Dalmatiner/Golden?

T

TRES

Hej.
Jag underar vad ni tror om Dalmatiner blandat med Golden?
Jag är medveten om att det inte går att säga till 100 % vad det gäller blandraser. Dalmatiner kan dessutom vara ganska krävande har jag för mig?

Jag har nämligen träffat på min drömhund och det var just en sådan, oerhört vacker, social, trevlig i psyket. Men det kanske bara var just den? vad tror ni? :confused:

Och snälla jag vill inte att detta ska bli en disskusion om blandrasers vara eller icke vara...

Ser fram emot era komentarer!!!!! :bow:

jag har nog aldrig hört talas om den blandningen...men det kan nog bli en bra hund..nja,,dalmatiner är väl inte jättekrävande..och inte labbe heller...men det kan ju oxå bero på hundens psyke..hur gammal va hunden som du träffade..hade ägaren stor erfarenheter av hundar?
hade så bra!

Har själv en blandras, hon är en underbar hund, men det beror i stort sett enbart på allt jobb jag har lagt ner på henne. Hon har en knepig ras i sig och i och med min vetskap med detta så har jag alltid varit väldigt konsekvent mot henne, tränat henne för alla situationer och gjort henne väluppfostrad, eftersom jag vet att det kan lätt "tända till" hos henne om det går snett.

Därför är hon väldigt trevlig och likaså är våra renrasiga hundar. Alla hundar blir trevliga med rätt förutsättningar och rätt ägare. Är du rätt ägare för rätt hund kan du få vilken hund sopm helst trevlig. Det har inget med blandrasen att göra eller liknande, trevliga hundar finns det gott om, det hela är ägarens förtjänst i de flesta fallen.

Fråga i stället ägaren hur de har uppfostrat hunden satsa kanske på någon av de raserna hon har i sig, blandras är lite som att köpa grisen i säcken, du kan få en avkomma med alla möjliga psykiska besvär, likaså kan du få en otroligt trygg valp som du aldrig får problem med, det har med genetiken att göra, vilken är lättare att förutspå på en renrasig hund där du har kännedom flera led bakåt hur det ser ut. Likaså har uppfödaren ett annat ansvar, du får veta hur alla nedärvningsbara sjukdomar ser ut osv, för blandraser är tyvärr inte friskare än renrasiga.

Hoppas du kan hitta din drömras och sedan forma din drömhund :)

//E

Tack för era svar!

Jag har redan två blandraser, eller ja min familj. De har mycket väluppfostrade och jätte fina på alla vis.

Det är border collie i dem och vi hade en stor tur att de är så lugna och harmoniska som de är, border kan det ju gå helsnett med om de inte får valla. Vi har lyckats aktivera dem på andra vis och som sagt är det jätte bra hundar.

Jag vet att hunden blir vad man gör den till, men alla har de ju olika förutsättningar, precis som med hästar.. Travare är inte avlade till att ridas på, men med rätt träning och tålamod kan man få en fin ridhäst av den.

Det jag undrade mest över var om ni kände till att det har blivit mycket problem gällande korsning av dalmatiner med andra raser, nu främst golden retriver, men även andra raser. Problem som överaktiviet, dåligt temprament och fysiska skador. (m.m) :confused:

//Tres

Både dalmatiner och golden har ju haft vissa problem, golden HD och hudproblem tex och dalmatinern har ju problem med dövhet exempelvis. Så det är ju ingen sådär jättelyckad kombination i mina ögon...

Som jaktmänniskan anser jag att om man ska blanda så ska det vara raser som är lika i storlek, användningsområde osv. När det gäller temperament så ska de komplettera varandra. Min är ex Tysk jaktterrier och border terrier, de blandas för att få en bra jakthund som inte är fullt så skarp som tysken, vilket har gett mycket goda resultat.

Generallt sett så är det ju så att blandraser är antingen tjuvparningar eller planerat. Har de inget större syfte med parningen så duger vad som helst för ett par valpar, grannens dalmatiner exempelvis, man struntar då i att kolla upp dövhetsstatistiken eller HD, resultatet, en döv och tre med HD-fel exempelvis... Det är det som är problemet, de som har de fina dalmatinerna, friska osv låter inte dem para sig om inte hanen är speciellt utvald, därför är riskerna högre.

//E

okej, tack. :bow:

det tåls alltså att tänkas på en hel del till.. Jag planerar inte att bli med hund förrän om tidigast ett år.

Jag köper ingen hund som inte gått igenom vet. besiktning så hittar jag ingen frisk och sund individ i den här rasblandningen får jag fundera vidare.

Eller så satsar du på en renrasig hund med friska föräldrar, så vet du vad du får ;).

Bara påpeka en sak till, dövhet är inget man upptäcker på vet.bes på en 8 veckors valp nödvändigtvis, HD-fel ser du ju inte heller.

Håller med om att blandraser kan vara mycket trevliga hundar, men om jag ska rekommendera något så är de rena dalmatinerna mkt trevliga hundar, aveln är nu tillbaka till kavlite och du hittar många riktigt trevliga och friska individer inom rasen, som innan var mkt hotad. Är du fortfarande mer för blandraser så ta en titt in på hundis.nu, de behöver all hjälp de kan få, där är riktigt trevliga individer ibland, både rena och blandade.

MVH E

Okej. Jag ska ta en titt där då.

DEt är bara det att jag blev så kär i den där hunden..
menmen, vi får väl se. Min styvmor funderar lite smått på att starta uppfödning av Tollare och jag är väldigt förtjust i hennes hundar så...

ja vi får se. men tack för råden...!

Oj, ingen aning. Har aldrig hört talas om den blandningen faktiskt.
Handlar det om att " jag kanske ska para dessa raser för att få en sådan hund" så tycker jag inte att man ska göra det.
Men finns det nu en blandras valp till salu så kanske den är intressant. Men det blir inte alltid bra med en blandras, som du tycks veta. Det kan vara två underbart snälla hundar som paras med det är bara så att deras gener inte förstår sig på varandra.
Då kan det bli en krock och hamna en massa obehagliga valpar.

Min åsyn om att föda upp blandraser är inget med detta inlägget, som du sa.

Men jag förstod inte inlägget nedan. Den sa en blandning om labbe och dalmatin? Golden och labbe är då inte detsamma.

Nej jag tror hon som svarade labbe-dalmatiner missuppfattade eller läste fel, det var golden det handlade om.

Och självklart skulle jag själv inte medvetet blanda de raserna om jag hade nån utav golden eller dalmatin, men om det dyker upp en hundvalp så...

ja som sagt så vet jag inte än.. jag ville mest bara veta om det fanns några stora skäl till att inte blanda just de två raserna.

tack för ditt svar! :bow:

Bara ett litet förtydligande om dövhet och dalmatiner.
Köper man dalmatinervalp av seriös uppfödare så BAER-testas valparna innan leverans och man vet då om valpen är döv, fullhörande eller döv på ett öra.

Sv: Re: Dalmatiner/Golden?

Jag förstår att man ibland kan bli jätte kär i en väldigt speciell hund! men inte före man träffat flera kullsyskon och kanske "om det finns" andra hundar med samma kombination kan man värkligen veta vad en balndning av två raser ger, den hunden du träffade kanske bara var en "lyck träff" och resten av kullen inte alls lika trevliga.
jag tror du gör ett bättre val att kolla upp din styvmors tollare i stället, då kanske du lite mera vet vad du får.
Lycka till

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 583
Senast: Intejag
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i framtida hundtankar! Nu vill jag gärna ha lite tips angående passande hundraser. Gärna av er som har praktisk erfarenhet...
Svar
2
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar