Darrningar och småbulor över kroppen!?

Norrlänning

Trådstartare
Vad kan det bero på?
Hästen har tidigare visat sej känslig för protein då den fick stora bulor. Fodret är ändrat men nu har SMÅ bulor uppstått.
Kan det vara fodret igen?

Småbulor över hela kroppen kan väl inte vara myggbett, alltså dom är i ärtstorlek. Hästen kliar sej inte på dom heller.

Darrningarna har jag sett i hagen, på frambenen från överarmen och upp mot bogen.

Har läst lite i trådar om magnesiumbrist.
Kan det möjligen vara nåt sånt?
Kan bulor förekomma då?

Inte min häst men jag vet att dom har inte analys på höet.
 
Sv: Darrningar och småbulor över kroppen!?

Vet att små bulor kan uppstå vis nässelutslag, alltså om de typ ätit något olämpligt... Vågar inte utala mig om proteion och det där. Är dålig på sånt. Men en häst fick småbulor över hela kroppen och då hade han ätti något i hagen han inte tålde...

Hoppas din häst snart mår bra!
 
Sv: Darrningar och småbulor över kroppen!?

Efter att min hät flyttade så fick han MASSOR med bulor en del vätske fyllda och en del hårda. De tog en vecka innan de försvann men sedan kom de tillbaka ytterliga två gånger. Vi har kommit fram till att de var att han har gått från spån till halm och i denna lyckliga stund har han proppat i sig MASSOR med halm under natten och de var mycket grönt i halmen som han reagerade på. Nu blandar jag alltid ny halm med den gamla då är den inte lika god längre.:smirk:
Man kan ta ett blodprov och kolla vad hästen inte tål.... prata med din veterinär.
 
Sv: Darrningar och småbulor över kroppen!?

Magnesiumbrist är idag en av de vanligaste mineralrubbningarna tillsammans med kopparbrist. Vissa år är det värre än andra, troligen beroende på nederbörd, skördeförhållanden för grovfoder med mera. Det är således framförallt grovfodret som ska ge din häst tillgång till magnesium. Om detta innehåller för lite magnesium måste vi tillsätta extra magnesium i foderstaten. Mineralfoder och andra fullfoder innehåller förvisso magnesium men kan aldrig bli lika tillgängligt för hästen som naturligt förekommande magnesium.

Jag ger själv extra tillskott av magnesium på en av mina hästar...
Har faktiskt sätt en sådan muskeldarrning som du beskriver ett par enstaka ggr på just denna häst.. jag ger extra magnesium bara för att hon bli lugn av det oxå.....hon stressar gärna upp sig annars...;)

Bulorna som du beskriver, kan va proteinknutor=en allergisk reaktion....:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Darrningar och småbulor över kroppen!?

Svar till alla

Det är som skrivet inte min häst men jag har hyfsat god insyn i skötseln av den.

Den har inte bytt hage och i den nuvarande växer det inte mycket som skulle kunna ge utslag. En nertrampad skogsdunge med tallar och granar.

Halm har den inte.

Då den fick dom stora bulorna första gången hade den fått sojamjöl, även lite väl snabb invänjning tror jag.
Sojan togs bort och bulorna försvann.
Efter ett tag byttes det gamla fodret till krafft´s groov125.
Men den har ätit det ett bra tag nu innan dessa mindre bulor kommit.

Darrningarna har jag först upptäckt nu sedan krafft´s mat gavs, men det kan lika gärna ha funnits innan oxå.

Kanske ska tipsa ägaren om magnesium då eller vänta och se hur det blir under betestiden.

Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 431
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
I
Hästvård hjälp! igår på dan när jag tog in min häst för att rida så såg jag att han hade hela kroppen full med små ganska hårda bulor. det är...
2 3
Svar
43
· Visningar
17 788
Senast: KallaMigBecca
·
L
Hästvård Hej! Jag har problem med min häst, en 14 årig valack. Han har så konstig åkomma: hårda knölar under huden som kommer och går som de...
Svar
14
· Visningar
2 769
Senast: Lomir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp