data och dator ÄR 2 olika saker

N

Ne0

informationstråd:
är det BARA jag som kan skillnaden?
tänkte bara informera er bukare om skillnaden....
men först tänkte jag kolla om det är NÅGON som vet skillnaden?

Sv: data och dator ÄR 2 olika saker

Data är icke analyserade siffror

Dator är burken du har framför dig just nu

Missestar skrev:
Data är icke analyserade siffror

Dator är burken du har framför dig just nu

:bow: :bow:
nja inte framför den står typ under på en hylla :P men annars mkt bravo

Ne0 skrev:
informationstråd:
tänkte bara informera er bukare om skillnaden....
men först tänkte jag kolla om det är NÅGON som vet skillnaden?

Tänkte precis samma sak igår :rofl: :rofl:

hihihi ;) oki då....

stör mig på när jag läser folk som har "data" som intresse t ex.....visst har det väl blivit ett "slanguttryck" att säga data istället för dator, men det ser så grymt fult ut.....iaf för oss bildade människor som vet skillnaden :angel:

Missestar skrev:
hihihi ;) oki då....

stör mig på när jag läser folk som har "data" som intresse t ex.....visst har det väl blivit ett "slanguttryck" att säga data istället för dator, men det ser så grymt fult ut.....iaf för oss bildade människor som vet skillnaden :angel:

ja : och istället för att hoppa på alla som gör det så skapade jag tråden så kan de läsa att det finns folk som VET och blir sura :P
kanske de lär sig skillnaden vem vet?

Jag vet ingen som inte vet skilnaden på data och en dator? Sen att man ofta SÄGER "ja, jag sitter framför datan", för att det är smidigare att säga, är en annan femma. Men alla vet väl skilnaden?

Tigertofflan skrev:
Jag vet ingen som inte vet skilnaden på data och en dator? Men alla vet väl skilnaden?

jag har sett många skräckexempel.....sedan om de vet skillnaden eller inte det kan jag inte uttala mig om.....men om det nu är så så tycker jag man kan lära sig att skriva rätt också :smirk:

jag vet massor och åter massor med människor som inte kan skilja på tex titta eller kontrollera. utan bara säger kolla för att det är bekvämt. ungefär lika många som säger data om datorn.

Men talspråket och skriftspråket är inte samma. Jag säger också "kolla" istället för både titta och kontrollera. Det betyder inte att jag inte vet skilnaden.

Till en DATOR kan man skriva in DATA. DATOR förvarar och bearbetar DATA. DATA kan bestå av text bilder eller siffror i olika kombinationer. DATA kan även skrivas ner på papper, det kan inte DATOR

*knapplån*
ja men kolla på blocket.se hej jag sälja min DATA
hm jag tankar oftast min data svarar man då :P

Smulu skrev:
Till en DATOR kan man skriva in DATA. DATOR förvarar och bearbetar DATA. DATA kan bestå av text bilder eller siffror i olika kombinationer. DATA kan även skrivas ner på papper, det kan inte DATOR

jo JAG vet!

är väl ungefär lika dumt som folk som säger att deras hårddisk är sönder och pekar på hela datorn och felet är att de råkat slita ut högtalarkabeln eller liknande.
jag stör mig enormt på folk som säger data istället för dator.
OCH folk som säger han istället för honom.
exempel 'jag såg han' inte säger de 'jag såg hon'

Ouf, det där stör jag mig också på!! Det heter DatOR, inte DatA! :)

Ska jag känna mej lite träffad? ;)
Jag såg att jag slarvskrev i en annan tråd förut och skrev datan.
Men jag vet skillnaden. Slarvar lite när jag skriver bara.:angel:

hm nej ingen ska känna sig träffad.. har sett på MÅNGA ställen på buke där flera har skrivit fel tänkte därför upplysa alla här om "problemet" kanske någon förstår ;)

Han eller hon

Rockriddaren skrev:
exempel 'jag såg han' inte säger de 'jag såg hon'
Varför skulle någon skriva hon, om det ska vara han? ;)

Vad beträffar bruket av han i ackusativ är det inte så konstigt. Han har en gång varit också ackusativformen, medan honom ursprungligen användes endast i dativ. Det är alltså ett mycket gammalt bruk som dialektalt lever kvar i vardagligt språk.

På motsvarande sätt lever den gamla formen hona talspråkligt kvar i meningar som "Jag såg´na."

Det är ett tämligen modernt fenomen att kräva att man ska tala som man skriver. Är inte talspråket värt att bevara?

Ordet data betyder flera saker

Ne0 skrev:
informationstråd:
Människor som anmärker på andras språk har ofta en mycket bestämd uppfattning som inte alltid delas av språkvårdare.

I Nationalencyklopedins ordbok har ordet data två betydelser. Den ena är dator. Enligt ordboken används data som kortord för datamaskin sedan 1960-talet.

Jag medger att det har funnits en strävan efter att använda ordet dator om maskinen, men språket blir ändå vad man gör det till. När tillräckligt många gör fel, blir det rätt. Visst kan man reta sig på människor, om man tycker det är roligt, men för den som har intressantare saker att göra, kan man nöja sig med att konstatera att det ofta uppstår språkliga variationer.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 345
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag skulle vilja ha en app där man enkelt kan kryssa i att olika saker blivit gjorda. Jag vill inte ha sju ton reklam, behöva betala för...
Svar
17
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar