjliga för att söka och sortera efter namn kan du ju använda Excel.
 
Sv: Databas

Det är det programmet som det verkar vara tänkt att jag ska använda.
Om jag förstått det rätt ska registret inte ligga på webben, utan enbart i en dator (Dock inte min när det är klart).

Ska fråga lite mer utförligt nästa gång om vad den exakt ska användas till och hur, men det känns som om det kan bli svårt det här :crazy:
 
Sv: Databas

Jag fattade absolut ingenting av ditt inlägg :D

Men du som verkar kunna det här. En databas som inte ska ligga på webben, är det svårt att göra?
 
Sv: Databas

Nää är inga problem

Då går exempelvis MS Excel klarar av en viss del
Men annars är MS Access bra med antingen deras inbyggda formulärsystem eller bygga ett program som ansluter till databasen via VB.NET eller typ sådant :)
 
Sv: Databas

Okey, då ska jag bara lista ut hur fan man använder Access nu bara. Öppnade det lite fort idag men insåg att jag var helt förlorad. Har aldrig använt såna här program förut, förutom vissa enkla saker i Excel, typ att göra fakturor och så.
 
Sv: Databas

ok
Jo det kan verka lite skrämmande Access, har själv inte gått igenom den på djupet eftersom jag har haft den till att lagra för mina gammla ASP sidor.

Har du problem så säg bara till
Tänk igenom vad du har tänkt att använda databasen till.
Vad det ska innerhålla
Vem som ska ha hand om det
Är ni flera än en person.
Hur mycket data som ska lagras
osv...
 
Sv: Databas

Du kommer till 110% att få höra av mig igen :D

Ska ta och ta reda på all info och skriva ner det.

Har du någon aning om det finns databas-program typ, som är enkla att hantera och skapar databaserna av sig själv? Förutom Access då.
 
Sv: Databas

Tja det finns ju gratisprogram som ett litet bibliotek.
Vet inte om det är något passande men får man info vad du har tänkt att ha så kan man kolla runt lite.
 
Sv: Databas

Har mycket nu här tills efter Tisdag, då ska jag ta reda på vad som behövs och så skriver jag igen. Tack så jättemycket för hjälpen! :)

Gratisprogram behövde det nödvändigtvis inte vara, finns det något bra som man köper och som är lätt osv, så vill jag hellre ha det!
 
Senast ändrad:
Sv: Databas

mmm men får man bara reda vad du ska ha den till så ska det nog fixa sig :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 825
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 480
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp