damnfri grovfoder till tjockisar.

alexvb

Trådstartare
Tyvärr blev det klart att 3 av mina 4 hästar, som står på lösdrift, har en problem med luftvägar. Två hade problem redan innan de kam hit (jag visste bara inte om detta) och 1 har altid varit här men är en lilla shettis fråm marknad som altid har haf problem som sommereczeem, problem med ledarna mm.
Framtförallt min lilla mår dåligt just nu och få mycket medicin, en damnfri ligghal mm.
Men vintern kommer och jag måste hitta en bra lösning till utfodring, som ska vara damnfri.
Desutom bli mina hästar (kallblod och shettisar) väldigt snabbt tjock, så jag måste även kolla att det inte bli en probleem.'
Och... för att göra allt en lite mer komplicerad... är min lilla shettis även känsligt till fång. Han har haft fång 1 gång i vintern 2,5 år sen men få nu även medicin som gör att han bli mer känsligt till fång. (och han klarar sig just nu inte utan)

Nu har jag framtförallt kontakt med hollandska hästmännsikor och fick mycket råd som att mata halmhaksel (obegrensad) med kanske torkat gräs kubes och grejer som detta, men det finns bara för mycket skillnad i maten som man köper i holland och det som man köper/använder i sverige

Därav min fråga: Vad skulle vara lämpligt till hästar för att mata på lösdrift, som är damnfri och som ge sysslesättning och håller magen igång utan att hästar bli för tjock.

Innan fick de begränsd hö och halm, obegränsd.
Men både kan har damn (framtförallt halm, som är svårt att få rätt kvalitet). Hösilage bli sämre ganska fort, och jag har bara 2 stora hästar och två små och ensilage är oft inte lämpligt.

Jag tänkte på någon grovfoder obegrensad som halmhaksel eller något som detta (finns det här?) tillsammens kanske med Happy Hoof eller high fibercubes, t.e. 2ggr om dagen med kanske även betfoder och/eller luzern?

Kanske har ni en bättre förslag?

Sv: damnfri grovfoder till tjockisar.

Hösilage ur småbalar.

Halm eller hö skulle jag inte ge en hosthäst.

Har vi haft 1 gång, men de är väldigt svårt att få tag på ech väldigt svårt att lifta. Desutom slutade de ende bonde som hade de med småbalar hösilage 2 år sen

Hösilage är i princip det enda du kan fodra med till hästar som har luftvägsproblem, Horsehage är en möjlighet. Kan du få levererat men kostar säkert om det handlar om mindre partier.

Men hösilage i småbalar finns nästan inte (och är ju väldigt svårt att hantera) och med 2 store och 2 småhästar, går det inte att köra med storbalar. Jag kollade horsehage, men det bli inte så enkelt med mindre partier och sen behöver jag ju också sysselsättning till hästars magar, som inte ge för mycket näring. (obegränsad hösilage är ingen idé till de) Därav min fråga om halmhackelse (foder-halmhackelse) -om det finns här i sverige- som skulle vara lämpigt.
Jag hitter det bara inte och ser ingen alternativ.

Varför är småbal silage svårt att hantera ?
Och du har 4 hästar ? Inga problem
I kallgrader med större bal att konsumera på 4 hästar inkluderat att två är små och äter mindre . Förvaras kallt bara .

Vi hade en dammkänslig häst innan de uppfann hösilaget, och då fick vi hålla på och blötlägga hans hö. Det funkade bra, men var väldigt besvärligt hanteringsmässigt, och jag hade nog aldrig orkat göra det till tre stycken.... :crazy:

Varför är småbal silage svårt att hantera ?
Och du har 4 hästar ? Inga problem
I kallgrader med större bal att konsumera på 4 hästar inkluderat att två är små och äter mindre . Förvaras kallt bara .

Vi har använd småbalar 2 år den och fick hämta de hos bonde med släpvagn. Min man fick lyfta de in i släpvagn; omkr 40/50 kilo med halkigt plastik. Och det några ggr i vinter. Han sa: aldrig igen (fick väldigt problem med ryggen)
Jag kan inte ens lifta de.

Mbt storbalar
http://www.hastfoder.nu/fakta.htm

Desutom kan jag inte mata de obegrensad hö, för de bli för tjock (även med slowfeeder-system), så letar jag efter en ersätning till halm, som jag har använd innan som magfylning/sysselsätning.

Vi har använd småbalar 2 år den och fick hämta de hos bonde med släpvagn. Min man fick lyfta de in i släpvagn; omkr 40/50 kilo med halkigt plastik. Och det några ggr i vinter. Han sa: aldrig igen (fick väldigt problem med ryggen)
Jag kan inte ens lifta de.

Mbt storbalar
http://www.hastfoder.nu/fakta.htm

Desutom kan jag inte mata de obegrensad hö, för de bli för tjock (även med slowfeeder-system), så letar jag efter en ersätning till halm, som jag har använd innan som magfylning/sysselsätning.

Om du har hosthästar är nog hösilage enda alternativet. Du får försöka hitta ett hösilage som passar dina önskemål på storlek och hantering.

Vart bor du?
Jag har börjat köpa 200 kilos hösilagebalar. De kommer gå åt på 5-7 dagar, helt OK under vintern men jag får ju hålla extra koll nu under höst och vår så det inte blir dåligt. De var väldigt enkla att rulla om man är två.

Sen får du börja fodra hästarna ofta, 4-5 ggr dag, om de inte kan gå på fri tillgång.

Har du provat dubbla nät?

Jag har också en luftrörskänslig häst som dessutom haft fång. = Måste ha hösilage med låga sockervärden. Eftersom jag har 2½ hästar kan jag inte heller ha storbal.
Det är lite (!!!) krångel med krångelhästar...men ofta så går det att få till en lösning till slut ändå.

Senast ändrad:

Kan hålla med om att småbalar på 40-50 kg är jobbiga att hantera om man har ryggproblem. Det är svårt att få tag om dem och sen är de så tunga att lyfta, och sen lite för små för att det ska gå att rulla dem smidigt..

Småbalsensilage går väl utmärkt att köra på en säckakärra?
Håller med om att lyfta dem är näst intill omöjligt om man är själv.

P.S. Förutsatt att man kör balarna i en släp med läm.

Senast ändrad:

Mackan, så vid jag vet (och det står ju överallt) håller de bara 2/3 dagar och när det fryser kanske en lite långre,men det synns inte altid när kvälitet bli mindre/det kommer lite bacterie och mögel. Och de måste man har rätt sätt att lagra de att inte ratter, mus eller voglar kommer att riva sonder de.

Monterose, vi har ingen slap och låna altid en. Ingen läm på släppen. Desutom var det inte möjlig hos siste bonde att köra med säckkärra pga dyk/dåligt undergrund och kan man inte utvika att lifta när de ligger staplade.

DiN, jag tror inte heller att det finns en alternativ. Det finns människor som säger att det går ändå att mata halm, men jag vågar inte. Det bli då väll hösilage ändå... om jag bara hittade 200 kilo balar och någon som levererar... de går att rulla kanske.. *fundera en lite*..De som man har här är 300 kilo. Med 200 kilo skulle det vara bättre. Framtförallt i vinter. Det går ju att köra med 3/4 ggr happy hoof eller high fibre mat, när de hitter fortfarande lite i hagen. De har en stort hage, Grasset har ingen näring i höst, men tillsammans med t.e. HH eller liknanda räcker det kanske till det bli snö och is. Och då kan jag använda hösilage t.e. 4 ggr varje dag. Sen skulle jag också behöva hösilage med låg sockerhalt. Bli nog inte lätt. Till nu har jag altid haft obegrensad halm för att hålla magen igång, men jag är rädd att det går inte denna gång. Tyvärr. Men lite kvistar är kanske bra till sysselsätning.

De 35/40 kilo är väldigt jobbigt iaf när man ska hämta de med vanligt släpvagn hos en bonde och är även fyrkant.

Jag bo i värnamokommun föresten; jönköpingslan

Det håller betydligt längre utan att kvaliteten ens är att riskera, så länge det som sagt förvaras korrekt. en vecka är standard utan problem om det förvaras korrekt som sagt.

Du får prova dig fram har en hosthäst själv hon det går alldeles utmärkt för henne att äta hö så länge det är av bra hygienisk kvalitet, tror inte halm skulle vara något bekymmer heller om kvaliteten är bra har dock inte provat då det är svårt att få tag på bra halm här uppe. Det är oftast mögel som hästarna inte tål och även det som ger damm!

Mögel hoppas jag ingen fodrar sina hästar med ? Låter jättemärkligt att fodra med hö och halm om hästen verkligen diagnosticerats med luftvägsproblem av ngn anmärkningsvärd grad .det innehåller damm även med hygieniskt god kvalitet oavsett . I TS fall är ju problemet markant enligt rapport .

Stämmer. Jag vågar inte ge hö eller halm. En av hästen mår inte alls bra och även de andra 2 har problem och det kan ju bli stor skade, när man tar risken med vanligt hö och halm.

Men... överallt på nättet står att man ska förbruka hösilage inom 2/3 dagar (när det är riktigt kallt lite längre) pga conserveringsproces är mycket annerlunda än med ensilage och att det är däreför att ensilage håller sig bättre än hösilage:

Hållbarhet och balarnas storlek
För att alltid ha tillgång till friskt hösilage krävs balans mellan antalet hästar och balarnas storlek. Man kan räkna med att en storbal räcker till ca 10 hästar under 2-3 dagar. Efter den perioden försämras hösilagets kvalitet.
Under de varmare årstiderna är hållbarhetstiden kortare än under vintern. Värme och fukt förkortar hållbarhetstiden, och ett riktvärde kan vara att en bal sommartid skall förbrukas inom tre dagar, vintertid något längre. Det är den fria tillgången till syre som startar processer som förändrar hösilaget.

Men jag ska diskutera saken med min vet, som nu för tiden nästan bo här:crazy:

Jag såg föresten en som säljer runda småbalar hösilage och levererar de. Har frågat lite om han kommer här också och hur det är med priser.
Sen skulle jag behöver en sätt att lager de tryggt. Skulle det går på plast? Jag har ingen grus eller betong här...

Om du har några lastpallar så funkar det att stapla på.

Försök hitta ett ensilage som inte är så torrt. Försök hålla dig mellan 60-65 % TS. Då brukar man ha fått igång en hyfsad ensileringsprocess.

Sen det där med 2-3 dagar känner jag mig frågande till. Jag hade 100 kgs balar i vintras till min häst och så länge tempen höll sig under 10 grader så höll silaget i en vecka.

Jo jag vet att det står så överallt på nätet. Jag ser det nog som en sån där safe-safe rekommendation från foderproducenterna typ varken mer eller mindre. När ensilering blev vanligare i sverige och tog fart, var det ett himla härj om just detta första åren, dvs att 2-3 dagar var max annars förstördes fodret osv.
Jag vet inga anläggningar som följer den regeln, och jag vågar påstå att det inte innebär att de fodrar med silage som blivit dåligt pga att det varit öppnat mer än 3 dagar. En vecka brukar vara måttstock på de flesta stall. Återigen, som jag skrivit, under rätt förhållanden förvaringsmässigt - svalt och gärna mörkt - läs förvaring inomhus i tex en maskinhall eller dylikt. I minusgrader håller det sig ju ytterligare längre.

Det är väl skillnaden mellan ensilage och hösilage. Ensilage håller bättre än hösilage. När torrsubstant hämnar mellan 60-80% är riskens storst att bacterie och svamp kommer att utveckla sig. (det är även kännt i holland, då man har liknande foder med olila namn)

Men sen har ensilage oft för mycket protein, så vid jag vet?

Jag har tyvärr ingen maskinhall eller annar stor utrymme. Jag hade hö och halm innan och fick partier några ggr i vintar, pga begränsd utrymme till höet och halm. Utrymme jag har är lilla och har en vanligt dör och trappan, som gör det ömöjligt att använda även till 40kilo balar. Vi bo på landet, men har ingen gård. Bara en garage/arbetsrum och de lilla höstall. (och naturligvisst en lighall till hästar)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama