Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
"Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%. There appeared to be a balance between hoof capsule wear and growth rate in the hard substrate environments. Consequently, hoof capsules were short and often worn to the level of the peripheral sole. In the softer footing environments growth rate exceeded wear, allowing the hoof wall to grow long and flared. There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing."
Mitt avelssto hade lätt för att få flikar i hovarna. men jag löste det med att ha henne skodd under hela dräktigheten. och tog av skona till fölningen för att sedan få nya skor efter någon månad =) Mitt sto blev också väldigt tung under dräktigheten så brodd och snösulor kändes som ett måste för att få bra grepp
Men att raspa till småkanter med raspen ser jag inte som något problem, be hovslagaren visa dig hur du ska göra =)
Så här stor blev mitt sto när hon var dräktig, och den extra tyngden gör självklart sitt på hovarna.
[Muninna: Tror du på fullaste allvar att en hovslagare inte rundar till kanten på hoven när h*n verkar för barfotagång?[/QUOTE]
Det är inte alla som gör. Av de 4 olika hovisar vi har haft här så är det inte en enda som rundat av kanten på hoven. De har verkat och sen lämnat en helt rak kant ner mot backen. Jag har påpekat detta men de säger bara att hästen rundar till kanterna själv när den går ut i hagen.
Raspen är väldigt flitigt använd här och jag rundar alltid av kanten själv efter att hovis har varit här.
Kan ju meddela hur det gick..
Glad i hågen köpte jag en rasp, laddade med hästgodis och min snälla sambo som skulle hålla i pållen medan jag raspade..
Kom ut, tog ut henne ur hagen och så har hästen raspat hovarna själv
Hon hade slitit ner flisorna och hovarna såg jättefina ut. Snopet!
Nu har jag iallafall en rasp tills nästa gång hovarna ser trista ut och hovslagaren kommer snart, så jag kan be honom visa.
Haha, jag kan tänka mig att du såg ut som en fågelholk då
Du behöver inte vara rädd att "kamma till" kanterna lite. Jag har rundat av kanterna så pass att de verkligen känns runda på mina och hovis har varit nöjd när han har kollat dem i samma veva. Jag är också ganska noga med att ta ner sprickor så att de inte blir mer än ytliga för att undvika röta. Har en gammal halvslö rasp i hinken i stallskåpet ifall att jag behöver snygga till fötterna.
Senast i höstas "akutverkade" jag ena hästen då jag inte fick fatt i någon hovis i samband med en flytt. Ett par veckor senare när hovis kom ut undrade han vad jag ringde om för jag hade redan fått till vinklarna bra och gjort kanterna snygga så uppenbarligen rundar jag av dem bra nog.
Som jag skrev i mitt inlägg rundar jag tills de känns runda men för att lättare få till det underlättar det att man tar lite längs den "spetsiga" kanten som blir när man klipper. Enligt mig lättast att dra fram benet och lägga hoven över knäet. Ungefär såhär fast använda knäet som ställning: http://www.ishoe.se/bild2/pics/00032.jpg
Ta ner någon millimeter där så raspen inte tuggar fast och fläker något mer. Jobba sedan underifrån så att säga. Min faster gav mig ett mått på ungefär 45 grader vill jag minnas i vinkel på yttersta kanten bara och snygga sedan till med finsidan så det känns som om den är kantfri. Jag vet inte om det är för min egen skull som jag lägger så mycket energi på att göra den kantfri och helt rund (att jag inte vill riva mig om hästen vevar till nära jag lyfter fötterna eller om hästen faktiskt tjänar på det, bättre att göra det en gång ordentligt än att göra om i morgon igen).
Är så svårt att få tag i hovslagare här, och min sambos bror har fixat hovarna på gullhästen, men jag vill kunna raspa lite själv om det behövs.
Han har även förklarat detsamma som ovanstående, men det var trevligt att få se det mer...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.