Dåligt med mat?

Koltinna

Trådstartare
Jag provade att pumpa ut för några dagar sen när lillan skulle vara hos mormor. Jag satt en ganska lång stund - bra mycket längre än den tiden lillan brukar äta, och pupade tillochmed från båda brösten och fick bara ut 60 ml :confused:
Lilltjejen äter med mellan 1½-2½ timmars mellanrum. Kan det vara så att jag har dåligt med mat? Borde jag prova att ge ersättning ett par mål om dagen?
Hon är 10 v.

Sv: Dåligt med mat?

Hur länge pumpade du??

Jag får ut mellan 100 och 160ml beroende på tid på dygnet. Min son är ju också 10 veckor nu och jag ger extra ersättning till honom när jag inte tycker att mina bröst räcker till. Han ammar annars hela tiden vilket är rätt slitsamt i längden.

Det var min barnmorska som sa till mig att ge extra eftersom han verkade vilja ha mer.

På kvällarna går det inte att amma då äter han nästan 200ml ersättning och det lyckas jag inte mätta honom med amningen.

men fråga på bvc vad de tycker, går hon upp som hon ska så är det inga problem

Ibland kan det vara så att det kommer lite med pumpen och bebin får ut mycket mer mat.

Ett alternativ kan vara att väga henne innan och efter

För mig har det aldrig fungerat att pumpa.

Ella fick i sig mycket mer när hon ammade än vad jag fick ut med pumpen. Det stimuleras ju inte på samma vis med en pump som när man ammar och mina bröst var kräsna.

Att handmjölka fungerade något bättre än pumpen.

Hur mycket mjölk man lyckas pumpa ur säger ingenting om hur mycket mjölk som finns. Pumpning stimulerar inte alls på samma sätt som amning. Jag har pumpat ur ända sedan E föddes, så att även pappan skulle kunna mata. Jag hade tokmycket mat i brösten. Det sprutade mjölk ur dem bara jag hörde ett barn (vilket som helst) gråta. E behövde aldrig tilläggsmatas förrän vi började med smakisar vid ca 6 månaders ålder. Trots det fick jag sällan ur mer än 50-60 ml mjölk när jag pumpade. Dessutom var jag tvungen att pumpa samtidigt som E åt från det andra bröstet, för att det öht. skulle gå något sånär effektivt.

Om jag däremot lät brösten bli sprängfyllda och pumpade då, då kunde jag få ut 1,5-2 dl utan problem. Men så kan man ju inte hålla på.;)

Om du behöver ge ersättning eller inte kan jag inte svara på, men att du inte lyckas pumpa ur så mycket mjölk är i sig inte ett tecken på att du har dåligt med mat och därför behöver ge ersättning.

Håller helt med i ditt inlägg Sol.

Koltinna om ditt barn är nöjd och glad och går upp i vikt som hon ska så har du tillräckligt med grädde i tuttarna, svårare är det inte. Jag kunde heller aldrig pumpa ur mer än 60 ml, men min son blev mätt på det. Och han var ett stort och tjockt barn. Min mjölk räckte som heltidsmål fram tills han var ett, faktiskt.

Håller helt med i ditt inlägg Sol.

Koltinna om ditt barn är nöjd och glad och går upp i vikt som hon ska.

Hon går upp i vikt som hon ska, men min tanke är att hon inte äter tillräkligt mycket för att hålla sig nöjd en längre stund. Jag skulle vilja få sova lite längre åt gången om natten och undrade därför om det kunde vara så att hon inte blev riktigt mätt när hon åt av mig och kanske behövde ersättning som komplement

Det där är helt upp till dig. Det är helt normalt att äta varannan timme dygnet runt när de är så små. Om det inte funkar för dig kan du visst prova ge ersättning. Bröstmjölk är ju redan halvsmält och rinner lätt genom små bebismagar, så de blir hungriga fort igen.

Jag har helammat tre barn i minst ett halvår, de har alla varit knubbiga glada bebisar som växt som ogräs, men jag har heller aldrig lyckats pumpa ur mer än en liten skvätt... Det gäller ju att få igång utdrivningsreflexen och det klarar bara barnen tydligen, inte jag själv :D

(fast nu har jag lärt mig handmjölka hyfsat, går bättre än att pumpa men det tar tiiiid...)

Slutsats: det finns ingen anledning för dig att tro att du har för lite mjölk baserat på att du inte lyckas pumpa ut några mängder. Sen om du tror att dottern skulle sova bättre om du kompletterar med ersättning är ju upp till dig förstås. Eller, om du tycker att hon verkar vilja ha mer, så intensivammar du ett par dagar (alltså trugar så mycket det går, ligger nära och hud mot hud) för att få upp produktionen så kanske hon sover längre på varje mål.

Mina bröst har alltid förstått att en pump inte är en bebis, så jag har knappt fått ut något när jag pumpat. Fastän jag "närt" båda barnen med mjölk så just pumpning funkar inte.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 680
Senast: inverterad
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 312
Senast: Blomskan
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar