Dåligt vatten, hur farligt?

N

Nibla

Jag upptäckte idag att det stod ett gammalt vattenkar i hagen. Det har inte varit tömt på denna sidan nyår och jag vet att det funnits en död mus däri. Givetvis stod mina hästar och drack ur detta trots att det fanns rent vatten i hagen.Jag tog genast bort karet och rengjorde det. Hur farligt är det egentligen? Hästar kan ju dö av dåligt foder. Kan de då av dåligt vatten med? Jag är orolig:cry:

Sv: Dåligt vatten, hur farligt?

Vet inte hur farligt det är , men jag har hört att hästar har sämre nedbrytning av bakterier än te x vi människor och hundar. Så det är viktigare för dom att ha bättre vatten än oss.

Hur stor hage har du?? Sånt där måste man ju kolla innan man släpper in hästar i hagen!
Hade hästarna inget vanligt vatten? De dricker väl knappast vatten som borde luktat helvete om det har fräscht vatten i hagen.

Vet dock inte hur farligt det är.
Hoppas det går bra.

EDIT: Såg nu att de hade rent vatten.

Botulismbakterier finns i stillastående vatten, ja.
Håll koll på hästarna för att se om nån blir dålig. Behöver inte alls bli nån fara, men om nån kanske får diarré eller nåt.

Ta för vana att söka igenom hagen minst 1 ggr/månad för att kolla staket, skräp som kan ha kommit in, hål osv.

Nu vet jag ju inte övriga omständigheter, om det t ex var väldigt långt till det rena vattnet, men rent generellt borde väl hästarna låta bli att dricka av det om det är så illa?

Jag tycker det också, men ibland resonerar de konstigt.... mina hästar åt gärna det mögliga hösilaget som låg slängt på skitkärran, istället för av den färska balen.... :D

Jag tycker det också, men ibland resonerar de konstigt.... mina hästar åt gärna det mögliga hösilaget som låg slängt på skitkärran, istället för av den färska balen.... :D

Den där känner jag igen. Jag begriper inte varför, men tycks vara som så att allt JAG håller på med är godast?

Ja, hagen är på 2 hektar blandad terräng. Jag frågade om det kunde vara farligt och det har jag fått svar på. Vi tar alltid in alla vattenkar inför vinten men detta blev missat av någon konstig anledning.

Nu vet jag ju inte övriga omständigheter, om det t ex var väldigt långt till det rena vattnet, men rent generellt borde väl hästarna låta bli att dricka av det om det är så illa?

Ett par hästar som rymde här i vår by kunde välja mellan rent vatten eller en klorpool när de sprang in på en tomt, de började dricka av klorpolen :/ De blev inte sjuka som tur var.

:smirk:

Om det har regnat lika mycket hos dig som hos mig så lär nog vattnet ha bytts i karet flera gånger om. Det den lilla musen hade lämnat efter sig var förmodligen också bortsköljt.

För att hästar är lata och väljer det vattnet som är närmast? :angel:

För att hästar är lata och väljer det vattnet som är närmast? :angel:

Ja det tror jag säkert, därför jag skrev nåt om hur långt det är till det rena vattnet :p

Sist när jag skulle rengöra vattenkaren + fylla på vatten så hade jag börjat rengöra det ena karet och hällt ut det mesta av vattnet och skrubbat loss skiten i botten så vattnet som var kvar blev helt slammigt och lerigt, innan jag hade hällt ut det så var den ena hästen där och drack medans den andra drack ur karet jag höll på att fylla på :crazy: men om den var törstig så var den liksom tvungen at dricka av det eftersom den ranghöga hade ockuperat det rena vattnet...

RENT VATTEN!!! Min häst fick nyligen ett kolikanfall, och vi tror att det var p.g.a att vattnet var smutsigt!:(

Liknande trådar

N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 176
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31