L

L_J

Är det någon som har en avkomma efter honom? Eller i huvudtaget är han rekomenderat att använda i avel? Har bla. Deniro och Weltermeyer i blodet.

Sv: Danzas?

Danzas är en mycket bra hingst med som du säger prestationsstark stam. Han bör väl ha avkommor i både Sverige och Tyskland, men jag har tyvärr inte sett några.

I mina ögon har han en fantastisk trav med otroligt mycket bakben. Han är dock som stammen säger en lite större individ med lite lång rygg, så man får fundera på hur ens sto ser ut.

Jag har dock bara sett honom under ryttare, så någon annan som sett honom mer kanske har andra åsikter!

Jag såg honom både i år och som 3-åring. Blev positivt överraskad av hans rörliga trav i år när han faktiskt rörde sig rätt mediokert som 3-åring. Frågan är hur mkt som är dit-ridet eller om det endast var bristande styrka som 3-åring? Typmässigt tycker jag han är både lång i sin bål och kortbent. Han tilltalar mig inte alls med andra ord men med rätt sto kan det säkert bli en trevlig avkomma.

Noa

Är du inte nöjd med resultatet

jag tycker den ser jättetrevlig ut :)

Jag såg Danzas på hingsttåget som 3 åring och i motsats till dig så var jag mest impad av hans fantastiska trav.
Han fullkomligt flög fram med fantastiskt bakbenslyft, benen slog nästan i magen...

För övrigt tror jag att det är svårt att rida dit en tia:angel:.

Idag hade jag valt en mer högställd hingst till det stoet. Men visst är jag nöjd hon är definitivt bättre än sin mor ,bättre rörelser och bättre typ. Hon är en mkt klok ung dam, mogen för sin ålder (mentalt).

I år tycker jag faktiskt att han var värd en tia men som 3-åring fick han ju en 7:a uppsuttet och 8:a vid hand. Har suttit och tittat på min film från bruksprovet -04 och tycker att 7:an uppsuttet är generöst givet.

Givetvis måste det finnas anlag (han är ju välstammad) för en riktigt bra trav, men nog finns det hästar som höjt sig 2 poäng med en bra ryttare på ryggen.

Noa

Väcker denna gamla tråd till liv och undrar om det är någon mer som har erfarenhet av Danzas-avkommor?

(Moderator kanske kan flytta tråden till avel, där den rimligtvis hör hemma)

Jag har en 6-åring efter honom. Importerad från tyskland som 4-åring.

På mammans sida är det Quando-Quando och fullblod.
Liten och nätt, ca 162 över manken. Rör sig lätt med tre trevliga gångarter men inget märkvärdigt. Traven är den sämsta men den går nog att utveckla lite.

Ganska vass i humöret, kan sura ihop i stallet när hon inte får som hon vill, men har inte visat dom tendenserna när hon rids än. Relativt orädd när man rider ut men kan ibland stressa upp sig för saker och då får man passa sig så man inte är ivägen.

Kan inget om exteriör så kan inte bedöma den.
Har tyvärr varit skada nästan 1,5 år av de 2 som kan har haft henne.

Hur är munnen och ridbarheten? "Född i form", eller får man jobba för att hon ska gå rätt? Uppförsbacke eller nerförsbacke?

Hon är ju riden väldigt lite eftersom hon är skadad.

Hon är inte byggd i någon naturlig uppförsbacke, men upplever henne inte framstupa heller. Men en bättre överlinje är helt klart en sak som jag önskar att hon hade.

Ganska lätt i handen och skulle nog beskriva henne som explosiv att rida. Samtidigt som hon räddade sig med att spring på snabbt, vilket för en amatör kanske inte är den bästa kombon.

När jag red henne så tyckte jag nog att hon hade svårt att lära sig och inte så jätte ridbar. Men såhär i efterhand så har jag insett att hon nog vara ganska väl framme för åldern med tanke på hur mycket hon var riden.

Jag har sett en live. Han har Maraton som morfar. Han har en fantastisk front. Lite Don Auriello-front, det spelar liksom ingen roll hur illa det går men hästen landar aldrig under 59% i dressyrprogram. :p

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 821
Senast: Hippocampus
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Fille
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar