dåligt jobb av hovslagaren

Mirre

Trådstartare
Har nyligen bytt hovslagare då våran gamla paja ryggen och fick sluta. Men hovarna ser rent f*rj*vliga ut! Han drog av skorna (dom går barfota somamrtid) men verkade nästan ingenting! :eek:
Med kommentaren: " ska inte göra dom ömfotade om dom ska ridas" :confused: båda har jättebra hovar och är inte ömfotade barfota :confused: Så byter väl antagligen hovslagare igen. :crazy:
Ni skulle se Moses framhovar :crazy: Iof spricker dom lätt när det är så torrt och varmt men ändå. Syntes ju knappt nån skillnad på hovarna före och efter verkningen. Vad ska man göra? Smörja med olja, men sen då? Byta hovslagare?

Sv: dåligt jobb av hovslagaren

Då vi tar av våra hästar skorna vid bete tex så filar vi bara till kanterna å verkar ingenting... Iom att hoven inte slits naturligt med skor å slits naturligt utan behöver man oftast lite "slityta" så de inte blir just ömfötade å sliter ner för mkt i början ... Beroende på väder såklart men vid hårt underlag /torrt underlag (bete med lermark under) så sliter det mkt på hovarna.. Är det mjukt underlag ("blött bete") så kanske vi filar lite mer då det inte sliter lika mkt på hovarna...

Allt är relativt... Men om du inte är nöjd med den nya hovslagaren så ska du nog byta...

*knapplån*
Nej nej ingen olja! :eek: Då blir hovarna bara ännu torrare efteråt.
Låt hästen i stället stå med hovarna i vatten några minuter om dagen eller ta lera och smeta in hovarna med. Om du inte är nöjd med hovslagarens arbete och han inte lyssnar på vad du säger så ska du självklart byta hovis. Nu vet jag inte hur hovarna ser ut men det är sant att de brukar behöva lite att slita på när man precis har tagit av skorna.

Senast ändrad:

Lera är bra så länge den är BLÖT, när den torkar torkar den ut hovarna istället så det är INTE en bra lösning.

Den person som påstår att hovarna blir torrare efter att man oljat dom ljuger!!!!!

Olja är bra för hovarna, iaf vid kronranden.

Förstår dig, vår EX. hovis förstörde unghästens hovar totalt... Sprickorna är inte vackra, kan fortfarande inte rida henne.
"kommentar: jaa, hon har ju jävligt fula hovar förstås". Jaha? men du som har fixat henne sen hon föddes kanske hade kunnat gjort ngt åt det? :mad:

Men när man drar av skor första gången ska man inte verka så mycket...det behövs lite att slita på från början. Men å andra sidan får du väl ta och ringa den som verkade och förklara hur du vill ha det.

Nä, hovar blir torra av olja då de inte kan suga upp vatten om det är oljade, säger ju sig självt eller hur? :idea:

Sweet skrev:
Nä, hovar blir torra av olja då de inte kan suga upp vatten om det är oljade, säger ju sig självt eller hur? :idea:

Just det. Att tillföra vatten är det allra bästa för hovarna. Har faktiskt sytt ihop ett par tofflor till en av mina hästar som hon får stå i ett par timmar och dagen i stallet då hennes hovar lätt spricker på sommaren. Lindar genomblöta yllelindor runt hovarna och på med tofflans om också dränkts i vatten. Hovarna blir fina.

Hoven skall visst verkas ordentligt vid barfotagång. Det skall göras en barfotaverkning. Att bara låta hög bärrand och lång tå vara kvar leder bara till hålväggar och spruckna hovar.

Hälsning Maja

Det dära kan man tvista om i evigheter beroende på vilken bibel man väljer ang verka mycket/lite vid barfotagång. Själv anser jag hästen kan behöva lite slityta från början. Vad du väljer att gå efter är vad du gör/tror. Lång tå är inte densamma som att verka sparsamt...Jag skrev verkas lite, menas återställa tåaxeln...

Vem sa nåt om att det skulle vara fel vinkel på hoven ?
Jag trodde vi snacka om verka eller inte verka vid barfotagång ?
Självklart ska vinkeln på hoven vara korrekt och sen finns det SÄKERT 110 olika åsikter om HUR man gör men alla är inte rätt och alla är inte fel !

Vi tog av skorna på unghästen inför betet och då raspade vi bara till kanterna lite. Jag tycker att de sliter på hovarna en hel del när de är barfota så jag tycker det är bra att verka så lite som möjligt innför barfotagång.

Jag har inte påstått att de blir torrare efter OLJA, läs!!! LERA skrev jag om.

När jag bytr en hovslagare talar jag om redan INNAN han /hon börjar sko min häst hur jag vill ha de.Hur hästen är vad för problem vi har och vad han inte får göra

Skulle en hovslagare dra av skorna med våld på min häst så skulle jag bokstavligen dra av hans/hennes nagel. :mad:

Första ska man klippa av sömmarna räta ut dom sedan tar man med tången och drar ut en söm i taget och sedan är skon lös :idea:
Inge hov som gått sönder. :banana: :bump:

där har du fel.. olivolja bidrar inte med att hoven blir torr.. utan om man blöter in hoven innan och sedan ställer ner hoven i oljbad i några minuter så kommer olivoljan bidra till att hoven behåller den fukt som redan finns i hoven...

vi har alltid hästarna barfota på sommaren och förra hovis verkade dom som vanligt fast dom var utan skor och dom har aldrig haft sprickor förräns nu

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 441
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har stor respekt för hovar och har således alltid lämnat över min hästs verkning i händerna på någon som är utbildad hovslagare men...
2
Svar
31
· Visningar
12 025
Senast: fjordfreja
·
Hästvård Dessa underbara ”fullblods”-hovar, behöver lite tips och råd nu igen. Min häst har gått på bete nu sen i juni och går fortfarande på...
Svar
14
· Visningar
2 822
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur