Är det inte oskäligt negativt att måla upp det så? Vår generation har det trots allt väldigt, väldigt bra med historiska mått mätt. Visst, en del saker var bättre för våra föräldrar, men gå tillbaka en-två generationer till? Mina farföräldrar levde ett 10x hårdare liv än mig, och hade inte möjligheter ens i skuggan av en närhet av vad jag har. Detta gäller även för mina föräldrar till en väldigt stor del.Jag känner igen mig väldigt mycket. Jag vill ha villa, volvo och vovve, helt klart. Dock inte hus i samhälle, utan på landet med lite mark. 34 år gammal och har hittills aldrig haft ett heltidsjobb som tillsvidare anställd. Aldrig tagit semester. (Jag har dock hunnit med två st långtidssjukskrivningar...).
Jag och sambon har förvisso 200 000 tusen till handpenning ihop, men det är ju verkligen en piss i Mississippi. Framförallt nu när man behöver 15% till handpenning istället för 10% som det var på mina föräldrars tid. Jag har insett att jag som absolut tidigast kan förverkliga min dröm när jag är 45-50. Innan dess kommer jag få hyra boende. Har jag flyt så hittar jag en mindre gård att hyra så att jag kan leva ungefär som jag vill. Men då dröjer det längre innan jag kan köpa istället.
Men jag har iaf vovve och volvo, det får jag nöja mig med i många år framöver. Min generations framtid är tyvärr inte så ljus. Ibland känns det lite tröstlöst.
Ja, hus runt städer kostar mer nu. Men i övrigt har vi supermöjligheter och ett väldigt enkelt liv i jämförelse med ungefär alla som kommit före oss.
Kuriosa så var det inte bara våra päron som hade 10%... När jag köpte min första lägenhet 2012 hade jag ca 5% kontantinsats.