Dantes uppfödare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hannely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 571

Hannely

Trådstartare
hej!
Kom att tänka på en grej och blir galen när jag inte kommer på saker. Så om nån kan hjälpa mig blir jag :) .
Vet nån vad stuteriet som födde upp Lussans Dante e. Duell u.Limona ue. um Said heter? Har för mig att det ligger nånstans runt Nyköping, vet att dom hade en massa ston vars namn började på Li. Min ridlärare red nämligen hästar åt dom på nittiotalet, och jag har fått total blackout, vad heter stället?
Tänkte att Dantes uppfödare skulle vara lätt att googla fram, men icke sa nicke....

Sv: Dantes uppfödare

Hittade det, sökte på hästnamnen på ridsports sesultatservice. Stall Bellive!

Bättre sent än aldrig att svara ......
Det är jag som är Dantes uppfödare.........Per Ivander.
Dante föddes på en gård....Svärdbro, TYSTBERGA, där jag hade Dantes mor Limona inackorderad. Själv hade jag då flyttat till Ångermanland , Överhörnäs dit Dante kom som 1½-åring. Han såldes som 2-årint till Bengt Brounèus i Skåne som sålde Dante vidare till Lussan som 3-4-åring.
Flyttade till Trompesta TYSTBERGA 1986 och startade uppfödning STALL BELLIV med Limona och henns döttrar till 2005 då all hästverksamhet avslutades.
I brev fån Lussan medelar hon att Dante inte finns mera, han togs bort hösten 2007 och var då 28 år !!!
Dantes mor Limona fick utmärkelsen ELITSTO, mycket tack vare Dantes framgångar.
Hälsningar till alla som tyckte Dante var en fin häst !

Intressant att höra att han blev så gammal, jag har hört talas om ett flertal hästar från Polarsterns hingstlinje som blivit ovanligt gamla.

det måste kännas häftigt att få fram en sådan fin häst. :love:

Grattis till en fin uppfödning!:)

Vad kan du berätta om Duell?

Har nämligen själv ett sto med honom som morfar och ja, det finns helt enkelt inte så mkt information på nätet...

Hur kommer det sig att du valde honom? Plus o minus m hingsten?

Mvh
Tingeling

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka