Sv: Dalmatinerinfo
Vet att det finns dalmatiner som är skarpa mot både hundar och människor.
Men för att ta ett exempel. Anta att någon är 40år. Hade hund när den var 10-25 år. Och under dem åren så blev dennes hund attackerad xx antal gånger. Sannolikheten att man inte kommer ihåg att en av gångerna som det skedde att det var en dalmatiner är ganska liten.
Jag menar alltså, det är lättare att komma ihåg en ilsken dalmatiner än en ilsken labbe.
Det tror jag är en liten del till dalmatinens "dåliga" rykte
Och eftersom dem var "från början" avlade som bl.a vakthundar är det klart att det finns kvar i vissa individer.
Jag var iallafall noga när jag köpte min andra valp att båda föräldrarna var sociala.
Fäller gör dem*suck* Allergi=???? Men finns det inte allergitester för olika hundar och djur. Eller om du kan besöka en dalmatineruppfödare och "känna" hur det känns.
Med min första dalmatiner, var jag inte särskilt konsekvent med hans träning. I perioder kunde det var långa utepromenader, cykel- och joggingsturer, från att bara kissa runt hörnet.Kan inte svara för hunden hur han mådde, men det märktes inget på honom. Aktiv ute-sova inne.
Jag var även ett skilsmässobarn när jag var liten. Så jag var 1:a halvan av veckan hos pappa och 2:a hos mamma. Hunden följde med mig. Och det var inga problem! Flytta runt funkade bra.
Vill du ha hunden hos en "dagmatte" skulle jag börja med det från början, så att valpen blir trygg med dessa människor från början.
Som det känns nu kommer jag aldrig skaffa en annan ras än en dalmatiner.