Dansksvensk gårdshund och ensamhet

Skuggfaxe12

Trådstartare
Någon som har en sådan?
Har blivit himla förtjusta i sådana, men bara träffat en. Var ute på nätet och läste om dem och det stod att de bara kunde vara ensamma 3-4 timmar. Stämmer det? Funderar på att skaffa en sådan men tvivlar då jag är van vid min Grand Danois som det aldrig är några som helst problem med.

Hur mycket tycker ni man kan "kräva" av en hund att vara ensam? Våran kan vara ensam hemma en hel arbetsdag utan att hon blir upprörd. Hon är lika gla för det. Det bästa är förstås om jag kan ta med hunden till jobbet men det är inte säkert att jag kan. Vill hellre avstå från att köpa en hund till om den inte kommer trivas. Mina föräldrar tar hand om min nuvarande nämligen eftersom hon har lite svårt för trappor, och där är hon inte hemma ensam länge. :) *gammal*

Kan ju bara säga hur mina är, men de två jag har nu tycker inte alls om att bli lämnade. De två jag hade tidigare avskydde det. Gårdshundar är rätt så beroende av sin flock.

Om jag jämför med de andra hundarna jag haft så har gårdisarna varit klart mer beroende av sin människoflock, men det är som jag uppfattat det och det är högst subjektivt. Finns säkert någon vars hund klarar hela dagar ensam, men mina hade inte mått bra av det.

// Isa

det är nog ingen hund som vill bli lämnad 8 timmar eller mer... normalt ska de klara 4 timmar, klarar de mer får man vara tacksam. jag skulle aldrig lämna mina mer än 6 timmar, speciellt inte alla vardagar vecka ut och vecka in.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har bott hemma fram tills dessa att jag flyttade utomlands för att plugga nu en period. Kunde inte ta med mig min hund så hon har...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Rouise
·
Övr. Hund I helgen var jag på en biltillställning där jag parkerade brevid en bil med 2 stackars hundar i, en Grand danois och en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: marielen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix