Dansk-Svensk gårdshund

neapea

Trådstartare
Min kära pappa vill väldigt gärna skaffa hund. Från början var det tal om en utpräglad jakthund men så har han börjat fundera på att i stället ha en ras med viss jaktinstinkt istället eftersom han gärna kunna ha den lös på gården (som ligger nära intill ett bostadsområde). (Jag är dottern på 26 som försöker se till att den inplanerade hunden ska fungera med hans och mammas liv) Han har aldrig haft hund tidigare, därav kan jag känna att en utpräglad jakthund är att ta sig vatten över huvudet.
Därav tanken på DSGn. Är det nån här på buke som har en? Kan den funka som förstagångshund? Finns det något man ska kolla särskilt på när man tittar på linjerna hos föräldrarna? Några vanliga problem (hd har jag sett finns inom rasen) Är det rimligt att tänka sig att den går att använda till har och rådjursjakt? ev eftersök? Finns det tom linjer inom DSGn som är mer "jaktavlade"?
Berätta gärna så mycket som möjligt om rasen :)

Jag har en som är 12 veckor. Hennes intresse för jakt är än så länge väldigt svagt. Har inte mött vilt men hon har hittills inte ens kollat åt spår i snön.

Däremot har uppfödaren en som ställt älg (med varierat resultat) och stuckit efter diverse annat klövvilt. Hare och gnagare brukar annars vara något som intresserar DSG, de är i grunden råttjägare.

Det är en trevlig ras, min har till viss del vakt i sig (mamman var likadan, vaktar gården så att säga) och säger till när det händer något.

Jag har vart noga med att välja en uppfödare som avlar på mentalitet och friska individer. De har gjort BPH eller MH och är röntgade. Rasen är frisk av sig, vet inte hur utbrett HD är dock. Finns någon hälsoundersökning på rasklubbens hemsida som är värd att läsas.

Pingar @AraSlei som har koll på jakthundar och @Targa som också har DSG

DSG är väl skadedjursutrotare och inte jakthund i den bemärkelsen. Den ser till att hålla rent på råttor på hemmaplan, men ska inte ge sig iväg på egna turer - det är en gårdshund :)
Absolut en hund som fungerar som förstagångshund.

Den DSG jag känt längst jagade allt som rörde sig, men han var nog av den gamla typen. Han dog i höstas, 17 år gammal. Efter honom har jag träffat ett gäng med mycket lägre energinivå, de har varit mycket mer lämpade som rena sällskapshundar än vad den gamle var.

Njae, jag skulle inte säga att en DSG är en jakthund :) Ett fåtal exemplar jagar säkert, men det handlar nog mer om tur än något annat.

Först och främst - vad vill din pappa ha för typ av jakthund? Hur ofta jagar han? Vad för typ av marker jagar han på? Vad har de andra i laget för jakthundar?

Njae, jag skulle inte säga att en DSG är en jakthund :) Ett fåtal exemplar jagar säkert, men det handlar nog mer om tur än något annat.

Först och främst - vad vill din pappa ha för typ av jakthund? Hur ofta jagar han? Vad för typ av marker jagar han på? Vad har de andra i laget för jakthundar?
Ja alltså min pappa är ju lite speciell. Det här med jakthund är väl lite av en pojkdröm som kommit på senare år om du förstår vad jag menar. Vet inte vad som klassas som ofta men han är väl iväg på ett 10-15tal jakter om året, främst i skogarna runt hultsfred men allt från skåne till värmland också. Jag har försökt få honom att specificera vad för jakthund han vill ha men får svaret: Åh det spelar inte så stor roll bara jag kan ta med den när jag jagar :banghead: iaf så jagar han främst rådjur och hare. Endel andjakt också. Av någon anledning är det MYCKET viktigt att den är korthårig också.

Jag säger som övriga här - Dsg är ju ingen utpräglad jakthund utan en gårds- och råttehund. Den ska vakta gården, tala om när det kommer främlingar, och så är den helt suverän som mus- och råttfångare.
De Dsg som jag har haft (min fjärde nu) har samtliga varit tikar, och de har alla kunnat gå lösa här hemma utan att sticka iväg. Däremot så har jag träffat en och annan hanne som varit mer rymningsbenägen.
Rasen är väldigt lätthanterlig, så jag vill nog säga att den passar bra som förstagångshund. En del Dsg har blivit riktigt bra spårhundar, men som ren jakthund passar den inte. Jag har ganska gott om harar och rådjur här hemma, men ingen av mina tikar har visat det minsta intresse för att jaga dem. Men möss, däremot, attans vad kul det är :)

Min moster skaffade en dansk -svensk som första hund när hon blev pensionär och den är supertrevlig och har varit ganska lättsam, aktiv men lagom aktiv liksom.
Plockar råttor och möss hela tiden men jagar inget annat.

Ja alltså min pappa är ju lite speciell. Det här med jakthund är väl lite av en pojkdröm som kommit på senare år om du förstår vad jag menar. Vet inte vad som klassas som ofta men han är väl iväg på ett 10-15tal jakter om året, främst i skogarna runt hultsfred men allt från skåne till värmland också. Jag har försökt få honom att specificera vad för jakthund han vill ha men får svaret: Åh det spelar inte så stor roll bara jag kan ta med den när jag jagar :banghead: iaf så jagar han främst rådjur och hare. Endel andjakt också. Av någon anledning är det MYCKET viktigt att den är korthårig också.

Haha, jag förstår :)

Det är lite svårt att kombinera harhund och rådjurshund. Går han på en del andjakter gissar jag att han framförallt är skytt, frågan är om han är intresserad av att gå som hundförare där också? En apportör kräver en del lydnadsträning, är han beredd att lägga ner den tiden?
Han får nog svårt att hitta en hund där allt kombineras, det skulle möjligtvis vara en wachtel i så fall. De kräver dock mer jakt än så och en hel del träning utöver det för att vara nöjda.

Spontant tänker jag på någon form av tax, eller kanske en beagle? De finns ju i sällskapsform som inte kräver jakt varje helg, men som ofta har helt ok jaktliga egenskaper ändå.

@AraSlei ja skytt är nog rätt benämning. Så en beagle tror du kan fungera trots förstagångshund? Det är ju just det ha kunna ha den lös utan att den sticker titt som tätt som pappa har kommit på är viktigt. En del lydnadsträning är han absolut intresserad av, det är väl just i hur stor utsträckning man måste träna/om det ens är möjligt att den inte sticker om man har den lös när man är ute och jobbar på gården.
Det var med tanken på att pappas krav på en jakthund inte är särskilt höga (känns det som) som jag tänkte att en icke jaktpräglad ras kanske man kan träna upp. En annan kommentar från min kära far va att det han ser mest fram emot med hunden är att kunna gosa... och ha den under skrivbordet när man jobbar och kunna klappa den lite på huvudet då och då! Ehm min pappa är 57 inte 7!

Spontant är det inte jättemånga jakthundar som stannar på gården (om den inte är inhägnad), det är liksom mot deras instinkter. De kan stanna så länge någon ser, men sen går de längre och längre... Labbe eller golden av jaktvariant är nog de enda jag kan komma på såhär i umgängeskretsen, men det är ju långt ifrån alla.
En beagel tror jag absolut inte hade stannat.

Nja chihuahua är nog enda rasen om mamma får väja ;) Men eftersom pappa är den mest drivande i frågan och kommer ha merparten av ansvaret kan jag tycka att hans önskemål går före...

@AraSlei ja skytt är nog rätt benämning. Så en beagle tror du kan fungera trots förstagångshund? Det är ju just det ha kunna ha den lös utan att den sticker titt som tätt som pappa har kommit på är viktigt. En del lydnadsträning är han absolut intresserad av, det är väl just i hur stor utsträckning man måste träna/om det ens är möjligt att den inte sticker om man har den lös när man är ute och jobbar på gården.
Det var med tanken på att pappas krav på en jakthund inte är särskilt höga (känns det som) som jag tänkte att en icke jaktpräglad ras kanske man kan träna upp. En annan kommentar från min kära far va att det han ser mest fram emot med hunden är att kunna gosa... och ha den under skrivbordet när man jobbar och kunna klappa den lite på huvudet då och då! Ehm min pappa är 57 inte 7!
Om din pappa vill ha en hund att gosa med så är dansksvensk gårdshund faktiskt ett perfekt val:) Det är en hund som älskar att bli gosad med. Mycket kroppskontakt ska det va!

Om din pappa vill ha en hund att gosa med så är dansksvensk gårdshund faktiskt ett perfekt val:) Det är en hund som älskar att bli gosad med. Mycket kroppskontakt ska det va!

Kan inget annat än o hålla med i det du skriver.

Tror att DSG skulle kunna passa riktigt bra förutom det där med jakten.

Eftersom han är som en sjuåring till sinnet och verkar tycka att det är coolt med jakthund funderar jag om jag helt sonika ska säga att DSGn är det P E R F E K T A valet, suuuuuper till lite lättare jaktformer men trevlig och vänlig till sinnet :angel: Och hoppas att han går på det med hull och hår :D

Eftersom han är som en sjuåring till sinnet och verkar tycka att det är coolt med jakthund funderar jag om jag helt sonika ska säga att DSGn är det P E R F E K T A valet, suuuuuper till lite lättare jaktformer men trevlig och vänlig till sinnet :angel: Och hoppas att han går på det med hull och hår :D

Den fångar ju faktiskt möss och råttor :angel: tycker han inte det är coolt nog? :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 480
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Vill gärna veta mer om rasen! Eftersom min Rottweiler har fått diagnosen Artros (:cry:) så vet jag ju att vi inte kommer vara...
Svar
13
· Visningar
4 394
Senast: Adelente
·
Övr. Hund Vi har i många år funderat på att skaffa hund men känt att vi inte varit riktigt mogna för jobbet det kräver. Dock har funderingarna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 018
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar