Min kära pappa vill väldigt gärna skaffa hund. Från början var det tal om en utpräglad jakthund men så har han börjat fundera på att i stället ha en ras med viss jaktinstinkt istället eftersom han gärna kunna ha den lös på gården (som ligger nära intill ett bostadsområde). (Jag är dottern på 26 som försöker se till att den inplanerade hunden ska fungera med hans och mammas liv) Han har aldrig haft hund tidigare, därav kan jag känna att en utpräglad jakthund är att ta sig vatten över huvudet.
Därav tanken på DSGn. Är det nån här på buke som har en? Kan den funka som förstagångshund? Finns det något man ska kolla särskilt på när man tittar på linjerna hos föräldrarna? Några vanliga problem (hd har jag sett finns inom rasen) Är det rimligt att tänka sig att den går att använda till har och rådjursjakt? ev eftersök? Finns det tom linjer inom DSGn som är mer "jaktavlade"?
Berätta gärna så mycket som möjligt om rasen
Därav tanken på DSGn. Är det nån här på buke som har en? Kan den funka som förstagångshund? Finns det något man ska kolla särskilt på när man tittar på linjerna hos föräldrarna? Några vanliga problem (hd har jag sett finns inom rasen) Är det rimligt att tänka sig att den går att använda till har och rådjursjakt? ev eftersök? Finns det tom linjer inom DSGn som är mer "jaktavlade"?
Berätta gärna så mycket som möjligt om rasen