DAMPHÄST..snälla hjälp!?

S

solrosen

Hej!
Har fått hem ett varmblod precis.
Han har gått på travet men senaste året har förra ägaren ridit in honom och enbart använt honom som ridhäst efter det.

Vi har dock ett stort problem.
Allt lät väldigt bra innan jag fick honom han va mycket riden och hoppad osv. men nu har jag märkt att han inte kan nånting... hoppa? Hell no.. han skiter på sig så fort man plockar fram bommar.
Skulle testa men det gick fetbort.

De senaste dagarna har ja fått honom att gå emellan dom och kliva över det så lite framsteg iaf.

Men nu åter till ridning, När man hoppar upp på honom gäller det att man är snabb för han vill dra iväg direkt.:(
Han är alldeles för het för att rida det är inte ens kul bara jobbigt.
Nu har han iof stått länge och ja antar att han är glad för att han får jobba lite men han är alldeles för ivrig för att hantera nästan ibland känns det som om han tänker resa sig när man försöker stå still med honom då backar han bara och kastar upp huvudet.
Sen känns det som om han är påväg att sätta sig lr ställa sig på bakbenen..:mad:

När man rider honom kan man nästan inte skritta honom, det är sjukt frustrerande att han vill sticka direkt.:cry:
Men när han väl skrittar drar han upp huvudet sedan kastar han ner det så han rycker tyglarna ur händerna på en och man själv håller på trilla av.
Sen när man väl släpper lite och börjar trava...hoho jadu...säger bara en sak man får sår i händerna av tyglarna..:rofl:
Kortar man tyglarna hjälper det inte ett dugg han bara springer man kan nästan tro att man glömt sätta på honom träns eftersom han skiter i att man ber honom att sakta av..har försökt allt men inget hjälper...testat martingal men ikke..

Vad ska jag göra? Känns som om man behöver lära om honom allt från början..

Ska ja byta bett? Hjälptyglar? Ge upp???

Vet inte riktigt hur hon har ''ridit in honom'' men det verkar inte ha gått speciellt bra .

TIPS?

Sv: DAMPHÄST..snälla hjälp!?

Finns mååånga trådar om omskolade travare.. Men om han inte lyssnar på dig ett dugg skulle jag nog vinna hans förtroende från marken först. Det kan bli riktigt farligt när man har en häst som springer i 180 sedan blir rädd och slår på tvärnit.. Och ryttaren helt utan kontroll.

Ja osså se till att inte hästen har ont någonstans förstås!

Senast ändrad av en moderator:

Hur gick det på provridningen då?

Ta hjälp av någon duktig tränare, ev kanske han behöver kollas upp, kanske har ont? Passar utrustningen som den ska osv.

Lycka till, inte roligt när saker inte blir som man tänkt sig.
Men som sagt, ta hjälp av ngn kunnig :)

Oh tack så hemskt mycket för de snabba svaren!

Har fått hjälp att passa ut ny utrustning till honom så förhoppningsvis är det inte fel på den.
Veterinären har kikat på honom innan vi fick hem honom och allt såg bra ut:confused:

Vet inte vad det kan vara..stallchefen håller i kurser i markarbete..kan det va nått tro?
Det är rätt svårt o hitta en bra tränare..tips om nån kanske?

Det blev ingen provridning det är en i sambons familj som hade honom tidigare som också la ett gott ord för hästen så ja.. han hämtades och jag testade hemma.
Förstår liksom inte varför man försöker dölja det? Som om det inte kommer fram med tiden:rofl:

I övrigt är han världens snällaste i boxen e han en liten björnunge!:love:
Måste bara få ordning på hanteringen i övrigt så som ridning osv så tror jag resten blir skitbra..

Ursäkta men har du inte ens provridit hästen så får du skylla dig själv.

Det enda tips jag har till dig är en riktigt bra tränare som kan skola om travare- dvs. har tidigare erfarenhet av det.

Om det var typ en gårdsbesiktning som gjordes när han kom till er så säger inte den så jättemycket.
Men nu behöver ju inte problemen betyda att han har ont, men ngt att ha i tanken kanske.

Men du behöver ta hjälp av någon helt klart.
Du får väl börja med stallchefen och se om hon kan hjälpa dej med ridning och hantering.

Vad ska jag göra? Känns som om man behöver lära om honom allt från början..

Jag tror att du har helt rätt. Min häst var ungefär likadan när jag fick hem honom och det var bara att börja från grunden i skritt och lära hästen följa bettet och flytta för skänkeln. Blev stor skillnad när han var tvungen att tänka istället för att bara springa.

Även miljöombytet kan säkert spela in i det hela. Den första tiden med min häst så red/promenerade jag samma runda i skogen varje dag (i skritt) tills hästen kände igen sig där. Sen kunde man utvidga rundan med nya stigar efter hand.

Jag håller med de övriga om att en tränare hade kunnat hjälpa dig. Försök hitta någon som har skolat om travare förr. Eller kanske nån med unghästvana, för det är ju lite så man får betrakta en helt grön travare?

Lycka till!

Det kan ju vara så att mycket riden betyder de har ridit snabbjobb på honom...
Att han hoppat är att tjejjerna som brukar rida honom släpat ut slanor över vanliga ridstigen och han hoppat över dem. Han kanske aldrig har sett målade bommar förr...

Det mest klassiska som jag tänker på när ngn inom trav säger att hästen är en bra ridhäst är travgubben som sa "Det är en fin ridhäst- han går som en kula längst vägen"

Kanske inte precis vad vi tänker på när vi tänker ridhäst. Jag tror du får träna in hästen från bröjan. Det kan vara läskigt för den att hitta balansen med ryttare på ryggen i långsamt tempo...Om du kan så försök få den körd så den får jobba lite och bli av med överskottsenergi ngn gång i veckan....

Det blev ingen provridning det är en i sambons familj som hade honom tidigare som också la ett gott ord för hästen så ja.. han hämtades och jag testade hemma. Förstår liksom inte varför man försöker dölja det? Som om det inte kommer fram med tiden:rofl:

Du har vad jag förstår nyligen fått hem hästen och han har fått en ny ägare och kommit till en ny omgivning. Det är inte ovanligt att hästar ändrar "personlighet" och beteende vid stall- och ägarbyte.

Om du ännu bara har hästen på prov bör du kanske överväga att lämna tillbaka honom. Om inte så tycker jag du ska ge hästen tid att acklimatisera sig och komma till ro i sitt nya hem innan du drar slutsatsen att hästen lider av damp. Ha inte så stora krav och förväntningar redan nu, utan låt det ta den tid det tar och börja gärna om från början. Vet du inte hur du ska göra så ta hjälp av tränare.

Inget konstigt allas. Hästen talar trav och du talar ridning.

Travare går iväg direkt, man hoppar upp i vagnen i farten. Stå still vid uppsittning är något de måste lära sig.

Travare kan upplevas som heta för oinvigda fast de egentligen bara joggar lite lätt. Redig trav sas går bra mycket fortare än vad ridhästar galopperar i många fall.

Mitt bästa tips till dig är att ta hjälp av någon med erfarenhet av travare och deras omskolning.
Lycka till med hästen.

Det var nog ett litet misstag att inte provrida, men det går ju inte att ändra på nu.
Ge hästen en chans att aklimatisera (stavning..?) sig hos dig ett litet tag, tag sedan hjälp av någon duktig och börja om från början med ridningen. Hästen måste förstå vad du vill att han ska göra, han är ju van vid nästan motsatsen. Ta hjälp och låt det ta tid, det kommer att gå bra men det är inget man gör på en vecka sas.
Lycka till! ;)

Det som du skriver om hoppningen, kan det möjligen bero på att DU spänner dig inför bommarna vilket leder till att hästen tycker det är obehagligt? Det är inte många hästar som hoppar om kroppsspråket tillhörande den som sitter uppe på säger "NEJ NEJ NEJ!"

Om han försöker "sticka" i skritten, skulle jag defenitivt enbart skritta fram tills dess att han lugnar ned sig i denna gångart. Skritta, skritta, skritta. Jobba honom i den gångarten. Sysselsätt - tempoväxlingar, halter, skänkelvikningar, framdelsvändningar, byt varv ofta. När det funkar i skritten - trava. När det funkar i traven - galoppera.
Om hästen har överskottsenergi som stiger den till huvudet - longera/tömkör innan ridning?

Sen skulle jag defenitivt inte börja hoppa innan hästen känns kontrollerbar.

Och självklart ska du inte ge upp. Kämpa på, och gör allt från början om det är vad som krävs. Du vet ju inte hur han blivit riden innan? Den som ridit honom kanske använt annan utrustning, hjälptyglar, bett? Är hästen förvirrad?

Det finns ju hur mycket som helst som kan ha skett, och hästen har förmodligen inte acklimatiserat sig än.

Lycka till!

Jag har väldigt svårt att tro att hästen kan framdelsvändningar och skänkelvikningar faktiskt.

Hästens beteende? Den verkar inte vara speciellt mycket inriden eftersom den har det typiska travarbeteendet kvar och då tror jag inte förra ryttaren kommit så långt som till framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Typiskt travhäst, direkt från banan!;) De är vana att träning skett på ett helt annat sätt. Det brukar vara full fart när man tränar trav..men för det, ska han lära sej att stå stilla när du sitter upp.
Förmodligen har den som haft honom innan enbart lärt honom, att det kan vara nån som sitter på ryggen. Detta betyder inte att hästen är inriden. Så som du säjer, du kommer att få börja helt från början med att utbilda hästen. Lära honom att gå undan för skänkel osv. Jag rekommenderar dej att ta hjälp av tränare, som är van vid att omskola travhästar.
Finns också en ridtravartråd här på buke, där du kanske kan få hjälp och tips om tränare. Annars kan du höra av dej till ridtravarföreningen, de vet var man hittar tränare över hela sverige.

Säjer som de andra, ta hjälp av en tränare. Kanske tömkörning vore något? Om han har kvar sitt beteende från körningen kan det vara en bra ända att börja med, iaf med tempo och hastighet.
Annars rekommenderar jag att du longerar litet innan du rider, om det beror på överskottsenergi i kombination med okunnighet.

Det löser sig nog ska du se :D

Travare kan upplevas som heta för oinvigda fast de egentligen bara joggar lite lätt. Redig trav sas går bra mycket fortare än vad ridhästar galopperar i många fall.

Med vår travare räcker det lite lätt jogg för att jag ska behöva galoppera i ganska så friskt tempo med min fjorda (och då har hon inga problem med att hänga på fullblod). :rofl:

fast att lära en travare att utföra rörelsen tar i genomsnitt bara ett eller två ridpass. Kanske inte i en form som ger 10p men helt klart lära sig rörelsen och utföra den.

Tex så lär de sig väldigt fort sidvärts då de i svängar med vagn får gå sidvärts.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka