Dalmantin...

L

Liiiinda

Någon som kan det här med hundar...är inne på att köpa en dalmantinvalp...någon som vet hur dom är? har hört att det är en bra gårdshund, barnvänlig, snäll...m.m...

Sv: Dalmantin...

Liiiinda skrev:
Någon som kan det här med hundar...är inne på att köpa en dalmantinvalp...någon som vet hur dom är? har hört att det är en bra gårdshund, barnvänlig, snäll...m.m...

det oxå, men dom har ändå ett hetsigt temperament...

En trevlig hund som kräver sin ägare och mycket dressyr för att fortsätta vara trevlig. :D

Har hört (från uppfödare) att de har stora problem med dåliga magar och klådor och sånt skit. Ska vara jättesvårt att hitta friska exemplar! De flesta ska tydligen behöva laga egen mat åt dem, de tål liksom ingenting.

håller med Mia _R.
Dom kräver nog sin ägare för o fortsätta vara trevliga.

Jag skulle inte skaffa en dalmatiner om jag hade småbarn.

Liiiinda skrev:

De dalmatiner jag träffat har varit väldigt krävande hundar som kräver ständig aktivering & väldigt bestämda & fasta regler, samt att de varit lite av enmanshundar. Men om man bara lägger ner tid & möda på att hålla hunden aktiverad & motiverad så är de mycket trevliga & positiva.

Men som gårdshund i bemärkelsen "aktivera sig själv genom att springa fritt på gården & inte direkt tränas eller skolas" tror jag inte att en dalmatiner skulle passa.

Dock bara en reflektion från min sida med tanke på det tiotal dalmatiners jag stött på under mitt liv.

Som andra säger, jag tror dom behöver en fast hand, regler och mkt uppfostran samt aktivering, men får dom det så kan dom säkert bli jättefina! :)

Jag känner en prick, han är helt underbar :love:
Världens härligaste hund, snäll, väluppfostrad och ALLTID glad!
(min användarbild :p )
Han är "gårdshund" nu men jag antar att han har blivit mkt tränad och aktiverad från början för han är verkligen väldigt lydig och som sagt väluppfostrad.

Har också träffat en av samma ras som gick i samma valpgrupp som oss på brukshundsklubben, den var absolut helgalen.. Så hade hon en ägare som varken förstod ut eller in och han hade ingen pli på hunden över huvud taget.

Senast ändrad av en moderator:

Har en dalmatinkorsning (mamman är dalmatin) som ni säger kräver de sina långrundor per dag och sin dressyr. TÅLAMOD är nummer ett när man har en dalmatin. Min hund är korsning dalmatin/Bearded Collie vilket kan säga sitt om motionen.

Dalmatinern kan vara envis och därför krävs det tålamod och envishet att lära de dressyren. När den väl sitter har man mer att vara stolt över än en labrador- eller schäferägare.

Dalmatinern kräver mycket motivation för att göra precis allt du vill, mer motivation än många andra raser.

Dalmatinern har lätt för att umgås med andra djur och är positiv till småbarn (Finns ju dock undantag!) Det man ska tänka på med hundoch småbarn är att se till att hunden får sitt
"vara-ifred-ställe"!!!! Och rutiner och egna leksaker.

Jag skulle nog faktiskt rekomendera en dalmatiner om du känner att du har den tid den kräver (kan vara mer än en annan ras...) både i motion och lydnad.
Jag skulle kanske rekomendera en vuxen dalmatiner så har den grundlydnaden och lite mindre behov av motion än en valp.

LYCKA TILL vilken hund och ras du än väljer!

Har du någon bild på din hund? Har en beardis och skulle vara skoj att se hur en beardis/dalaminkorsning ser ut.

/Maria

Jag kan absolut ingenting om dalmatiner.. Men vad jag hörde på Dr Phil (:crazy: ) var de överlag absolut inga hundar man skulle ha när barnen är små, då hundarna kräver en hel del..

Senast ändrad:

Efter att ha läst den här tråden undrar jag om jag verkligen har en dalmatiner :crazy: .
Min hund älskar människor,och barn i synnerligehet. Och som sagt,en mycket glad och positiv hund.
Älskar sovmornar(går inte upp frivillligt före nio :angel: ),men håller full fart när vi är i skogen.
Han var inte mer svårlärd än andra hundar på valpkursen,snarare tvärs om.
Han har helleraldrig haft allergiproblem,men då är jag också noga med hans kost.
Är du intresserad,kan jag skicka ett pm med min hunds uppfödare.Hon är mycket kunnig,och kan svara på mera frågor du har.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 548
Senast: Robban35
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 079
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama