Dansk oldenburger?

Vision

Trådstartare
Min hästs stostam slutar med Musse Skovgård s.5435 (old.). Hennes dotter Mocca är född 1969 e. Manolete xx (ger). Någon som vet vilken stambok numret härrör från? Jag har kollat med danskt varmblod och oldenburg men hon fanns inte där. Var finns/fanns stuteriet Skovgård, har sett fler hästar med det namnet.

Sv: Dansk oldenburger?

Hittade följande på Hestedata

Avlsforbund Oldb.
Land Danmark
Navn MUSSE SKOVG. (förkortning för Skovgård)
Fødselsdato Ukendt
Køn Sto

Far Ident: OLH 462
Navn: JUNKER SØNDERGÅRD
Født: 01-01-1952

Mor Ident: 2039624
Navn: TULLE
Født: 01-01-1949

Junkers föräldrar :
Far Ident: OLH 325
Navn: GOMERI
Født: 01-01-1945

Mor Ident: S3010
Navn: ULLA SKOVSMINDE
Født: 01-01-1945

Tackar!
Jag har sett dessa uppgifter på All Breed Pedigree men ville veta om de var korrekta. Konstigt att Oldenburgerförbundet svarade att hon inte finns i deras stambok när jag skrev dem och frågade.
:bow:

Nu blev jag osäker, får ta och kolla det. Så du menar att dansk oldenborg inte har något med den tyska oldenburg att göra?

Ja, den danska föreningen godkänner inte tyska oldenburgare i sin avel numera. Danskana eftersträvar en tyngre häst som Oldenburgarna såg ut förr i tiden (vagnshästar). Man godkänner bara viss inkorsning av fullblod.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka