SummaSummarum
Trådstartare
Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med en sak jag klurat på
Jag är i hundköparplaner (första hunden) och efter att ha skannat SKK:s hundraslista några gånger så har jag fastnat för Korthårig Collie och Dalmatiner. Men när jag läste på om dom så tyckte jag att dom kändes väldigt lika? Liknande storlek, pälstyp, mentalitet, aktivitetsnivå... Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle gärna vilja höra mer om raserna från de av er som har erfarenhet utav dem! Så jag lättare kan lista ut vilken som skulle passa mig bäst (eftersom jag tycker dom är lika fina utseendemässigt )
Det som vore intressant att få svar på är...
(Ps. Jag ställer samma fråga på ett annat hundforum också så om du tycker dig känna igen inlägget vet du varför ^^)
Jag är i hundköparplaner (första hunden) och efter att ha skannat SKK:s hundraslista några gånger så har jag fastnat för Korthårig Collie och Dalmatiner. Men när jag läste på om dom så tyckte jag att dom kändes väldigt lika? Liknande storlek, pälstyp, mentalitet, aktivitetsnivå... Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle gärna vilja höra mer om raserna från de av er som har erfarenhet utav dem! Så jag lättare kan lista ut vilken som skulle passa mig bäst (eftersom jag tycker dom är lika fina utseendemässigt )
Det som vore intressant att få svar på är...
- Aktivitetsbehov. Vilken ras kräver mest, fysiskt & mentalt? Jag vet att collie är en brukshund men jag har förstått att det inte är på schäfer-nivå t.ex..
- Mentalitet. Vilken är mest passande för en första gångs-ägare? Hur svårt är det att hitta en "bra individ" av resp ras (har ju hört om dålig mentalitet osv... rädslor.. hur avskräckt bör man som gröngöling bli?)
- Pälsvård. Båda hundar är ju korthåriga men hur är det med fällandet? Fäller de året om eller periodsvis och vilken fäller mest?
- Jaktlust. Har någon ras mer jakt i sig/svårare att ha lös?
- Vakt. Är någon ras skälligare än den andra?
(Ps. Jag ställer samma fråga på ett annat hundforum också så om du tycker dig känna igen inlägget vet du varför ^^)