Damm med fiskar i

Centaur

Trådstartare
Min nya gård har en ganska stor damm. Det finns några fiskar i den för jag har sett att det sprätter, Men jag skulle ville ha såna riktiga damm-fiskar som äter vegetation så det håller sig öppet, och kan övervintra i muddret.

Men jag vet ju inte ens vad dom heter... :angel:
Och vart jag ska få tag på dom har jag inte en aning om... Någon som kan hjälpa??

Sv: Damm med fiskar i

Karpar/koi-fiskar. De kan bli riktigt gamla om man sköter dem, och kostar en del om man ska köpa dem "färdigvuxna".

Karpar? Var man beställer ifrån har jag noll-koll på dock. :D Jag tänker mig att man bara beställer från nån zoo-affär eller nåt, men som sagt, jag vet faktiskt inte alls...

Jo koikarpar hittade jag lite info om när jag googlade. Men vanliga karpar då? Såna stora som lever i vattnen här?

Sen undrar jag hur det är med vintern... Eftersom det är fisk i dammen nu, och ingen har gjort något med dammen på flera år, så borde väl det betyda att den inte bottenfryser?

Om fisken du har i dammen i nuläget överlever så kör även karpen det. Ibland är det bra att ha någon slags cirkulation så att en liten vak hålls öppen. Är det en prydnadsdamm utan kontakt med andra vattendrag? Isåfall kan du ha sutare, guldid, koikarp, guldfisk och störliknande fiskar i. På somrarna fungerar kardinallfiskar (små) praktbarber, cyprinella, solabborre mm.

Jaa det tror jag det är, det är liksom en vattenkälla under tror jag. Men kan inte se någon stans som fisken kan komma ut av dammen.

Vet inte vad det är för fisk som lever i den nu. Dom som ägde stället tidigare hade haft en massa olika vanliga fiskar tror jag, såna som dom fångat och släppt ut där. Men dom testade även att ha öring. :p

Jag läste om karpen att den blir jättetam och gillar att bli kliad på ryggen! :D Stämmer det??

Nja. Inte så att de gillar att bli kliade som en hund, men de kan bli så orädda och vana vid människor att man kan ta på dem, tex i samband med matning.

Dammfiskar borde du kunna köpa på större handelsträdgårdar det finns en sådan i uppsala Som heter Rosendahls trädgård där har dom både Koi-karpar och vanliga Guldfiskar till dammar.
Lycka till med firrarna och dammen. Det är mkt vackert men guuuud så mkt jobb, hoppas du har bättre tur än oss.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar