Dalmatinerinfo

Terja

Trådstartare
Skulle vilja ha lite info om Dalmatinern. :)

• Hur blir de om man inte aktiverar dem varje dag utan ibland endast går ut på promenader?
  • Hur är det med människor som är känsliga (lätt allergi) mot hundar, hur funkar dalmatiner för dem?
  • Kan man ha dem hos dagmattar på dagarna? Dagmattarna är familjemedlemmar (morfar, svärmor etc.)

Sv: Dalmatinerinfo

Är du allegisk ska du inte ha dalmatiner. Kan du inte aktivera den dagligen ska du ABSOLUT inte ha dalmatiner.

Jag har tyvärr bara träffat aggressiva och otrevliga exemplar av rasen och skulle aldrig skaffa en. Sedan finns det säkert en massa jättegoa också!

Vet du detta av egen erfarenhet? Har också hört detta men sen när man läser om den så får man lite dubbla budskap...

Alltså, en dalmatiner är inte avlad för att bara gå korta kisserundor. Den är från början en hund som sprang med hästvagnarna och vaktade dem.

Jag vet inte hur din hundallergi är, men jag är själv allergisk och tål inte dalmatiner. Jag tål hundar som inte fäller, som "min" ras bearded collie. Men där får man prova sig fram :)

Hejsan!
Vill börja med att säga att alla de dalmatiner jag stött på är mycket trevliga :D .
Med detta vill jag också säga att alla hundar inom de olika raserna är också enskillda individider.
  • Dalmatinern måste aktiveras, annars blir den väldigt sprallig och svår att ha att göra med. :devil:
  • Någon bra allergi hund tror jag nog inte att det är, eftersom hundarna konstant fäller. :crazy:
  • Om hunden trivs hos dagmatte beror nog mest på individerna: hund och människa.
Dalmatinern är annars en mycket trevlig ras om du frågar mig! :love:

:bump:

Nej det är det jag också har hört, därför ville jag kolla upp det. Tack för svaren! :)

Hur blir de om man inte aktiverar dem varje dag utan ibland endast går ut på promenader?

Nej! Alla hundar ska ha mental aktivering varje dag, så även en dalmatiner. Av egen erfarenhet blir de som Jenks skrev, spralliga och otåliga om de bara få gå ut och kissa. Mamma har en dalmisvalp som vandaliserar hemmet om hon ingen aktiverar henne.

Hur är det med människor som är känsliga (lätt allergi) mot hundar, hur funkar dalmatiner för dem?

Allergiker= dalmatiner tror jag inte är någon bra kombination. De fäller året runt och de vita små håren finns överallt...för att inte tala om i kläderna. Dalmatinern är översocial och vill sitta i knät...och gosa flera timmar om dagen. Jag har hört att torktumlaren är dalmatinerägarens bästa vän efter hunden, och det stämmer bra ^^

Kan man ha dem hos dagmattar på dagarna? Dagmattarna är familjemedlemmar (morfar, svärmor etc.)

Ja, det kan man säkert. Se bara till att dagmatte= hund har en bra relation till varandra.

I övrigt är dalmatinern en helt underbar ras i mina ögon :love:
Jag har hört att det är flera här på buke som stött på lynniga hundar, men jag tror att mentaliteten bara blir bättre och bättre. Det kommer upp flera nya uppfödare som väljer att inte bara meritera sina avelshundar i uts. ringen utan också MH-testa dem och tävla lydnad, spår m.m
De dalmatiner jag stött på har varit supergoa.

Vet att det finns dalmatiner som är skarpa mot både hundar och människor.
Men för att ta ett exempel. Anta att någon är 40år. Hade hund när den var 10-25 år. Och under dem åren så blev dennes hund attackerad xx antal gånger. Sannolikheten att man inte kommer ihåg att en av gångerna som det skedde att det var en dalmatiner är ganska liten.
Jag menar alltså, det är lättare att komma ihåg en ilsken dalmatiner än en ilsken labbe.
Det tror jag är en liten del till dalmatinens "dåliga" rykte
Och eftersom dem var "från början" avlade som bl.a vakthundar är det klart att det finns kvar i vissa individer.

Jag var iallafall noga när jag köpte min andra valp att båda föräldrarna var sociala.

Fäller gör dem*suck* Allergi=???? Men finns det inte allergitester för olika hundar och djur. Eller om du kan besöka en dalmatineruppfödare och "känna" hur det känns.

Med min första dalmatiner, var jag inte särskilt konsekvent med hans träning. I perioder kunde det var långa utepromenader, cykel- och joggingsturer, från att bara kissa runt hörnet.Kan inte svara för hunden hur han mådde, men det märktes inget på honom. Aktiv ute-sova inne.

Jag var även ett skilsmässobarn när jag var liten. Så jag var 1:a halvan av veckan hos pappa och 2:a hos mamma. Hunden följde med mig. Och det var inga problem! Flytta runt funkade bra.
Vill du ha hunden hos en "dagmatte" skulle jag börja med det från början, så att valpen blir trygg med dessa människor från början.

Som det känns nu kommer jag aldrig skaffa en annan ras än en dalmatiner. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar