Dansk databas, danska papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
M

md5krist

Behöver kolla upp ett sto som nyligen importerats från Danmark. Vet någon om det finns någon slags motsvarighet till vår blup-databas i Danmark? Enligt en uppgift så skulle hon eventuellt vara mamma till årets föl i Danmark 2007, så jag letar naturligtvis info angående det också.

Hur är det med stammar, hur vet man vad som vad som är "gröna papper" när man tittar i passet? Är det någon speciell beteckning man ska titta efter?

Sv: Dansk databas, danska papper

HesteData finns, men den måste man tyvärr betala för. Det går att få en veckas gratis provabbonemang. Själv brukar jag abbonera men gör det inte för tillfället.

Tack!

KickiH och Dobbis, tack så mycket för erbjudanden om hjälp, det uppskattas. :) Men jag skaffade ett "provkonto", så nu har jag kollat.

Det är ett sto e. Quebec (Quidam de Revel-Capitol I)-Lordship. Tyvärr är det okänt i tredje led, så hon får ju inte gröna papper, men det var en trevlig häst och stammen i de första leden är ju fin, så går hon igenom veterinärt ska vi köpa den. :laugh:

Hon var ju inte vidare högt bedömd på sin kåring sexor på allt och en sjua på traven. "Knap harmonisk og knap feminin hoppe med god trav"

Mamman var ju än värre "Storrammet, uharmonisk, lidt lavstammet hoppe med god galop." Fem stcken femmor (bla för helhetsintryck och bakben), fyra stycken sexor och en sjua. Inget jag skulle ta in i avelsboxen.
Inga tävlingsmeriter finns det heller på dessa två.

Angående fölets höga bedömning är det en lögn, fölet fick
Type: 8
Rammer: 8
Ben: 7
Skridt: 7
Trav: 7
Galop: 8
Helhedsindtryk: 8
Med dom siffrorna vinner man inget fölchampionat !!
Är det en hästhandlare du ska köpa henne av ?

Jo, jag har som jag skrev ovan skaffat ett konto och därmed har jag ju naturligtvis läst detta... :grin:

Men det är inte en utställningshäst vi ska ha utan en hopphäst. Om hon ska användas i avel eller ej får jag låta vara osagt tills vi ser vad det är för en häst och vad hon kan prestera.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025