Dåligt hösilage

Sparvoga

Trådstartare
Vi har köpt ca 10-12 hösilagebalar till stallet, när vi öppnat dom så har dom sett jättefina ut, även luktat bra. Men sen när vi har virat av några varv har det varit fält som har varit alldeles vita av mögel, vad är som gått fel i produktionen när dom blivit så? Är ju verkligen tur att vi virat några varv och kolla dom riktigt.

Han vi köpt dom av ska dock ta tillbaka dom och komma med nya, men man blir ju verkligen misstänksam mot dessa balar. Men det är ju kanon när man inte hinner upp och lunchfodra

Sv: Dåligt hösilage

Hur länge har balarna stått öppna innan de blivit dåliga. Man bör fodra upp en bal på 3-4 dagar, annars blir det mögelangripet och värme i balen.

Är det inte sockerutfällning då ? Mögel brukar ha annan färg än vitt i en ensilagebal.

Läser du på sidan ensilagenytt.se så finns det inte sockerutfällning i ensilage utan de vita prickarna är möjligen jäst!

Denna text är kopierad från ensilagenytt.se:
Det är inte ovanligt med vita prickar i ensilaget och man hör många förslag på vad de är. Dessa förslag innefattar bland annat: sockerutfällningar, B-vitamin, fermentationsprodukter och salt. Sanningen är naturligtvis mycket enklare. Det är i allmänhet fråga om mögel eller möjligen jäst. Jag har ingen aning om var de andra påståendena kommer ifrån, men fakta är att man inte sprutar in B-vitamin eller salt i balarna, fermetationsprodukterna är vattenlösliga och likaså sockret. Det bildas således inga kristaller av dem.

Länk för att läsa hela denna sida!

Alltså jag menar att när man inte hinnar upp under dagen, tex på lunchen så är det ju kanon att ha stora balar ute. För oftast om lägger ut mycket "vanligt" hö så brukar dom ju oftast äta upp det ganska fort.

Det har varit på en gång när vi öppnat dom. Men som sagt så har dom luktat fräscht och sett fin ut, ända tills man virat av några varv, då har man sett ganska stora fläckar som är alldeles vit och som det ryker av när man drar i det.

Kan tillägga att vi har virat av lite innan vi ens kört in dom i hagarna, tack o lov!

Alltså jag menar att när man inte hinnar upp under dagen, tex på lunchen så är det ju kanon att ha stora balar ute. För oftast om lägger ut mycket "vanligt" hö så brukar dom ju oftast äta upp det ganska fort.

Jag skulle inte våga ställa ut hela hösilagebalar i hagen. Även om de yttre lagren är OK vet man ju inte hur balen ser ut längre in.

De dagar jag inte kan vara hemma och fodra lunch ger jag extra mycket på morgonen, så det räcker hela dagen.

Immer

Liknande trådar

Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 585
Senast: åke
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 654
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025