Dåligt näringsvärde...

vildros

Trådstartare
...i hö. Ponnyn får förra årets hö som har väldigt lågt näringsvärde pga fångkänning. Meningen är också att han ska banta rejält.. :angel: Han rids inte alls mycket av olika anledningar. Jag bara undrar om det kan finnas någon fara med att få hö utan mycket näring? Han får såklart vatten och saltsten, har pyttelite gräs i hagen för sysselsättnings skull och är blank och pigg.

Sv: Dåligt näringsvärde...

Vad menar du med dåligt näringsvärde? Har du någon analys på höet, annars är det svårt att veta.

Faran med att ge ett hö med dåligt näringsinnehåll är att hästen kan få brister av olika slag, ex proteinbrist.

Nya rön ang fång är att det inte alls är proteinet som är boven utan stärkelse. Det är också viktigt att man vänjer in nya fodersorter långsamt till en fånghäst.

Jag tycker också att det är extra viktigt med balanserad foderstat till en fånghäst, så man vet vad den får i sig.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur