Boll

Trådstartare
Jag har en häst på G som är é Dammen úe Rex.
Vill gärna höra lite om era erfarenheter av hästar med liknande stam. :laugh:
Jag är helt grön i halvblodsvärlden. Har haft arab i massor av år. :D

Hästen i fråga är en väldigt trevlig fuxfärgad valack, med trevlig exteriör, bra steg och han verkar väldigt mysig i sitt temperament och beteende. :love:

// Anna

Sv: Dammen

Jag kan ju tyvärr inte hjälpa dig nåt med stammen, för som du vet är jag ju lika hopplös haha ;)

Så nu är vi båda Hlb ägare alltså!

Grattis :)
Det var allt haha, har ju inte 'sett' dig på ett tag så ville bara gratta hihi

Jag äger honom inte ännu. Men troligen blir det så. Vågar inte ropa hej... :crazy: Går allt enligt planeran så kommer han den 21/3. Ska bli så spännande!! :bump:

Jag har inte varit så mycket på Buke på ett tag av någon anledning.

Har du ett halvblod? Det har jag totalt missat!! :D
Trode att du hade en islänning och så en arabvalack, som du ganska nyligen köpt.

Grattis till ditt halvblod får jag ju säga då! :D

Senast ändrad:

Din eventuella hästs mormor är elit premierad och hans mamma är B-premierad och de hör till stofamilj 5.
Dammen har lämnat mest hopphästar och merparten av hans tävlade avkommor tävlar i hoppning men de finns också ett antal som går dressyr.
Rex var väl även han mest år hoppning men gjorde ingen glad när det gäller avel och blev sänkt till C.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/142439-interference-swb

Den enda Dammenavkomma jag känt var en bra hopp- och terränghäst men byggd i nedförsbacke då han hade korta framben.

Morfar Rex's helbror Rytmic var placerad i svår hoppning. Har aldrig känt någon avkomma till honom men flera till hans far Ciceron och det har varit väldigt trevliga och bussiga hästar som aldrig krånglat och alltid gjort vad man bett dem om.

Mormor till hästen Masse länkat till lämnade bl a Ismir 597 som själv gick medelsvår dressyr och hoppning och lämnade Susanne Gielens Chasmir som gick svår internationell dressyr. Mödernelinjen är densamma som dressyrstjärnorna Gaspari 340 och Casanova kom ifrån.

Dammen hade ett tag väldigt högt hoppindex sett till bluppen, men hans avkommor blev aldrig så bra som "de borde blivit". Han kommer själv från en mycket framgångsrik uppfödare och om jag inte fattat fel ett mkt bra möderne. Jag har för mig att han lämnade en del smått.

Jag har haft en häs med Dammen som morfar, mkt trevlig.

Den här hästen är inte liten, 168 cm och ganska maffig. Kommer kanske från mödernet.
Min tanke är att rida främst dressyr. :)

Jag har haft ett sto e: dammen som var mjuk som en gummiboll att rida. Älskade att jobba, hon va lite ca 160 cm, hade mycket humör. Hoppade som en katt, placerad msv. Hon var helt underbar att rida. Utbildad msv dressyr, tävlad La 4.

Här är magen lite rund för hon hade fått föl för några veckor sedan:

Uppfödaren till min tvååring har ett dammen-sto. Plac i msv hoppning och hoppade 8 10 på kvalitetstävlan.

Jag träffade Dammen tror det var 2002 i Bollerup, han stod hos ÖL på betäckningsstation. Enligt ÖL var det en mycket trevlig och kapabel häst men den var 17 så skuttig att rida och inget man satt upp på om man inte var väldigt duktig och följsam. När jag såg honom rida den så fick jag med en gång känslan av att det var en supermjuk häst som bara älskar att jobba. Minns inte hur gamman han var då men han var ju pensionär sen länge och säkert 18 - 22 eller liknande. Jag är i alla fall superimponerad av hästen!

Visst var Dammen lite känslig att rida, men inte svår, red honom ett par gånger och jag är ingen duktig ryttare.
Min syster var tillsammans med Dammens ägare, hennes dotter som då var 15 red honom en hel del när han stod hemma, hon var tom ute i skogen och red honom, en väldigt klok häst, även när han betäckte.

Tyskarna köpte flera Dammen avkommor, så de bästa lämnade nog Sverige redan som mkt unga.

Blev lite nyfiken och kollade, han har inga svenskfödda avkommor tävlande i Tyskland, däremot ett par Westfalenreggade sen han verkade i avel där. (Däremot så sålde jag min Landor S - Dammen till Tyskland.)

Jag har också träffat Dammen, en riktig gentleman. Det var samma sommar som de fick ta bort honom akut. Han var en vänlig gammal herre, jag tyckte mycket om honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 187
Senast: liiinnea
·
Ridning Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem...
Svar
19
· Visningar
2 730
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka