Dåligt samvete vid lösdrift?!

taccotad

Trådstartare
Får ni dåligt samvete när det regnar och är riktigt tråkigt väder och era hästar går ute dygnet runt? Mina hästar har tillgång till halmad ligghall, stooor hage, skog mm men envisas ändå med att stå mitt ute i värsta regnet. Själv så vaknar jag på natten och känner mig "skyldig" som har hästarna ute i sånt dåligt väder. Jag vet ju att de själva bestämmer om de vill vara ute eller inne....men ändå! De ser ut som sjöblöta disktrasor som står där i mörkret.

Ni med hästarna på lösdrift:
*står era hästar någonsin vid grinden och väntar?
*använder de ligghallen till toalett eller använder de den till regn- och vidskydd?
*ger ni fodret inne i ligghallen eller ute i hagen?

Sv: Dåligt samvete vid lösdrift?!

Aldrig har jag dåligt samvete för mina hästar på lösdrift! De gör ju som de själva vill!! De har en jättefin ligghall där de går in om de vill, oftast ställer de sig bara i lä intill väggen. De går inte in i ligghallen och bara bajsar, mockar ut några högar i veckan bara.

De står aldrig vid grinden och väntar på att komma in, de får komma in två gånger om dagen för att få kraftfoder men de har INTE bråttom in alls. De får grovfoder ute i hagen i en höhäck.

Jag har ett engelskt fullblod och en varmblodstravare.

inget dåligt samvete! men det hade jag när han var uppstallad... han var helt hysterisk på mornarna, och gick helt enkelt inte att hantera... nu har han tillgång till stor ligghall, tre busiga kompisar och fri tillgång på hö, och han är en helt annan häst! dom får grovfodret utomhus under ett tak, står inte o väntar vid nån grind och använder mest ligghallen som toa. men jag håller med dig om att de ser bedrövliga ut där de står ibland ;) men de är ju skapta föratt leva så...

Inget dåligt samvete här inte ;) Vet jag att vädret ska bli sämre och tuffare för hästarna ger jag lite extra i kraftfodergivan. Grovfoder finns fritt. Jag har haft flera olika typer av hästar där vissa har använt ligghallen till toalett och andra har gått en bit ifrån. Vissa har valt att stå inne vid oväder medan andra har valt att stå ute med rumpan mot vinden. Dom väljer själv. Visst ser dom väldigt blöta ut vissa dagar men då man känt med fingrarna i pälsen är den undre torr och varm. Det är bara utan som är blöt. Jag har halvblod och en NF-korsning(syrrans) och en Welsh Cob på ingång. :cool:

Hade inte dåligt samvete för att det var dåligt väder därmot så led jag med dem för de rörde sig knappt alls för de var jämt så trötta.

Vinterhalvåret gick de mellan fodringsplatserna la ut på två olika ställen i hagen, men det var allt, resterande tid stod de inne i ligghallen, var det busväder var de bara ute för att äta och sedan in igen som de hade både som toalett och sovplats, ngn. gång kunde de kosta på dig att busa till lite.
De fick komma in i sina boxar en ggr/dygn för att få kraftfoder, hade fri tillgång ute på hö, men de stod alltid och väntade på att få komma in.

Det var blandat med äldre och yngre individer men det var de yngre som var tröttast (alla fick tillgång i ligghallen) så nu har jag stallat in dem istället och de både trivs och mår bättre. Så de var helt enkelt för unga för att orka med. Nu är de pigga, glada och rör mer på sig och står inte konstant och väntar vid grinden, de kan ibland kosta på sig att komma när det är lunchdags och ibland får jag ropa på dem. Nu får de stå ute i ur och skur utan ligghall men jag har inte dåligt samvete för det heller då jag märker att de trivs bättre med detta liv.

MVH/

Jag har inte min häst på lösdrift pga att jag inte har tillgång till det.
Men OM jag hade det, HERREGUD vad glad jag skulle bli!!! Det är en ren dröm för min del att ha min häst på lösdrift!!
Och jag tror nog att det är en dröm för de flesta hästar som inte är uppväxta som "porslinshästar" !!!!

:banana: :bump: :banana:

Ganska intressant att höra lite hur andras hästar beter sig vid lösdrift.
Mina två minishettisar har gått ute under snart 3 års tid, vindskyddet användes som toalett men ibland var de där inne om somrarna dagtid, även vissa vinterkvällar vid riktigt oväder.
Jag har för ca en vecka sen släppt ut min fjording på lösdrift ihop med de andra två små. Han har stått en del inne i vindskyddet vid olika tillfällen, skiter gärna där inne.
En morgon såg jag två små minishettisavtryck i halmen och ett fjordingavtryck så jag antar att de legat där inne en stund under natten iallafall.
När det är matdags har de stått och väntat vid staketet, inte grinden men längst fram vid staketet så de har koll på när maten kommer, annars vandrar de runt i hagen som vanligt.
De får komma in i box en gång om dagen för att få kraftfoder och för att ha chans att torka upp i päls och allt annat.

Får väl se vad jag och hästarna tycker om lösdrift, tänker ge det några månader och se hur det går.

Det kan vara drömmen även för "porslinshästar". Det kom en sådan förra nyåret, en sådan häst som såg frisk luft ngr. timmar, benlindor, flera täcken och uppvuxen på kraffoder. En äldre tävlingshäst som hade börjat säga ifrån två år tidigare som sedan bara stått..

Första timmarna så var han lite förvirrad och vi var lite oroliga för hur han skulle ta det, men det var onödigt, han vägrade komma in, de första dygnen fick vi hämta honom, han ville inte in å så fort han ätit färdigt så skulle han ut. Därmot fick han tre hovbölder för han var inte van att röra på sig, men inte ens då ville han va inne. En dag kunde han absolut inte gå och ville inte gå ut när han väl kommit in, men alla andra dagar så skulle han bara ut så han stapplade sig ut i friska luften och bara njöt av att stå och titta ut över höjden och äta sitt hö.

MVH/

Ja, ibland får jag nog dåligt samvete, när det är riktigt blåsigt regnväder ute, och pållen (nordis) står och tittar ut från vindskyddet och ser riktigt eländig ut :cry:

Fjordingarna däremot ser helt oberörda ut där som står i den värsta blåsten :smirk:. På gården har vi både arab, ponnys, travare och kallblod, alla verkar trivas med lösdriften.

Trots att vissa, ex. min nordis har haft box förut. Men jämfärt med box och liten rasthage där han gick ensam måste det här vara ett litet himmelrike :) I vår hage, där kallbloden går används vindskyddet mest till toalett, det liknar oftast en gödselhög :(

Men där övriga hästar går används vindskyddet inte lika ofta till toalett, faktum är det det mest är ungästarna som står där inne. Där räcker halmen längre också, dom är inte lika förtjusta i att äta det som kallbloden är :D...

Nää, jag har dåligt samvete för att mina hästar INTE står i lösdrift.
Båda är såna som älskar att vara ute och helst inte vill in på kvällen.
Men jag har inga möjligheter att ha dom på lösdrift nu, men jag håller på och ser mig omkring efter en.

Klart man har dåligt samvete när det regnar småspik och stormar,,,, men det goda samvetet tar över så snart man ser hur bra de faktiskt har.
Visst mina står och väntar på kvällen vid grinden, men det är bara för att de vet att då är det kraftfoder, sen ställer de sig själva på sina platser och när de ätit klart så går de! Klart att det kan vara någon som har tid med lite kel, men när jag går mot grinden vänder de alltid och går ner mot höbalen.
Vi fodrar våra ute, så ligg hallen blir mest en stor toalett, fölen kan ligga där endel, men stona står nog mest där på sommaren när det är varmt och för mkt med flugor (känns avlägset nu!)
Ett eller annat sto har jag mött som frusit, men då har det varit extremt dåligt väder, fölen tycker jag inte verkar frysa alls.
Jag ska fortsätta ha mina fölston på lösdrift så länge jag kan, trots slängar av dåligt samvete så vet jag innerst inne att det är bäst för mina hästar.

Nej, tvärtom har jag gott samvete, för jag vet att de kan gå in om de vill, det är upp till dem själva om de vill vara ute eller inne.
Enda gången mina hästar står vid grinden och väntar är när jag kommer med kraftfodret, för detta får de nämligen inne i ligghallen, och då går jag genom grinden för att gå in, vilket de vet om. Annars står de faktiskt ganska mycket inne i sin ligghall, framförallt när det blåser. Men de kan lika gärna vara ute när det regnar. Men de använder den inte enbart som toalett, de sover och vilar därinne, och använder den som skydd oxå. Dessutom har jag hösilaget där inne oxå, så att det inte ska bli blött och så vid dåligt väder.
Jag har dessutom gjort ett litet experiment i min ligghall, jag har inte halmat upp riktigt hela hallen, utan låtit en liten del vara "bar". Där lade jag in lite sand/jord och la lite bajs där. Vips! så bajsade de där istället, och bara någon enstaka hög i halmen. Mycket lättare att mocka och hålla rent! :)

shetland skrev:
Jag har dessutom gjort ett litet experiment i min ligghall, jag har inte halmat upp riktigt hela hallen, utan låtit en liten del vara "bar". Där lade jag in lite sand/jord och la lite bajs där. Vips! så bajsade de där istället, och bara någon enstaka hög i halmen. Mycket lättare att mocka och hålla rent! :)

Aha!! Det där lät ju riktigt bra! Ska nog ta och testa det ute hos mina hästar.

Ibland får man ju lite dåligt samvete, men det är ju bara mitt eget människotänk som spökar. Har det pissat ner i flera dar så tar jag in min ett par timmar så han får torka, sen är han fit for fight igen.
Våra använder inte ligghallen som toa, de är där inne då och då, ibland ser man liggmärken. Har märkt att de varit inne mer de senaste veckorna när det varit isigt och knöggligt, kan tänka mig att de är lite ömma i hovarna och att det då är skönt att stå på mjukt underlag!
De står aldrig vid grinden, däremot står de oftast utanför ligghallen när man kommer på morgonen för då vet de att det vankas kraftfoder! Hösilage har de fri tillgång på ute, rundbal i höhäck. Om det spöregnar brukar vi lägga in i ligghallen, både för att uppmuntra dem till att vara inne och för att höt inte ska bli dyngsurt.
Är mkt nöjd med att ha pållen på lösdrift, kommer fortsätta med det så länge det funkar.

Ibalnd när det stormar och regnar då kan jag tycka synd om pållarna men då säger min (smarta :p ) man att de inte är som vi människorna, att de har sina boxar som de kan gå in (men INTE gör det) Hästarna har alltid tillgång till sina boxar men är aldrig inne förrutom när de får sin mat men så fort maten är slut går de ut igen. Jo när de står inne.....när det är varmt och många bremsar och flygor osv.

Idag hade jag en av pållarna i box i väntan på massören.....när vi var färdiga fick han stå lite i boxen för att vi pratade ....herren tyckte att det tog alldeles för länge och började säga ifrån....trampa på boxdörren...vandrade rund i boxen....så han ville UT i det blåsiga regniga vädret :D Han är en halvblod/travare korsning och har lätt att fryssa så täcken har han på sig. Andra pållen är en gottlandsruss som alltid har stått i stall under nätterna.....hon älskar att vara ute dygnet rund:)

Så...ja lite skuldig känner jag mig men totalt i ONÖDAN :angel:

mvh Jacky

Våra går också ute och de trivs de alldeles utmärkt med :)
De har varsitt skogsstall å gå in i om de vill, å där står de å myser ibland, men när det snöar eller regnar..ja DÅÅ står dom då inte där inte.... :angel:
Stoet GÅR inte att ha inne, hon sparkar sönder väggarna, räcker med 2 minuter så är det igång, å då menar jag i serier på 15-20 sparkar alltså...ca 1½ meter höga....
Men när hon får vara ute i sin hage å välja SJÄLV när hon vill gå in trivs hon som fisken i vattnet... :love:
har aldrig varken kissat eller bajsat där, hon är ordentlig å går ut!
"Gamlingarna" ( 19 och 22 år nu) Har gått ute flera år på lösdrift,å det är det som gör de så friska å krya trots åldern! 19åringen går ALDRIG ens in under taket! Han står helst ute i ALLA väder... :crazy:
Enda som gå in nu på vintern är tävlingshästen, men eg skulle han oxå kunna va ute....men just nu på vintern så får han vila ut och inte bilda så mkt päls....
Vid grinden står de när de ska få mat... ;)
Länge leve lösdriften! :bow:

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 528
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 596
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar