"Dammig" päls

Milene

Trådstartare
En av våra hästar har väldigt konstig päls. Den ser "dammig" ut... :confused:
Hästen ifråga har eksem och har haft regnskållor för två år sedan. Skyddas mot regn och sköts minutiöst på sommaren, är då besvärsfri mot eksemen, men pälsen blir aldrig riktigt blank. Får extra mineraler och linfröolja.

Vad kan man göra; finns det nåt som kan ta bort den "feta" matta pälsen, eller är det bara att gilla läget..? (Syns mest vintertid)

Funderat på att ta blodprov för att se om det finns ngn brist/ för mycket av ngt i kosten :)?

Pälsen kanske har tvättats för mycket eller med för hästen fel sorts medel.
Borstats "för slarvigt" (dvs inte i flera timmar med ryktborste och skrapa tills allt stöv är väck och ens armar är som överkokt spagetti).
Dålig blod cirkulation? Massage?

Detta är det väldigt trötta jag kommer på såhär mitt i natten i alla fall. Tråkig päls kan ju Beror på så mycket saker, jag hade börjat med daglig massage (typ massage borste över hela hästen sen rykt) eftersom du redan plussat på mineralerna lite. Blodprov kan ju sen visa om det är ngt extremt lite/mycket av som ställer till också Eller om det är ngt knas kroppen.

Funderat på att ta blodprov för att se om det finns ngn brist/ för mycket av ngt i kosten :)?

Pälsen kanske har tvättats för mycket eller med för hästen fel sorts medel.
Borstats "för slarvigt" (dvs inte i flera timmar med ryktborste och skrapa tills allt stöv är väck och ens armar är som överkokt spagetti).
Dålig blod cirkulation? Massage?

Detta är det väldigt trötta jag kommer på såhär mitt i natten i alla fall. Tråkig päls kan ju Beror på så mycket saker, jag hade börjat med daglig massage (typ massage borste över hela hästen sen rykt) eftersom du redan plussat på mineralerna lite. Blodprov kan ju sen visa om det är ngt extremt lite/mycket av som ställer till också Eller om det är ngt knas kroppen.

Men hjälper verkligen massage?

Jag menar de allra flesta har ju glans i pälsen ändå. Mina blir aldrig ryktade och är ändå glansiga, även om det syns mindre på ljusa hästar.

Men hjälper verkligen massage?

Jag menar de allra flesta har ju glans i pälsen ändå. Mina blir aldrig ryktade och är ändå glansiga, även om det syns mindre på ljusa hästar.
Nja, det skadar i alla fall inte :). Hade testat att gå igenom med en massage borste och ryktat varje dag nu i några veckor. Ger det inte minsta lilla förbättring så har du ändå bara fått en renare häst som tycker du är supermysig ;).

Kan absolut vara ngt knas i magen men är svårt att se vad det är även med tester om man har otur. Finns ju miljontals orsaker till dassig päls :(.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 481
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst är väldigt väldigt känslig för skav. I vintras var det första gången vi klippte honom och därmed blev problemen tydliga. Vi...
Svar
5
· Visningar
1 482
Senast: Sam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama